دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

به دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مقرر شده است تا تمامی وزارتخانه‌ها اقدامات کارشناسی برای اجرایی شدن هرچه بهتر سیاست های فوق انجام دهند.

یکی از مهم ترین مباحث مربوط به این سیاست‌ها به توزیع سهام عدالت مربوط می‌شود. در زمینه چگونگی تشکیل شرکت‌های تعاونی عدالت شهرستانی گروه اقتصادی با سید محمود رشیدی فر، معاون طرح و برنامه وزارت تعاون گفت وگو کرده است.

  • راه اندازی شرکت های تعاونی شهرستان ها به کجا رسیده است و در چند استان سهام عدالت به این شرکت ها واگذار خواهد شد؟

 از آنجایی که تشکیل شرکت های تعاونی عدالت شهرستانی در راستای ابلاغ بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مدنظر بوده است، لذا به همین منظور تشکیل شرکت های سرمایه گذاری استانی با کمک وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال شد.

در این زمینه در شش آبان ماه سال جاری جلسه ای با حضور وزیران تعاون و اقتصاد خواهیم داشت که به موجب آن در 30 استان کشور به صورت فراگیر سهام به شرکت های سرمایه گذاری استانی واگذار خواهد شد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده یک هفته پس از فراخوان عمومی  هفته دوم آبان ماه مشمولان این مرحله از واگذاری می توانند به دفاتر تعاونی های شهرستانی مراجعه و برگه های سهام عدالت را دریافت  کنند.

  •  در این مرحله چه میزان سهام واگذار خواهد شد و کار توزیع سهام عدالت در استان ها از کی آغاز می شود؟

در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت، دو هزار و 500 میلیارد تومان سهام واگذار می شود. کار توزیع سهام نیز از 6 آبان ماه در استان ها آغاز خواهد شد. در این مرحله به 5 میلیون نفر سهام تا سقف 500 هزار تومان واگذار می شود. به نظر می رسد به هر خانوار نزدیک به 5/2 میلیون تومان سهام برسد.

  • سهام چه شرکت هایی در این مرحله عرضه می گردد؟

- سهام شرکت های پتروشیمی  شیراز، سیمان کارون و قند و شکر چادرملو در این مرحله عرضه می شوند.

  •  چه تعداد تعاونی  شهرستانی تاکنون تشکیل شده است و آیا این تعداد پاسخگوی نیاز سطح کشور برای توزیع سهام عدالت هست؟

- هم اکنون 270 تعاونی  شهرستانی در سطح کشور داریم که باید برای پاسخگویی 337 تعاونی عدالت شهرستانی هم تشکیل شود. ناگفته نماند که مقرر شده بود تا پایان مرداد مجامع شرکت های تعاونی عدالت تشکیل شوند تا بر اساس آنها نسبت به وضعیت تقسیم سود تصمیم گیری شود، ولی پس از آن که طرح تغییر یافت، شرکت های تعاونی عدالت استانی به تعاونی های عدالت شهرستانی تغییر ماهیت دادند.

کد خبر 5962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز