رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران گفت: به‌طور میانگین از ابتدای بحران کرونا حدود ۷۰ هزار نفر کشته داده‌ایم و اگر آن را به روزهای سال تقسیم کنیم، روزی ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند؛ یعنی در یک سال به اندازه ۳ سال جنگ تحمیلی در کشور جان باختند.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، حسین قناعتی افزود: حدود ۱۰۰ نفر مرتبط با اتاق فکر هستند؛ جمعی از استادان و صاحب‌نظران و محققانی که با نظام سلامت مرتبط هستند، شامل ویروس‌شناس، داروشناس و اپیدمیولوژیست و متخصص امور اجتماعی هستند و همگی نگاه میدانی و عملیاتی دارند. با این حال کرونا بی‌محابا می‌تازد و هر روز بر تعداد شهرهای وضعیت قرمز اضافه می‌شود. کشور در شرایط خاص کرونایی قرار دارد و بی‌تدبیری‌های بعضی مسئولان و عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی برخی افراد، باعث متلاطم شدن وضعیت کرونایی کشور شده است.

 قناعتی افزود:  اشتباهی که تکرار شود دیگر اشتباه نیست؛ تصمیم است. من می‌خواهم اینجا اعلام کنم از رئیس جمهوری به‌دلیل خطاهای مکرر که دیگر نام آن خطا نیست و آگاهانه است، شکایت کنیم. تقاضا داریم از ستاد ملی کرونا تحقیق و تفحص صورت گیرد که چرا مرتبا یک اشتباه تکرار می‌شود؟!  مجدد یادآوری می‌کنم اگر اشتباهی مکرر تکرار شود دیگر اشتباه نیست، تصمیم و دارای هدف است.

وی ادامه داد: تمام آدم‌هایی که علمی هستند و بزرگان علوم در زمینه اپیدمیولوژی، ویروس‌شناسی و عفونی و افراد با تجربه همگی اعتقاد  به سوی مدیریت واضح و تکرار مکرر اشتباهات دارند. افرادی که این اشتباهات را تکرار می‌کنند آدم‌های بی‌سوادی نیستند. برای همین است که  تاکید داریم ستاد ملی کرونا باید بازنگری شود. ما گزارش‌های اتاق فکر را به کمیسیون بهداشت می‌دهیم. اطلاعات و آمار را رصد و تنظیم می‌کنیم و نظرات خود را به عنوان یک گروه کارشناسی می‌دهیم و نقش اجرایی نداریم، بلکه نقش مطالعاتی داریم.

دو هفته عید را تعطیل نکرده و همه جا را باز گذاشتید و حالا که باید بازار باز باشد آن را تعطیل کردید

رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران گفت: دو هفته عید را تعطیل نکردند و همه جا را باز گذاشتند و حالا که باید بازار باز باشد آن را تعطیل کردند. این یعنی چه؟ از بین بردن عامدانه فرصت طلایی تعطیلات نوروز. من مثالی می‌زنم. در کانادا یک خانه‌ای مهمانی گرفته بود و ۱۰ تا ۱۵ نفر در آن جمع بودند که همسایه به پلیس گزارش می‌دهد؛ پلیس هم همه آنها را دستگیر می‌کند و صاحبخانه را هم بیش از ۷ هزار دلار جریمه می‌کند.

قناعتی افزود: همچنین سال گذشته سه ماه از وقت خود را روی درمان دارویی گذاشتند؛ مانند فاویپیراویر و رمدسیویر. بعضا تا ۵۰۰ میلیون تومان رمدسیویر فروختند. داروهایی که برای بخش دولتی بود؛ حال چطور به بخش آزاد رفت! الان نهادهای نظارتی در حال پیگیری این موضوع است. این واقعا خیانت است. نمی‌توانم اسم ببرم؛ زیرا در حال بررسی قانونی است. چند نفر درباره خیانت در خصوص توزیع داروی رمدسیویر تحت بازجویی‌های قانونی  هستند که دارویی که از خارج آمده و اهدایی بود و قرار بود رایگان داده شود، اما از اتاق فلان مسئول در بازار آزاد سر در آورد.

وی گفت: هر نفر که در ایران جان می‌دهد ۵۰۰ میلیون تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. این نُرم ایران است و در خارج این عدد بیشتر می‌شود و در آمریکا نیز متفاوت است؛ از ۳۰۰ هزار دلار تا ۵ میلیون دلار متفاوت است. هر انسانی که زیر ۷۰ سال و در دوران موثر خود بمیرد این خسارت را به دنبال دارد.

هر روز ۳۰ درصد افت اقتصادی در مقایسه با روزهای بدون تعطیلی داریم

رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران گفت: اکنون در ۱۰ روزی که اعلام کردیم مراکز تجاری بسته است چقدر هزینه به‌دنبال دارد؟ هر روز ۳۰ درصد افت اقتصادی در مقایسه با روزهای بدون تعطیلی داریم. درآمد روزانه کشور را در نظر بگیرید و این میزان را محاسبه کنید. اینکه هم اقتصاد بچرخد و هم سلامت مردم تامین شود، حرف درستی است؛ به شرطی که مدیران بالادستی درست برنامه‌ریزی کرده و مسیر مشخصی بروند.

قناعتی افزود: برای هر فرد دو  دوز واکسن نیاز داریم. ما ۸۰ میلیون واکسن برای ۴۰ میلیون نفر نیاز داریم تا ایمنی ایجاد شود. هر دوز واکسن با قیمت ۵ دلار در کل مبلغی برابر با ۴۰۰ میلیون دلار نیاز است؛ حالا ۴۰۰ میلیون دلار بهتر است یا ۸۰۰ میلیون دلاری که هزینه درمان کرده‌ایم؟

رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران گفت: الان در شرایط جنگی قرار داریم. در جنگ تحمیلی ما روزی ۶۰ شهید می‌دادیم؛ در حالی که الان روزی ۱۰۰ کشته می‌دهیم و برخی اوقات ۵۰۰  کشته هم می‌دهیم. ترکیب  اعضای ستاد متناسب با نیازهای  برنامه‌ریزی نیست؛ حتی ترکیب ستاد نیز متناسب با نیازهای کمیته علمی در ستاد نیست.

رئیس اتاق فکر مدیریت کرونای استان تهران گفت: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار پیکی که پیش‌بینی شده نگران‌کننده بود و هفت هشت روز آینده پیک خیلی بدی خواهیم داشت و ۱۰ روز آینده کل کشور شرایط سختی خواهد داشت.

قناعتی افزود: ابتدا باید کلیت ستاد ملی مقابله با کرونا بازبینی جدی شده و مدیریت اصلاح شود. تمام نیروهای نظام سلامت و نظامی را به‌کار بگیریم و دستورهای ستاد را موبه‌مو اجرا کنیم؛ برای سرپیچی‌کننده جریمه سنگین در نظر بگیریم؛ چراکه ما الان در جنگ با ویروس هستیم. باید برای آنهایی که رعایت نکردند مجازات جدی در نظر بگیریم؛ الان در شرایط جنگی قرار داریم. در جنگ تحمیلی ما روزی ۶۰ شهید می‌دادیم؛ در حالی که الان روزی ۱۰۰ کشته می‌دهیم و برخی اوقات ۵۰۰  کشته هم می‌دهیم. اگر به طور میانگین از ابتدای بحران کرونا حدود ۷۰ هزار نفر کشته داده‌ایم و اگر آن را به روزهای سال تقسیم کنیم، روزی ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند؛ یعنی در یک سال به اندازه ۳ سال جنگ تحمیلی در کشور جان باختند. اگر یک سال دیگر این روند ادامه پیدا کند تقریبا به اندازه شهدای جنگ کشته خواهیم داد؛ بنابراین شرایط، شرایط جنگی است. باید با اقتدار و دستوری برخورد قاطع کرد.  

کد خبر 596017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha