محققان دانشگاه هاروارد در مطالعه اخیرشان اظهار کردند کتک زدن با تغییر دادن واکنش‌های عصبی به محیط اطراف می‌تواند بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد.

تنبیه جسمی کودک

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه هاروارد اثرات کتک زدن را که به عنوان تنبیه بدنی شناخته می‌شود بر مغز ۱۴۷ کودک بررسی کردند. آنها دریافتند که این امر ممکن است بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد.

محققان گفتند: کتک زدن رشد مغز کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مناطق عصبی را که بر تصمیم گیری و پردازش شرایط تأثیر می‌گذارد مختل می‌کند.

کودکانی که اینگونه تنبیه بدنی شده‌اند در چندین نواحی از «قشر پیش پیشانی» (PFC) از جمله در مناطقی که بخشی از «شبکه برجسته» (SN) شناخته می‌شوند پاسخ عصبی بیشتری دارند. این مناطق به نشانه‌هایی در محیط مانند تهدید که دارای پیامد هستند، پاسخ می‌دهند و ممکن است در تصمیم گیری و پردازش شرایط کودک تأثیر بگذارد.

سخنگوی انجمن ملی پیشگیری از ظلم به کودکان گفت: شواهد واضحی وجود دارد که تنبیه بدنی به سلامت کودکان آسیب می‌رساند. ما والدین را تشویق می‌کنیم تا با روش مثبت مانند تعیین مرزهای مشخص و ثابت به فرزندان خود درست و غلط را بیاموزند.

تنبیه جسمی کودک باعث پرخاشگری او در سنین بعدی می‌شود

"کتی آ" (Katie A) از دانشکده روانشناسی دانشگاه "هاروارد" و نویسنده تحقیق گفت: ما می‌دانیم کودکانی که خانواده‌های آنها از تنبیه بدنی استفاده می‌کنند بیشتر دچار اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و سایر مشکلات روحی می‌شوند اما بسیاری از مردم به کتک زدن به عنوان نوعی از خشونت نگاه نمی‌کنند. در این مطالعه ما می‌خواستیم بررسی کنیم که چگونه کتک زدن می‌تواند بر رشد مغز تاثیر بگذارد.

تنبیه بدنی کودک در اسکاتلند در سال ۲۰۲۰ ممنوع شد و در سال ۲۰۲۲ نیز در ولز غیرقانونی خواهد شد.

محققان طی این مطالعه داده‌های یک مطالعه بزرگ که بر روی کودکان سه تا ۱۱ ساله انجام شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. آنها بر روی ۱۴۷ کودک که در حدود ۱۰ و ۱۱ سالگی کتک خورده بودند، متمرکز شدند.

هر کودک با روش دستگاه تصویرسازی تشدید مغناطیسی(MRI) مورد بررسی قرار گرفت که طی آن از میدان‌های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌شود. همانطور که آنها این کار را انجام دادند، کودکان یک صفحه کامپیوتر را تماشا می‌کردند که تصاویر مختلفی از بازیگران با چهره‌های "ترسناک" و "خنثی" را نشان می‌داد.

یک اسکنر فعالیت مغز هر کودک را در پاسخ به هر نوع صورت ثبت کرد و تصاویر برای بررسی اینکه آیا صورت‌ها باعث ایجاد الگوهای مختلفی از فعالیت مغز در کودکان می‌شوند یا خیر، تجزیه و تحلیل شد.

محققان اظهار کردند: به طور متوسط ​​ چهره‌های ترسناک بیشتر از چهره‌های خنثی سبب فعال شدن مناطق مختلف مغز می‌شوند.

محققان بر این باورند که این مطالعه اولین گام در جهت تجزیه و تحلیل بیشتر تأثیرات بالقوه کتک زدن بر رشد مغز کودکان است.

محققان گفتند: ما امیدواریم که این یافته‌ها خانواده‌ها را ترغیب کند تا از این استراتژی استفاده نکنند والدین و سیاست گذاران باید برای کاهش تنبیه بدنی تلاش کنند.

کد خبر 595231
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha