رئیس جمهوری با بیان اینکه راه‌اندازی IR-۶ و غنی‌سازی ۶۰ درصدی پاسخی به شرارت‌ها بود، گفت: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما توطئه کردند، پاسخ خواهیم داد؛ اولین گام همین بود. 

روحانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: همه کشورها در یک موج بزرگی گرفتار شدند. بعضی فکر می‌کنند چون عید نوروز بود و عده‌ای مسافرت رفتند، سبب شیوع بیشتر شده درحالی که دنیا و کشورهایی هم که عید نوروز نداشتند گرفتار هستند. البته ترددها، دورهمی‌ها،  مراعات نکردن همه تاثیرگذار است اما دنیا با موج جدیدی مواجه شده و همه ما باید به یکدیگر کمک کنیم و الان وقت شعار نیست و الان وقت عمل است. 

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه بخش بهداشت و درمان بار بسیار سنگینی بر دوش دارد، گفت: ما قدردان آن‌ها هستیم و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند. همه مسوولان در سراسر کشور مسئولیت بزرگی دارند و باید ما ‌نشان دهیم که همه اصولی که به ما گفته شده همه آن‌ها را اجرا و پیاده کنیم. 

روحانی با تاکید بر اینکه شیوه نامه‌های بهداشتی سبب جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌شود، ‌ گفت: شیوه نامه‌ها جزو واضحات است. از ابتدای شیوع ویروس کرونا هر موقع که شیوه نامه‌های بهداشتی به ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده، شرایط کشور در موضوع کرونا آرام شده است. اما هر موقع که شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ۵۰ و ۴۷ درصد و کمتر از آن رسیده،  شرایط به هم ریخته است. 

رییس جمهوری ادامه داد: من به عنوان فردی که در این موضوع مسوولیت دارم و از ابتدای از موضوع مطلع بوده و همه آمارها در دستم است و هر روز هم آمار را می‌خوانم، هیچ چیز جز این نیست. هر موقع که مراعات و رعایت شیوه نامه‌ها به ۸۵ درصد و ۹۰ درصد می‌رسد، همه چیز درست می‌شود. اما هم اینکه شیوه نامه‌ها رها می‌شود و توجه نمی‌شود و مقدار رعایت پروتکل‌ها به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد، بار دیگر همه چیز به هم می‌ریزد. به عبارتی همه این مسائل دست خود مردم است. ‌البته همه مسوولیت داریم و هیچ کس نمی‌تواند از این مسوولیت عبور کند، اما اساس کار این است که شیوه نامه‌ها رعایت و اجرا کنیم. 

وی اظهار کرد: باید جنگ اقتصادی را قطع و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، میگویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد. کسی که در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد. 

وی افزود: بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظالم را قطع کنیم چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم مگر قرآن نمی‌گوید با کفار جدال احسن کنیم. ما قدرتمندیم ما خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می‌دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم در برجام با آن‌ها مذاکره کردیم و آن‌ها را سر جای خود نشاندیم. 

رییس جمهوری اظهار کرد: ما توانمندیم، در تولید در تکنولوژی پیشرفته در قدرت نرم توانمندیم در مذاکره هم توانمندیم ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سرجایش بنشانیم مگر عراق هشت سال با ما نجنگید یک وقتی که قرار شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد در شهریور ۶۷ در ژنو با عراق مذاکره کردیم. 

روحانی با تاکید بر این که با مذاکره مشکلی نداریم اما با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم گفت: بنابراین از مذاکره وین نترسید. بعضی‌ها از مذاکره وین می‌ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم فوری برداشته شود که در انتخابات مشکل پیدا نشود. مذاکره این گونه که نیست پیچیدگی‌های خود را دارد لذا اینقدر نگران نباشید. 

رئیس جمهور گفت: انتخابات روز بسیار مهمی برای ما است. انتخابات بسیار ارزشمند است.حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است اما هیچ جناحی و فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند و زندگی کنند. بگذارید تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات و حضور مردم در انتخابات است. این به نفع همه جناح‌ها است و هیچ جناحی ضرر نمی‌کند.

تهیه واکسن وظیفه ماست

روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش ادامه داد: ‌در این شرایط واردات واکسن یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی،‌ بیمارستان، هر موسسه، هر فردی که می‌تواند که از هر جا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و درمان  وارد کند با ارز نیمایی با هر مقدار این کار را انجام دهد و در بین مردم توزیع شود. قیمت آن هم زیاد نیست و با ارز نیمایی و حمل و نقل آن و مخارجی که برای تزریق است عدد بالایی نیست و هر فردی می‌تواند واکسن را وارد کند تا مردم استفاده کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت نیز مسئولیت دارد و در چارچوب ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نیز اقدامات لازم برای تزریق واکسن را انجام می‌دهد،‌ افزود:‌ وزارت بهداشت ابتدا کادر بهداشت و درمان را واکسینه می‌کند، بعد افراد با سن بالا و بعد افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. اما واکسن آزاد نیز می‌توانند وارد کنند تا مردم استفاده کنند و این در جلوگیری از شیوع ویروس نقش بسزایی ایفا می‌کند.

رییس جمهور تاکید کرد: البته واکسن‌های داخلی را تقویت می‌کنیم و عده‌ای می‌گفتند که اجازه ندهیم ۴ یا ۵  مدل واکسن تهیه شود و فقط نسبت به تهیه یک واکسن اقدام کنیم. اما مشورت کردیم و دیدیم که مشکلی در این زمینه وجود ندارد. البته پایه بعضی از واکسن‌ها فرق می‌کند ولی موسسات مختلف درحال تهیه واکسن هستند و نباید تهیه واکسن به تاخیر بیفتد.

رییس دولت دوازدهم عنوان کرد:‌ لازم است همه کمک کنند و واکسن به بازار بیاید. البته ممکن است واکسن داخلی  در تابستان به دست مردم برسد. ولی در این مقطع واردات واکسن خارجی وظیفه ما است و وزارت بهداشت و درمان وظیفه خود را انجام می‌دهد، شرکت‌های خصوصی نیز آزاد هستند که این کار را انجام دهند و تهیه واکسن یک وظیفه مهم برای دولت است.

کد خبر 595038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha