همشهری آنلاین: خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران را سبب گسترش روابط راهبردی با تهران و در نتیجه تقویت ثبات در منطقه دانست

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، این رسانه در گزارشی تصریح کرد: سفر "بشار اسد" به ایران در چارچوب روابط تاریخی و ادامه رایزنی و هماهنگی میان دو کشور در قبال مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب دیدگاههای مشابه دو طرف است.

براساس این گزارش، در این سفر درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی، حاکمیت و یکپارچگی عراق، ضرورت ترسیم جدول زمانی عقب نشینی نیروهای خارجی از عراق، حمایت از توافق در لبنان و مقاومت ملی آن در برابر حملات اسراییل، حمایت از ملت فلسطین، بازگشت وحدت ملی، تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران، حق کشورها برای غنی سازی اورانیوم بطور مسالمت آمیز گفتگو می‌شود.

روابط ایران و سوریه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بعدی استراتژیک به خود گرفت و دو طرف در زمینه تقویت همکاری در همه زمینه‌ها و مقابله با مداخله خارجی با یکدیگر اتفاق نظر داشته و به طور مستمر در حال رایزنی درباره مسائل منطقه هستند.

دو کشور همچنین بر حقوق ثابت عربی و در راس آن مساله فلسطین و استرداد جولان به سوریه تاکید دارند.

تقویت اهداف مشترک، گسترش همکاری دو جانبه به منظور ایجاد امنیت و ثبات در منطقه برای خدمت به منافع دو ملت ایران و سوریه و ملتهای منطقه از دیگر موارد مورد بحث دائمی دو طرف است.

ایران از زمان پیروزی انقلاب تاکنون حمایت خود را از حقوق کشورهای عربی ازجمله مساله فلسطین و حق سوریه برای بازپس گیری جولان اعلام داشته است.

سانا افزود: اهمیت دیگر سفر در زمینه همکاری اقتصادی میان دو کشور است که تاثیری مثبت بر روند رشد و توسعه دو ملت داشته است.

وجود 15 طرح بزرگ اقتصادی ایران در سوریه به ارزش 896 میلیون دلار خود گواهی بر این مدعاست.

دو کشور در تلاش برای افزایش سرمایه گذاری مشترک تا بیش از سه میلیارد دلار در سالهای آینده هستند.

همچنین چند طرح کوچک و متوسط در سوریه در حال اجراست و دهها یادداشت تفاهم و توافقنامه میان دو کشور در زمینه های مختلف امضا شده است.

سفر اسد به ایران در فوریه 2007 و سفر احمدی نژاد به دمشق در ژوئیه همان سال نشان از استراتژیک بودن روابط دو کشور دارد.

در ماه مارس سال جاری نیز کمیته عالی مشترک دو کشور دهمین دوره خود را برگزار کرد و در آن درباره همکاری اقتصادی بحث و تبادل نظر شد امری که سهم بسزایی در زمینه افزایش حجم سرمایه گذاری مشترک در سوریه به 1/5 میلیارد دلار داشت که 950 میلیون دلار آن در بخش صنعت است.

همکاری دو کشور، زمینه های دیگری مانند حفاظت از محیط زیست، اطلاع رسانی، انرژی برق، استاندارد، مدیریت داخلی، بازرگانی، سرمایه گذاری، بانک، گمرک، برنامه ریزی، نفت و گاز، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات، بهداشت، آموزش و پرورش، آموزش عالی، گردشگری، کار و امور اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، مسکن، آبیاری، ورزش و جوانان را شامل می‌شود.

در این سفر "فاروق الشرع" معاون رئیس جمهور، "بثینه شعبان" مشاور سیاسی و اطلاع رسانی ریاست جمهوری، "ولید المعلم" وزیر خارجه، "محمد ناصیف" معاون رئیس جمهوری و "احمد عرنوس" معاون وزیر خارجه اسد را همراهی می‌کنند.


به نوشته سانا این سفر در چارچوب روابط تاریخی دو کشور و همچنین بعد از سفر اسد به فرانسه و دیدار با "نیکلا سارکوزی" همتای فرانسوی‌اش که نشان داد سیاست دمشق مبتنی بر منافع این کشور و منطقه بوده و می‌تواند سیاستهای اروپائیان را به نفع منطقه تغییر دهد، انجام شد

کد خبر 59599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز