مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان: روند تهیه پرونده با سرعت مناسبی پیش می‌رود.

تپه تاریخی هگمتانه

فاطمه کاظمی- همشهری آنلاین: طی چند روز گذشته، در برخی خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر خروج پرونده هگمتانه از روند ثبت جهانی منتشر شد که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان آن را تکذیب و اعلام کرد روند تهیه پرونده با سرعت مناسبی پیش می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در این‌باره به همشهری آنلاین می‌گوید: بر اساس تأکید وزیر میراث فرهنگی، روند تکمیل پرونده ثبت جهانی هگمتانه با کمک معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه با سرعت مناسبی پیش می‌رود. می‌توان گفت تقریبا اطلاعات لازم برای جمع‌بندی پرونده جمع‌آوری شده است و در حال تولید نقشه‌های لازم هستیم.

علی مالمیر تأکید می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی که با معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه داشتیم، قرار شده در دولت فعلی پرونده به یونسکو ارسال شود و با کمک اساتیدی که در استان همدان هستند، همه تلاشمان را می‌کنیم تا طی یکی، دو ماه آینده پرونده ارسالی به یونسکو را نهایی کنیم.

وی با تکذیب خبر برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر خروج پرونده هگمتانه از روند ثبت جهانی، توضیح می‌دهد: شنبه هفته جاری در جلسه‌ شورای معاونان وزارتخانه با مدیران کل استان‌ها، گزارشی از روند تهیه پرونده ارائه دادم و شایعه خروج از روند ثبت جهانی در خصوص تپه هگمتانه مطرح نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از زمان آماده‌شدن پرونده، چیست، بیان می‌کند: ما قسمت سخت ماجرا را پشت سر گذاشته‌ایم و بعد از تولید نقشه‌ها، کار میدانی ما تمام می‌شود و به مرحله تدوین اطلاعات می‌رسیم. همه عزممان را جزم کرده‌ایم که بتوانیم در عرض دو ماه آینده پرونده را نهایی کنیم و به معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل دهیم.

موضوع ثبت جهانی تپه تاریخی هگمتانه از زمان برگزاری رویداد بین المللی گردشگری همدان 2018 مطرح شده و بر سر زبان‌ها افتاده و مسئولان استان پیگیر به نتیجه‌رساندن آن هستند اما کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی معتقدند موانع بزرگی مانند بازار آهن‌فروشان، جاده آسفالته‌ای که در عرض چند ساعت کشیده شد، بازبودن بلوار الوند و آزادسازی نکردن ده هکتار از بناهای اطراف تپه بر سر راه ثبت جهانی هگمتانه وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، احتمال برگشت پرونده از سازمان جهانی یونسکو بسیار بالاست. آن‌ها همچنین معتقدند بعید است پرونده در سال جاری به یونسکو ارسال شود.

کد خبر 595060
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha