مجموع نظرات: ۱
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

پیازکاران استان خراسان شمالی مدتی است در فصل برداشت محصول با مشکلاتی روبرو هستند که نبود مشتری مهم‌ترین آن است.

پیاز

پیاز خراسان شمالی در فصل برداشت مشتری ندارند و همین مسأله موجب شده که محصول کشاورزان روی دستشان بماند. موضوعی که باعث می‌شود دسترنج آنها در انبارهای خانگی یا سردخانه‌ها فاسد شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با همشهری آنلاین در این باره اظهار کرد: مشکل کشاورزان استان نبود بازار فروش است زیرا پیاز تولیدی استان با نام تجاری زرگان با ذائقه مشتریان سازگار نیست و کشاورزان هم چون به این نوع کشت عادت کرده‌اند حاضر به تغییر رقم نیستند.

پژمان شهابی افزود: بارها به کشاورزان توصیه کرده ایم که به جای پیاز زرگان، پیاز قرمز یا بنفش را کشت کنند. چون در بازار مشتری بیشتری دارد. حتی به دلیل مزه تند آن، تاجران برای صادرات به کشورهای پاکستان و هند متقاضی خرید این نوع پیاز هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته نبود مشتری باعث شد که سطح زیر کشت این محصول حدود ۵۰ درصد کاهش یابد و از 3 هزار و ۶۰۰ تن سال قبل به یک هزار و ۸۰۰ تن برسد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: در صورت موافقت کشاورزان برای تغییررقم کشت، بذر پیاز تند هم از خارج تامین و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. پیاز قرمز در هندوستان متقاضی فراوان دارد و همین مساله می‌تواند مشکل نبود مشتری پیازکاران را برطرف کند.

وی بیان کرد: با کشت پیاز قرمز دیگر نیازی نیست که کشاورزان پیازها را در انبارهای نامناسب نگهداری کنند و پس از مدتی شاهد خرابی آنها باشند. در حال حاضر کشاورز ان مجبورند به دلیل نبود مشتری، محصول را در انبارها نگهداری کنند و پس از مدتی هم شاهد از بین رفتن پیازهای مازاد خواهند بود.

براساس این گزارش تاکنون کشاورزان برای کشت رقم پیاز قرمز به دلیل وارداتی بودن بذر این نوع پیاز، تمایل زیادی نشان ندادند و جهاد کشاورزی نیز به دلیل قرار نگرفتن پیاز در زمره محصولات استراتژیک نمی‌تواند بذر مورد نیاز را از خارج تامین کند.

کد خبر 594819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha