مجموع نظرات: ۲۸
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

مراقبت و نگهداری از مو تقریبا دغدغه همه افراد است. در این مطلب، نکات مهم برای مراقبت و نگهداری از مو را معرفی و بررسی کرده‌ایم.

hair

به گزارش همشهری آنلاین، مراقبت و نگهداری از موها می‌تواند یک فرایند ساده یا یک فرایند دشوار باشد، با این وجود، هر اندازه اطلاعات بیشتری درباره اصول نگهداری از موها داشته باشیم، بهتر می‌توانیم از موها مراقبت و نگهداری کنیم.

نکات مهم برای مراقبت و نگهداری از مو

در حالی که ژنتیک نقش اساسی در حفظ سلامت موها دارد، رژیم شما، آب و هوا، آلودگی و رویکرد کلی شما در مراقبت از مو برای حفظ سلامت موهای شما بسیار مهم است. نظرات متناقضی در مورد شامپو زدن موهای شما وجود دارد. این موضوع به اولویت شخصی و نیازهای فردی برمی گردد که به موارد زیر بستگی دارد:

۱- نوع مو و بافت موی شما ۲- روزی چند بار از محصولات سلامت مو استفاده می‌کنید ۳- سطح فعالیت شما.

شامپوی مناسب انتخاب کنید

ممکن است افرادی که موهای چرب دارند هر روز نیاز به شامپو داشته باشند، در حالی که افرادی که موهای خشک دارند ممکن است به دفعات کمتر شامپو بزنند.

استفاده از شامپو و حالت دهنده اشتباه ممکن است باعث آسیب قابل توجهی در مو شود. به دنبال محصولاتی باشید که مناسب نوع موهای شما (چرب، طبیعی یا خشک باشد) و هر مشکلی مانند شوره سر را هدف قرار دهید.

سعی کنید از شامپوهایی با ترکیبات سخت مانند لوریل سولفات آمونیوم یا سدیم لوریل سولفات خودداری کنید و به یاد داشته باشید، هزینه بالا لزوما نشان دهنده کیفیت یک محصول نیست

شستشوی مو

بسیار مهم است که فقط به اندازه کافی از محصولات شستشوی مو برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید. از استفاده از آب خیلی گرم یا خیلی سرد نیز خودداری کنید. وقتی مو خیس است به آرامی با آن رفتار کنید چرا که تا سه برابر در برابر شکستگی آسیب پذیر است. موهای مرطوب را بیش از حد با حوله مالش ندهید و برای شانه زدن از یک شانه دندان پهن استفاده کنید.

هنگام خشک کردن با کمترین تنظیم گرما شروع کنید و در صورت لزوم به تدریج گرما را افزایش دهید، اجازه دهید موهای شما تا حد امکان با هوا خشک شود.

باید و نبایدهای موی سالم

اگر موهای خود را رنگ می‌کنید، بین رنگ کردن موهای خود وقفه ایجاد کنید.

برای تقویت رشد مو و افزایش گردش خون، گاهی، پوست سر خود را ماساژ دهید.

هر چند وقت یکبار موهای خود را کوتاه کنید تا رشد آن تقویت شود.

از این رفتارها خودداری کنید: رژیم‌های کم‌کالری و شدیدا سخت، عدم توجه به مشکلات تیروئید، استرس بیش از حد، مصرف خودسرانه داروها

بهترین روش‌های مراقبت و نگهداری از مو

مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای موی سر

یک رژیم غذایی مناسب عامل مهمی در سلامت مو و پوست سر است. غذای شما باید حاوی مواد زیر باشد تا موی سالمی داشته باشید:

پروتئین

مو در درجه اول از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین حتماً روزانه حداقل ۴۵ گرم پروتئین بخورید. منابع خوب پروتئین عبارتند از: گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، محصولات لبنی کم چرب.

روی

کمبود روی می‌تواند باعث ریزش مو شود. برای مبارزه با ریزش مو، آجیل‌هایی مانند آجیل برزیلی، گردو، بادام هندی و بادام را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین و املاح

این موارد را به مقدار فراوان بخورید و بنوشید: سبزیجات، میوه‌ها، سالاد سبز برگ دار، مقدار زیادی آب، یک مکمل مولتی ویتامین یا روی.

اسیدهای چرب امگا ۳

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است فولیکول‌های مو و غدد چربی شما را تحریک کند. اگرچه این باعث رشد موهای شما نمی‌شود، اما ممکن است سلامت پوست سر را بهبود بخشد. اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهیانی مانند ماهی آزاد، ساردین و شاه ماهی وجود دارد. منابع خوب دیگر امگا ۳ عبارتند از: دانه کتان، ماست، پنیر، سالاد و غلات.

ویتامین A

تمام سلول‌ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می‌کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم ایجاد کنند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و به سلامت مو کمک می‌کند. کمبود ویتامین A ممکن است به مشکلات مختلفی منجر شود، از جمله ریزش مو. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A همچنین می‌تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شود. روغن جگر ماهی ماهی یک منبع خوب از این ویتامین است.

ویتامین‌های B

یکی از شناخته شده‌ترین ویتامین‌ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است، اگرچه از بیوتین به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای ریزش مو استفاده می‌شود، کسانی که کمبود این ویتامین دارند بهترین نتیجه را در درمان نشان می‌دهند. شما می‌توانید ویتامین‌های گروه B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره و برگ دار دریافت کنید. علاوه بر این، غذاهای حیوانی منابع خوب ویتامین B۱۲ هستند؛ بنابراین اگر رژیم گیاهخواری یا وگان را دنبال می‌کنید، مصرف یک مکمل را در نظر بگیرید.

ویتامین C

آسیب رادیکال آزاد می‌تواند رشد را مسدود کرده و باعث پیر شدن موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی معروف به کلاژن (قسمت مهمی از ساختار مو) به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به بدن شما کمک می‌کند آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو جذب کند. توت فرنگی، فلفل و مرکبات همه منابع خوبی برای ویتامین C هستند.

ویتامین D

سطح کم ویتامین D با آلوپسی مرتبط است (اصطلاحی فنی برای ریزش مو). تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول‌های جدید کمک کند - منافذ ریز پوست سر که موهای جدید در آن رشد می‌کنند. تصور می‌شود ویتامین D در تولید مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده‌های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. بدن شما از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید ویتامین D تولید می‌کند. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ‌ها و غذاهای غنی شده است.

ویتامین E

مشابه ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می‌تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از ۸ ماه تقویت با ویتامین E، رشد ۳۴.۵ درصدی رشد مو را تجربه کردند. دانه‌های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

بهترین روش‌های مراقبت و نگهداری از مو

آهن

آهن به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به سلول‌های بدن شما منتقل کنند. این امر آهن را به عنوان یک ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله مو تبدیل می‌کند. کمبود آهن، که باعث کم خونی می‌شود، دلیل اصلی ریزش مو است. این امر خصوصاً در زنان شایع است. غذاهای سرشار از آهن شامل، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس است.

درمان به‌موقع موهای آسیب‌دیده

درمان به موقع موهای آسیب دیده بسیار مهم است و غذا بهترین منبع ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مو است. با این حال، اگر نتوانید مقدار کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، مکمل‌ها می‌توانند مفید باشند:

فیله ماهی قزل‌آلا

ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ساردین و ماهی قزل الا، مملو از اسیدهای چرب امگا ۳ سالم است. بدن شما نمی‌تواند این چربی‌های سالم را بسازد، بنابراین باید آن‌ها را از غذا یا مکمل‌ها تهیه کنید. آن‌ها به شما را در برابر بیماری محافظت می‌کنند.

ماست یونانی

ماست یونانی، مملو از پروتئین است، ماست یونانی همچنین ماده‌ای دارد که به جریان خون در پوست سر و رشد مو کمک می‌کند. این ویتامین B۵ نامیده می‌شود (که به عنوان اسید پانتوتنیک شناخته می‌شود) و حتی ممکن است در برابر ریزش و ریزش مو کمک کند.

اسفناج

مانند بسیاری از سبزیجات برگ سبز تیره، اسفناج نیز پر از مواد مغذی شگفت انگیز است. این ویتامین دارای ویتامین A، بعلاوه آهن، بتا کاروتن، فولات و ویتامین C است. این‌ها برای ایجاد سلامت پوست کار می‌کنند.

غلات غنی‌شده با آهن

کمبود آهن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. این ماده غذایی مهم را می‌توانید در غلات غنی شده، غلات و ماکارونی و دانه‌های سویا و عدس پیدا کنید. گوشت گاو و جگر نیز سرشار از آهن است.

دارچین

این ادویه را روی بلغور جو دوسر، نان تست و قهوه خود بپاشید. این کار، به جریان خون کمک می‌کند و این همان چیزی است که اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو وارد می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ غنی از ویتامین B به نام بیوتین هستند که به رشد مو کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. بیوتین همچنین به تقویت ناخن‌های شکننده کمک می‌کند.

مراقبت از مو با استفاده از روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی، از طریق روش‌هایی مانند تقطیر یا تبخیر از گیاهان استخراج می‌شوند. یکی از مزایای برخی روغن‌های طبیعی، بهبود سلامت مو است. روغن‌های مختلف می‌توانند همه کارها را انجام دهند، از رشد مو تا کمک به قدرت و درخشش:

اسانس اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس می‌تواند رشد مو را تسریع کند. روغن اسطوخودوس دارای خواصی است که می‌تواند باعث رشد سلول‌ها و کاهش استرس شود، این روغن قادر به رشد سریعتر مو می‌شود، همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتری است که می‌تواند سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

اسانس نعناع

روغن نعناع فلفلی، تعداد فولیکول‌ها، عمق فولیکول‌ها و رشد کلی موها را افزایش می‌دهد.۲ قطره روغن نعناع را با روغن انتخابی خود مخلوط کنید. قبل از شستشوی کامل آن با شامپو و نرم کننده، آن را به پوست سر خود ماساژ دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند.

اسانس رزماری

اگر می‌خواهید هم ضخامت مو و هم رشد مو را بهبود ببخشید، روغن رزماری به لطف توانایی در تولید سلول ها، انتخاب بسیار خوبی است. روغن رزماری، یک درمان رایج برای رشد مو، اما با خارش پوست سر کمتر به عنوان یک عارضه جانبی، عمل می‌کنند. چندین قطره روغن رزماری را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و آن را به پوست سر خود بمالید. قبل از شستن با شامپو حداقل ۱۰ دقیقه بگذارید تا داخل مو بماند. این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

روغن گیاه بادرنجبویه

شوره سر می‌تواند یک بیماری شایع باشد و داشتن پوست سر سالم و بدون پوسته پوسته بخشی مهم از سلامت مو است. روغن بادرنجبویه یک درمان موثر در مورد شوره سر است.

اسانس آویشن

آویشن با تحریک پوست سر و با جلوگیری از ریزش مو می‌تواند به رشد مو کمک کند. مانند روغن چوب درخت سرو، روغن آویشن نیز در درمان آلوپسی مفید واقع می‌شود، فقط ۲ قطره کوچک آویشن در ۲ قاشق غذاخوری روغن مو بریزید. بگذارید حدود ۱۰ دقیقه روی آن بماند، سپس آن را بشویید.

بهترین روش‌های مراقبت و نگهداری از مو

اسانس مریم گلی

روغن مریم گلی حاوی همان لیناتیل استات است که باعث می‌شود روغن اسطوخودوس در افزایش رشد مو بسیار موثر باشد. این ماده علاوه بر افزایش رشد، باعث قدرت و تقویت مو نیز می‌شود. ۳ قطره روغن مریم گلی را با نرم کننده مورد علاقه خود مخلوط کنید. اگر روزانه از آن استفاده می‌کنید، بعد از ۲ دقیقه آن را بشویید. اگر هفته‌ای یک یا دو بار از آن استفاده می‌کنید، بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

اسانس درخت چای

روغن درخت چای دارای خاصیت پاک کنندگی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی قدرتمند است. اگر به صورت موضعی استفاده شود، می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کرده و رشد مو را افزایش دهد.

جمع‌بندی و نکات پایانی

به طور کلی اگر قصد دارید از سلامت موها محافظت کنید باید همزمان روی سلامت جسمانی و روانی تمرکز کنید، یعنی همانطور که به رژیم غذایی خود اهمیت می‌دهید، سطوح اضطراب و استرس را کاهش دهید و خواب شبانه خود را تنظیم کنید. همه افراد مایلند موهایی شاداب و سلامت داشته باشند، اما صرف استفاده از ماسک مو، شامپو و لوسیون‌های مختلف در مسیر موفقیت حفاظت از موها موثر نخواهد بود.

منبع: انتخاب

کد خبر 595760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیایش IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    47 3
    نتیجه گیری همه چی بخورید به کمبود پول هم توجه نکنید فقط بخرید و بخورید
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      20 2
      گرونی مویی برامون نذاشته
  • سارا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    29 3
    پول از کجا بیاریم این همه خوراکی بخریم نیمشه شما که موهاتون سالمه یه کم پول به حساب ما واریز کنید
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    29 4
    چه مطلب بلندی حوصله نکردم بخونم اما این که دیدم نوشته مرغ و گوشت بخورید هم بی تاثیر نبود
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    36 1
    شما برای من این همه خوراکی مغذی بفرستید به علاوه شامپوی خوب من قول می دم تلاش خودم رو بکنم که موهام براق و با کیفیت بشه
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    30 1
    این چیزایی که نوشتی رو گوریل هم بخوره موهاش مثل ابریشم میشه
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    21 3
    موهای من هم مشکل داشتن از روغن نارگیل استفاده کردم و نتیجه گرفتم از راهنمایان شما هم یک دنیا ممنونم
    • مهلا IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      8 0
      لایک!
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    4 1
    خواهر شوهر من همیشه به موهاش تخم مرغ و روغن زیتون می زنه موهاش بلند و پر و سالمه
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      8 5
      من که رفتم از ته کوتاه کردم راحت شدم هم خنک می شم هم تند تند و راحت دوش میگیرم هم پولی که میخواستم خرج شامپو و روغن مو و ماسک مو و این چیزا کنم خرج لباسام میکنم راضی هم هستم
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    16 2
    ما اگه مرغ و گوشت و موز و آجیل گیرمون میومد شکممونو سیر میکردیم موهامون برامون مهم نبود
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    21 3
    اینا همش حرفه فقط ژنتیک
    • پانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      2 2
      من همه ی اینا رو دارم و سیرم فقط موشکلم‌موهامه
  • سارا IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    6 4
    من که موهام خوبه و پر هست ولی ممنون از مطلبتون
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      2 0
      خوش به حالت دوطرف سرمون خالی شده ۳۶ سالمه خیلی سفیدی مو دارم ریزش مو که هر روز علی برکت ا....
  • زینب IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    6 3
    نتیجه گیری: بااین قیمتا ک موز تنها کیلویی ۱۲۰ تومن از تو اینایی ک نوشتن فقط آب و تخم مرغ میتونیم بخوریم
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      2 1
      دیگه مبالغه هم حدی داره کجا 120 تومنه؟ سر کوچه محل کار ما (منطقه 3 تهران که معمولا قیمت ها بالاست) موز توی مغازه (و نه تره بار) کیلویی 26800 بود دیشب
    • بیتا IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
      2 3
      یا خود خدا کجا کیلویی موز ۱۲۰ تومان هست ؟؟؟ والله اینجا کیلویی ۲۷تومان
  • بیتا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
    0 4
    من ۱۷سالمه همه موهام سفید شده ، البته من ن میتونم گوشت قرمز بخورم ن تخم مرغ ن اینکه نباشه اما نمیتونم بخورم