روز گذشته در قم فوت افراد مشکوک به کرونا، نزدیک به دو برابر آمار جانباختگان کرونایی بود.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، «روز گذشته متاسفانه تعداد فوتی‌ها در قم دو رقمی شد. ۱۰ بیمار فوت کردند و نزدیک به دو برابر این آمار، فوت مشکوک داشتیم.» این دو جمله نماینده مرکز بهداشت در جلسه شورای اطلاع رسانی قم تعجب اعضای شورا و خبرنگاران را برانگیخت. محمدتقی سلطانی، مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم که در جلسات قبلی گزارش مفصلی از وضعیت شیوع کرونا را ارائه می‌کرد، در این جلسه به گونه‌ای صحبت کرد که دلخوری متولیان بهداشت و درمان را تداعی می‌کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم هم برای دلجویی از نماینده مرکز بهداشت گفت: آقای سلطانی، جنس و رفتار و میزبانی این ویروس و اپیدمی بودن آن و طولانی شدن زمان شیوع را خوب می‌داند و طوری صحبت کرد که انگار ناامید و دلخور است. نباید ناامید بشویم و باید تا پای جانمان فداکاری و مجاهدت کنیم.

بیمارستان‌ها در حال تکمیل است

دلخوری سربازان سلامت از وضعیت کنونی، بی‌دلیل نیست. آنها از یک سو به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا ارتباط دارند و می‌بینند که کرونا، تخت‌های بیمارستان را یکی یکی فتح کرده؛ از سوی دیگر شاهد عادی‌انگاری در جامعه و بی‌توجهی به محدودیت‌های اعلام شده هستند. نکته‌ای که آقای سلطانی در ادامه جلسه به آن اشاره کرد و گفت: بیمارستان‌های قم در حال تکمیل است و وضعیت شیوع ویروس کرونا مناسب نیست. بارها فریاد زدیم و گفتیم که در زمان مناسب باید اطلاع رسانی انجام شود. زمانی که اولین مورد کرونای انگلیسی در قم مشاهده شد در جلسه شورای اطلاع رسانی مصوباتی داشتیم که درست اجرا نشد.

وی افزود: مردم همچنان توجه جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ندارند. شهرداری قم اعلام کرده که روزبازارها تعطیل است ولی متاسفانه این مراکز و برخی پاساژها فعال هستند.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم تاکید کرد: کرونای برزیلی و آفریقایی بیخ گوش ماست. اگر الان رعایت نکنیم باید شاهد فاجعه انسانی باشیم. با ویروس نمی‌شود ملاحظه کاری کرد. باید قاطعانه رفتار کرد تا جان مردم را حفظ کنیم.

سلطانی با بیان این که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۲۰۰ بیمار مشکوک را شناسایی کردیم، گفت: باید بیشتر از موج‌های قبلی برای مدیریت بیماری ویروس کرونا تلاش کنیم.

آفت ملاحظه‌کاری

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم هم در این جلسه پیک چهارم شیوع کرونا و عادی‌انگاری در جامعه را غم‌انگیز توصیف کرد و افزود: بخشی از عادی انگاری، ریشه فرهنگی دارید و متاسفانه تا خودمان در عمق طوفان و مصیبت نیافتیم کمتر درک می‌کنیم. وقتی امر به معروف می‌کنیم عده‌ای پرخاشگری می‌کنند.

بیژن سلیمان‌پور تاکید کرد: در پیک‌های قبلی خوب مدیریت کردیم ولی در پیک چهارم همه استان‌ها درگیر شدند.

وی محافظه کاری و ترس را از جمله دلایل اجرانشدن محدودیت‌های اعلام شده ذکر کرد و گفت: ما در اوج بحران هستیم و ممکن است دانشگاه علوم پزشکی و ما در جاهایی محافظه کاری کرده باشیم. دانشگاه علوم پزشکی هر جا که بخواهد تعطیل بشود را رسما اعلام کند که اجرایی شود. در ستاد مبارزه با کرونا هم باید محکم و استوار این بحث انجام شود.

کد خبر 596105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha