یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

دولت ترکیه خواهان بازگشت مجسمه شش‌هزار ساله و ۱۴.۴ میلیون دلاری به این کشور شد که هم‌اکنون در اختیار حراجی کریستیز قرار دارد.

Guennol Stargaze

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آرت نیوز نوشت: حراجی کریستیز در سال ۲۰۱۷ یک مجسمه مرمرین را به عنوان یک شاهکار هنری چندهزارساله به مبلغ ۱۴.۴ میلیون دلار فروخت اما دولت ترکیه با ادعای مالکیت این اثر تاریخی در تلاش برای جلوگیری از فروش و بازگرداندن آن است و شکایتی را در دادگاه فدرال آمریکا در این‌باره مطرح کرده است.  

دولت ترکیه در شکایت خود به فرمان حکومت عثمانی در سال ۱۹۰۶ اشاره دارد که بر اساس آن همه آثار تاریخی کشف‌شده در این کشور متعلق به آن‌هاست و خروج آن‌ها از کشور به هر نحوی ممنوع است. ترکیه قصد دارد با ارائه شواهد و مدارکی ثابت کند نه تنها این مجسمه در این کشور کشف شده بلکه زمانی کشف و از کشور خارج شده که قانون حکومت عثمانی لازم‌الاجرا بوده است.  

از سوی دیگر وکیل حراجی کریستیز معتقد است دولت ترکیه شواهد مستقیمی از زمان و مکان کشف و خروج این مجسمه تاریخی و حتی عکسی از آن ندارد.  

این مجسمه که «Guennol Stargaze» نام دارد پیش‌تر متعلق به یک مجموعه‌دار هنری به نام «آلستر بردلی مارتین» بود که حدود دهه ۱۹۶۰ میلادی آن را خریداری کرده بود و بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۷ در چند برهه زمانی برای نمایش به موزه هنر متروپولیتن نیویورک امانت داده بود.  

«مایکل استنهارد» در سال ۱۹۹۳ این مجسمه مرمرین را از یک گالری در نیویورک خریداری کرده بود و در سال ۲۰۱۷ آن را در حراجی کریستیز فروخت اما خریدار جدید این اثر به دلیل دعواهای حقوقی تا کنون هزینه آن را پرداخت نکرده و این مجسمه در حال حاضر در مخزن حراجی کریستیز نگهداری می‌شود.

کد خبر 595863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha