یک دادگاه مصری فرمان توقیف کشتی کانتینر اورگرین را که ماه میلادی گذشته باعث مسدود شدن کانال سوئز شده بود، بنا به درخواست اپراتور این آبراه که خواستار دریافت خسارت ۹۰۰ میلیون دلاری شده است، صادر کرد.

کشتی کانتینر اورگرین

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دادگاهی در شهر اسماعیلیه با درخواست سازمان کانال سوئز در خصوص این کشتی موافقت کرد.

اقدام مذکور بارزکننده پیچیدگی‌های حقوقی پس از به گِل نشستن این کشتی کانتینری در ۲۳ مارس است که باعث مسدود شدن یک هفته‌ای کانال سوئز و مختل شدن بازارهای کشتیرانی شد. انتظار می‌رود ترافیک کشتی‌ها در بنادر بزرگی مانند سنگاپور و روتردام به دلیل به هم ریختن برنامه حرکت کشتی‌ها، در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

سازمان کانال سوئز اعلام کرد خسارت برای پوشش ضرر مربوط به هزینه‌های ترانزیت، خسارتی که در طول اقداماتی که برای رهاسازی کشتی انجام گرفت به آبراه وارد شد و هزینه تجهیزات و نیروی کار ضروری است. طبق محاسبات این سازمان، ضرر ناشی از درآمد از دست رفته حدود ۱۵ میلیون دلار در روز بوده است. 

بر اساس گزارش بلومبرگ، سخنگوی شرکت شوئی کیسن کایشا که مالک این کشتی است، در شرایطی که مذاکرات با سازمان کانال سوئز در جریان است، حاضر نشد در این‌باره اظهار نظر کند. 

نرخ کرایه نفتکش‌های حامل فرآورده نفتی پس از به گِل نشستن کشتی اورگرین و احتمال مسدود ماندن کانال سوئز به مدت چند هفته، تقریبا دو برابر شد. این اتفاق شرکت‌ها را که هم اکنون هم با محدودیت‌های کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند، در معرض تاخیرهای پرهزینه قرار داده است. 

طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی و حدود ۹ درصد از تجارت نفت دریابرد جهان شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق کانال سوئز و خط لوله SUMED عبور می‌کند. 

کد خبر 594902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار