معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: پیش‌بینی می‌شود واکسن ایرانی رازی کووپارس از اوایل شهریور وارد بازار شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

واكسن كرونا - تزريق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکترمحمدحسن فلاح مهرآبادی در پاسخ به این سوال که واکسن ایرانی کرونا چه زمانی در اختیار مردم قرار می گیرد، گفت: هرچند این موضوع بستگی به فاز سوم کارآزمایی بالینی دارد؛ اما پیش بینی می شود تا اوایل شهریور واکسن در دسترس هموطنان قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اگر روند مطالعاتی واکسن با همین روال ادامه پیدا کند مرحله دوم تست انسانی اواخر تیر ماه پایان می یابد و در مرداد ماه مرحله سوم شروع می شود. یک ماه بعد از سپری شدن این مرحله با آنالیز بینابینی می توان وارد واکسیناسیون عمومی شد.

فلاح خاطرنشان کرد: در صورتی که تعداد زیادی از داوطلبان وارد فاز سوم شوند و طرح با موفقیت ادامه یابد، سازمان غذا و دارو اجازه آنالیز بینابینی و ورود این محصول فناورانه به بازار را خواهد داد.

آغاز فاز دوم تست انسانی کوو پارس از خردادماه

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار امیدواری کرد که اوایل خرداد ماه ۱۴۰۰ فاز دوم تست انسانی رازی کوو ایران شروع خواهد شد.

فلاح، تعداد داوطلبان این مرحله را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این داوطلبان به ۲ گروه ۲۵۰ نفری تقسیم می شوند که یک گروه واکسن و گروه دیگر واکسن نما را دریافت می کنند.

وی درباره وضعیت جسمی داوطلبان نیز اظهار داشت: حال عمومی داوطلبانی که واکسن دریافت کردند خوب است و عارضه جدی ندارند.

به گزارش ایرنا، کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

تزریق واکسن رازی کووپارس دومین واکسن ایرانی کرونا است که از ۱۰ اسفند ماه روی داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

کد خبر 595227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    2 7
    آیا این واکسن در برابر نوع جهش یافته ویروس (مثل ویروس انگلیسی) مقاوم عمل می کنه؟!