مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

درس شیمی یکی از دروس مهم کنکور با ضریب بالاست، بنابراین نتیجه‌ای که شما در این درس می‌گیرید می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت‌تان داشته باشد. اما سوال اینجاست که در این زمان کوتاه باقی‌مانده تا کنکور ۱۴۰۰، چطور می‌توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم؟

image-20210419133751-1.jpeg

در این مطلب می‌خواهیم راهکارهایی را به شما آموزش بدهیم که بتوانید به کمک‌شان شیمی را بالای ۷۰ درصد بزنید! با ما همراه باشید.

هنوز هم می‌توانید شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ بزنید!

تکنیک های شیمی کنکور ۱۴۰۰

در ادامۀ مقاله باهم ۴ تکنیک مهم را بررسی می‌کنیم. منبع این تکنیک‌ها و راهکارها، مصاحبۀ نفرات برتر کنکور با وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف است که از رازهای موفقیت‌شان گفته‌اند.

۱_ از غول مرحلۀ آخر نترسید!

زمانی که صحبت از شیمی می‌شود، برای خیلی‌ها غول مرحلۀ آخر، جدول تناوبی است؛ چراکه به نظر تعداد زیادی از دانش‌آموزان، حفظ کردن آن کار بسیار سختی است. اگر از جدول تناوبی می‌ترسید، فقط به این معنی است که نحوۀ حفظ کردنش را بلد نیستید! به‌محض اینکه قلق کار را یاد بگیرید عین بلبل تمام عناصر را پشت سرهم ردیف می‌کنید!

برای حفظ کردن چیزهایی مثل جدول تناوبی یا کلمات سخت انگلیسی، اصولاً از تکنیک‌های حافظه استفاده می‌شود. مثلاً برای جدول تناوبی می‌توانید از شعرهایی استفاده کنید که هر خانه جدول را در ذهن شما با کلمات تصویری حک می‌کند. به‌عنوان نمونه، به تصویر پایین که از سایت مهندس عارف ربیعیان برداشتم، نگاهی داشته باشید تا بهتر متوجه منظورم شوید.

هنوز هم می‌توانید شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ بزنید!

۲_ از اهمیت کلاس‌های اضافه غافل نشوید

اگر مصاحبه نفرات برتر کنکور را بخوانید، متوجه یک نکتۀ جالب می‌شوید. اینکه بعضی از آنها به‌شدت روی اهمیت تدریس خوب استادشان تاکید کرده‌اند. از طرفی متاسفانه پیدا کردن استادی که روش‌های تدریس را به‌خوبی بلد باشد و بتواند درس را به‌شکل مفهومی به شما آموزش بدهد، مشکل است.

اگر در این چند ماه باقی‌مانده تا کنکور ۱۴۰۰، در کلاس‌های اضافه با مدرسان خوب و کاردرست شرکت کنید، مسلماً بهتر می‌توانید زمان از دست رفته را جبران کنید و در انتها نتیجۀ چشمگیری بگیرید.

در درس شیمی، آقای عارف ربیعیان بهترین مدرس کل کشور به حساب می‌آید که رزومۀ ایشان به شرح زیر است:

● دارای مدرک آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان اصفهان

● تدریس در برنامه‌های تلویزیونی "یادگیری آسان" و "زنگ پنجم" و "یادگیری برتر" در شبکه‌های ۲ و ۴ و ۳۰ شبکۀ استانی

● کارشناس و مدرس شیمی در برنامۀ "اوج یادگیری"

● مدیر و کارشناس آموزشی در برنامۀ "کنکور آسان"

● طراح سوالات آزمون‌های آزمایشی گاج و قلم‌چی و سنجش

جالب است بدانید که خیلی از دانشجویان کلاس‌های آقای ربیعیان توانسته‌اند در کنکور تجربی سال‌های مختلف، شیمی را بیشتر از ۷۰ درصد بزنند!

هنوز هم می‌توانید شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ بزنید!

اگر واقعاً برای‌تان اهمیت دارد که در این زمان باقی‌مانده طوری برنامه‌ریزی کنید که شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ درصد بزنید، می‌توانید در طرح دانش آموزان VIP مهندس ربیعیان شرکت کنید. در این طرح، تعداد کمی از دانشجویان به‌شکل ویژه پذیرفته می‌شوند و از خدماتی مثل مشاوره و برنامه‌ریزی تا روز کنکور استفاده می‌کنند.

۳_ از نمودار ابینگهاوس استفاده کنید

نمودار ابینگهاوس یک نمودار بسیار ارزشمند است که در زمینۀ یادگیری ایجاد شده است. ابتدا اجازه بدهید خود نمودار را به شما نشان‌ بدهم:

هنوز هم می‌توانید شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ بزنید!

این نمودار به ما می‌گوید که وقتی مطلبی را صرفاً یک‌بار بخوانید یا مشاهده کنید، بعداز حدود ۶ روز، ۸۰ درصد آن از یادتان می‌رود. حالا اگر مطلب را چند روز بعد، یک‌بار دیگر مرور کنید، میزان فراموشی کاهش پیدا می‌کند. دوباره اگر روز دیگر مطلب را مرور کنید بازهم میزان فراموشی‌ بیشتر کاهش پیدا می‌کند تا درنهایت اگر برای سومین‌بار آن را مرور کنید، میزان فراموشی‌تان کمتر از ۲۰ درصد می‌شود. به‌طور کلی بعضی از استادان طبق این نمودار پیشنهاد می‌کنند که:

● ۳ روز بعداز خواندن درس یا دوره، آن را مرور کنید

● برای بار دوم ۵ روز بعد از خواندن

● و در نهایت برای بار سوم ۷ روز بعداز اولین مطالعه، آن را مرور کنید

پیشنهاد می‌کنم برای مطالعۀ شیمی کنکور ۱۴۰۰ کمی بیشتر در مورد نمودار ابینگهاوس تحقیق کنید و طبق دستورات آن، مطالب را مرور کنید. صرفاً برای اینکه کمی در مورد اهمیت مرور کردن آگاه‌تان کنم، باید بگویم که روزبه امین تفرشی، رتبه ۳ منطقه ۱ کنکور ریاضی ۹۷ هم در یکی از مصاحباتش گفته است:

«من در درس شیمی مشکل زیادی داشتم و عملاً این درس نقطۀ‌ ضعف من بود. اما توانستم با مرور منظم دروس شیمی، مشکلم را حل کنم. در ضمن منبع من برای مطالعه این درس، خود کتاب درسی بود.»

هنوز هم می‌توانید شیمی کنکور ۱۴۰۰ را بالای ۷۰ بزنید!

۴_ از روش قدیمی استفاده کنید!

همیشه هم قرار نیست برای خواندن درس از تکنیک‌های متفاوت و جدید استفاده کنیم. درواقع خیلی از تکنیک‌ها هستند که از قدیم آنها را استفاده می‌کردیم و اتفاقاً بازخورد بسیار خوبی هم می‌گرفتیم. مثلاً، روش مطالعه و تست‌زنی.

فیروزه حاتمی که رتبه زیر ۲۰۰ کنکور ریاضی در منطقه ۲ بوده است، در تجربیاتش می‌گوید:

«من ابتدا کتاب درسی را مطالعه می‌کردم و به‌خوبی مفاهیمش را می‌فهمیدم. همینطور درس‌نامه‌های کمک درسی را هم می‌خواندم. بعداز آن به سراغ تست‌ها می‌رفتم. در این مرحله بی‌توجه به محدودیت زمان، همه تست‌ها را حل می‌کردم. اما نکتۀ مهم‌تر اینجا بود که من بعداز هر تست، حتی اگر سوال موردنظر خیلی ساده و مبتدی بود، به سراغ پاسخ‌نامه تشریحی می‌رفتم. چراکه در خیلی مواقع متوجه می‌شوید نکات خود پاسخ‌نامه تشریحی ارزش بیشتری از سوال‌های تستی و جواب آنها دارد.

کار دیگری که می‌کردم، این بود که تست‌های اشتباهم را علامت می‌زدم تا در آینده دوباره به سراغ سوالات، پاسخنامه‌های تشریحی و مفاهیم مرتبط‌شان بروم و بهتر متوجه‌شان شوم. در این بین آخرین تکنیک هم این بود که نکات ترکیبی را در خود کتاب درسی و مفاهیم حفظی را در یک دفترچۀ تستی می‌نوشتم تا بتوانم دوباره آنها را راحت‌تر مرور کنم.»

کلام آخر

در این مقاله ۴ تکنیک مهم برای درس خواندن را در این زمان باقیمانده تا کنکور ۱۴۰۰ یاد گرفتیم. همینطور شما را با یک مدرس کاربلد شیمی کنکور هم آشنا کردیم. بازهم تکرار می‌کنیم، نکاتی که بالاتر برای شما گفتیم، اغلب از تجربۀ رتبه‌های برتر کنکور و مدرسان بود که قطعاً توجه به آنها، می‌تواند نتیجۀ خوبی را برایتان در پی داشته باشد.

راستی اگر به‌دنبال جزوه یا کتاب‌های جمع‌بندی کنکور می‌گردید، می‌توانید به سایت konkurico سری بزنید. konkurico یک منبع معتبر جزوه‌های شیمی و آموزش‌های مرتبط به این درس است که البته کتاب‌های مربوط به درس‌های دیگر را هم دارد. مطمئناً با استفاده از این کتاب‌ها و نکات تستی ارائه‌شده در آنها، می‌توانید آمادگی بیشتری را تا روز کنکور کسب کنید. موفق باشید.

کد خبر 596059

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha