مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

آغاز برداشت توت‌فرنگی از مزارع جویبار توسط مزرعه‌داران جویباری توت‌فرنگی نوبرانه را در حالی وارد بازار مازندران کرد که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز میزان محصول برداشت‌شده از باغ‌های توت‌فرنگی این استان افزایش یابد.

توت فرنگي

به گزارش همشهری آنلاین، با آغاز برداشت توت‌فرنگی از مزارع شهرستان جویبار، عرضه این محصول به‌صورت محدود در بازار آغاز شده و از حدود دو هفته دیگر، با برداشت انبوه توت‌فرنگی، عرضه گسترده این محصول بهاری آغاز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار در گفت‌وگو با همشهری آنلاین از آغاز برداشت توت‌فرنگی در ۱۵۶ هکتار از مزارع جویبار خبر داد و بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته توت‌فرنگی از مزارع جویبار برداشت شود.

غلامرضا سعیدی گفت: پیش‌بینی محصول قابل برداشت از مزارع جویبار برای سال جاری حدود ۱۵۷۰ تن است که در مزرعه‌های متعلق به حدود ۱۷۰ کشاورز جویباری کشت شده است.

به گفته این مسئول، بعد از بابلسر که بیشترین سطح زیر کشت توت‌فرنگی را در مازندران دارد، جویبار با ۱۵۶ هکتار دومین شهرستان از نظر سطح زیر کشت توت‌فرنگی است. در این مزارع ارقام اصلاح‌شده کاماراسو و سلوا کشت می‌شود و ۱۰ روز دیگر نیز برداشت انبوه توت‌فرنگی آغاز خواهد شد.

بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی مازندران، این استان با حدود دو هکتار سطح زیر کشت توت‌فرنگی پس از کردستان که حدود سه هزار هکتار سطح زیر کشت برای این محصول دارد، دومین استان در تولید توت‌فرنگی محسوب می‌شود. با این حال، تفاوت محصول تولیدشده در این دو استان قابل توجه است. کردستان از سه هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه حدود ۴۵ هزار تن توت‌فرنگی برداشت می‌کند که حدود ۷۳ درصد توت‌فرنگی تولیدی کشور است. اما از نزدیک به دو هزار هکتار سطح زیر کشت مازندران حدود ۱۵ هزار تن (معادل یک‌سوم محصول تولیدشده در کردستان) توت‌فرنگی برداشت می‌شود. به عبارت دیگر، میانگین برداشت توت‌فرنگی از هر هکتار در کردستان بیشتر از مازندران است.

طبق آمارها، میزان برداشت محصول توت‌فرنگی در زمین‌های کردستان به ۴۰ تن در هر هکتار نیز رسیده است. این در حالی است که میانگین برداشت توت‌فرنگی در مازندران طبق آمارها بین ۱۰ تا ۲۰ تن از هر هکتار در نوسان است. این ارقام نشان‌دهنده دلیل فاصله تولید توت‌فرنگی مازندران و کردستان در مقایسه نسبت سطح زیر کشت دو استان است.

کد خبر 595813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha