مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال سایت پرنده‌نگری هشیلان تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این سایت در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هشیلان 1

به گزارش همشهری آنلاین، حدود ۱۰ سالی از آغاز احداث سایت پرنده‌نگری هشیلان می‌گذرد. در اوایل، سایت پیشرفت‌های خوبی از لحاظ فیزیکی داشت، اما طی چند سال اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و ساخت آن متوقف شده است. این سایت در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ متر در دامنه کوه خورین، در محوطه تالاب صدجزیره هشیلان قرار دارد و راه‌اندازی و تجهیز آن بی‌تردید می‌تواند رونق ویژه‌ای از لحاظ پژوهشی و گردشگری در منطقه هشیلان ایجاد کند.  

مدیرکل محیط زیست کرمانشاه با بیان خبر اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل نهایی و بهره‌برداری سایت هشیلان به همشهری آنلاین گفت: این میزان اعتبار با پیگیری‌های بسیار از محل اعتبارات ملی امسال به این سایت اختصاص داده شده است.  

فریدون یاوری تأکید کرد: تا پایان سال جاری سایت پرنده‌نگری هشیلان تکمیل خواهد شد.   

وی افزود: بعضی تعمیرات جزئی نمای بیرونی و حدود ۱۰، ۱۵ درصد کارهای فضای داخلی پروژه باقی‌مانده است که با تکمیل این ریزه‌کاری‌ها به‌دنبال تجهیز آن خواهیم رفت.

این مسئول ادامه داد: پس از تکمیل ساختمان سایت قرار است امکانات و تجهیزات مورد نیاز ازجمله چند دستگاه تلسکوپ در آن مستقر شود. همچنین قرار است در این سایت کتابخانه و استراحتگاه نیز راه‌اندازی شود.

یاوری سایت پرنده‌نگری تالاب هشیلان را مکان مناسبی برای کارهای مطالعاتی، پژوهشی و گردشگری دانست و بیان کرد: عموم مردم به تناسب نیاز می‌توانند از امکانات این سایت استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تالاب هشیلان تالابی منحصربه‌فرد در کشور است. این تالاب در زمستان محل زندگی پرندگان مهاجر بسیاری است. همچنین گونه‌های جانوری و گیاهی خاصی در این منطقه دیده و یافت می‌شوند که بی‌نظیرند.  

مدیرکل محیط زیست استان درباره وضعیت فعلی آب این تالاب نیز گفت: خشکسالی امسال و سال‌های گذشته بر میزان آب این تالاب بی‌تأثیر نبوده، اما با وجود تهدیدهایی چون خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز، در حال حاضر وضعیت تالاب از نظر میزان آب موجود در آن خوب و قابل قبول است.

 تالاب هشیلان در چند سال گذشته به طور کامل خشک شد و از طریق تانکر به آن آبرسانی و گونه‌های جانوری‌اش را حفظ کردیم.

کد خبر 595968
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha