آثار مارشال دی سالینز، مردم‌شناس پیشگام آمریکایی بر نحوه شکل‌گیری فرهنگ‌ها توسط افراد متمرکز بود؛ ساختاری که او از طریق فعالیت سیاسی پرشور خود نشان داد.

مارشال سالینز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، دانشگاه شیکاگو  اعلام کرد مارشال دی سالینز، مردم‌شناس برجسته و باهوش که از دهه ۱۹۷۰ شروع به کاوش در نحوه شکل‌ گرفتن افراد و شکل‌گیری آنها توسط فرهنگ‌شان کرد، در تاریخ ۵ آوریل در خانه‌اش در شیکاگو از دنیا رفت. او ۹۰ ساله بود.

مارشال سالینز که به خاطر نقش فعالش در مردم‌شناسی شناخته می‌شد، استاد برجسته خدمات ممتاز چارلز اف. گِری در دانشگاه شیکاگو بود. او دهه‌ها به مطالعه تاریخ و قوم‌نگاری جوامع هاوایی، فیجی و دیگر جزایر جنوب اقیانوس آرام پرداخت و تحقیقات خود را با ساختارهای سیاسی بومی، شیوه‌های خویشاوندی و مفاهیم طبیعت درگیر کرد.

مردم‌شناسی برای سالینز یک موهبت و در عین حال ماجراجویی بود که آن‌طور که خودش در جشنواره سال ۲۰۱۴ علوم انسانی شیکاگو گفت فرصتی برای «خلق دوباره در ذهن انسان به‌ شیوه‌ای که جهان برای سایرین در کنار هم قرار گرفته» فراهم می‌کرد. سالینز سال گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «انسان‌شناسی از بعضی جهات حتا از فیزیک هم شانس بیشتری برای نشان‌دادن حقیقت دارد، زیرا حقیقت انسان است.»

کد خبر 594901

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha