دولت اوکراین به دنبال خارج کردن پرونده سقوط هواپیمای این کشور در ایران از مسیر فنی و استفاده سیاسی از آن برای وارد کردن فشار به روسیه بوده است.

سقوط هواپیمای اوکراینی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نورنیوز، یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، مقام‌های رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند علت حادثه وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی تور ام -۱ روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست را به دلیل منطبق نبودن با واقعیت رخداد نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به قصد اوکراین برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تاثیرگذاری همزمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهام‌های رفع‌نشده درباره نقش کیف در هدف قرار دادن هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در سال ۲۰۱۴ و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه  ۲۹۸ مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام-۱ روسی هر دو حادثه را به یک منشاء مرتبط و از خود رفع اتهام کند.

این مقام مطلع خاطرنشان کرد: دلیل دوم اوکراین برای در پیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده، درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کیف قصد داشت با انتساب غیر مستقیم حادثه سقوط هواپیما به روس‌ها به نوعی فشار سیاسی بر مسکو را افزایش دهد.

وی در پایان با اشاره به اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شفافیت در همه ابعاد این حادثه تلخ که ناشی از خطای محرز انسانی بوده، هر گونه اقدام برای بهره‌برداری سیاسی از آن را رویکردی غیر انسانی و خلاف رویه‌های حقوقی و فنی دانست.

کد خبر 595800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha