مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

کشت پنبه از دیرزمان در گلستان رواج داشته و یکی از منابع مهم اقتصادی این استان است. اگرچه کشت و تولید این محصول طی سال‌ها با افت شدیدی روبه‌رو بوده، اما چند سالی است که با رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی، پنبه‌کاری در گلستان رونق پیدا کرده و کشاورزان این خطه رغبت بیشتری برای کشت آن دارند.

کشت پنبه

به گزارش همشهری آنلاین، بهسازی و مطلوب شدن شرایط کشت از یک‌سو و مدیریت آب از سوی دیگر موجب شده پنبه‌کاران بیشتری پای کار بیایند و دنبال کشت جایگزین در اراضی کشاورزی خود نروند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که سال گذشته انجام داده بودیم، بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت این محصول رفته بود که به‌دلیل بهبود شرایط و افزایش درآمد پنبه‌کاران، در سال زراعی امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یافته که افزایش ۹هزار هکتاری رقم قابل قبولی برای کارنامه کشاورزی استان است.

«علی موسی‌خانی» گفت: سال گذشته پنبه‌کاران محصول خود را با قیمت توافقی به کارخانه‌داران منطقه فروختند و پولشان را نقد دریافت کردند. این مسأله موجب رضایت کشاورزان بود و سبب شد بهره‌برداران بیشتری در سال زراعی جاری پای کار بیایند و اراضی وسیع‌تری را به کشت این محصول اختصاص بدهند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کشاورزان گلستانی پنبه را کیلویی ۱۲ هزار ۵۰۰ تومان به کارخانه‌داران فروخته بودند، بیان کرد: هنوز نرخ پنبه امسال مشخص و اعلام نشده‌است، اما با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها و نهاده‌های کشاورزی و همچنین افزایش تورم، بی‌شک با افزایش قیمت این محصول در سال زراعی جاری روبه‌رو خواهیم بود و کشاورزان بابت این مسأله نگران نباشند.

موسی‌خانی همچنین از آغاز کشت پنبه در استان خبر داد و گفت: اگرچه این محصول در اغلب نقاط گلستان کشت می‌شود، اما عمده‌ترین شهرهای تولیدکننده ما در این زمینه به ترتیب گنبد، آق‌قلا، گرگان، علی‌آباد، بندرترکمن، گمیشان و کردکوی هستند که اغلب اراضی شهرهای یادشده برای کشت پنبه آماده‌سازی شده‌اند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به تهیه و آماده شدن ۱۱۰۰ تن بذر پنبه ازجمله ارقام گلستان، لطیف، حکمت و تابان که در داخل استان تولید شده‌اند، اشاره کرد و افزود: پنبه‌کاران برای تهیه بذر پس از دریافت معرفی‌نامه از مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، به کارگزاری‌های مجاز مراجعه کنند و برای کشت حتماً از بذرهای استاندارد و دارای برچسب استفاده کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم در کشت این محصول شرایط آب و هوایی است. باید در نظر داشت که پنبه محصول کم‌آب‌بری است. به همین دلیل کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب اثر منفی در روند تولید آن ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر، در حال حاضر دما برای کشت فراهم است، زیرا دمای مناسب خاک برای کشت پنبه باید بالای ۱۳ درجه سانتی‌گراد باشد که این اتفاق الان افتاده و این دما ثبت شده است.  

کد خبر 595794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha