مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

کمبود مرتع در بوکان موجب شده ۹۰ هزار راس دام نزدیک به ۶ ماه از چرا در مراتع این شهرستان محروم باشند.

مراتع بوکان

به گزارش همشهری آنلاین، چرای دام در مناطق کوهستانی با سر سبز شدن مراتع از دو هفته قبل آغاز شده و هزاران راس دام در مراتع کوهستانی آذربایجان غربی به چرا مشغول هستند. چرای دام در مراتع از حدود سه دهه قبل و با افزایش جمعیت دامی و کاهش پوشش مراتع به چالشی میان دامداران و مسئولان منابع طبیعی مبدل شده است.

یکی از مناطق چالش برانگیز در آذربایجان غربی مراتع شهرستان بوکان است که تناسب جمعیت دامی و پوشش گیاهی آن همخوانی ندارد و زیاد بودن جمعیت دامی موجب شده تا پوشش گیاهی مراتع بوکان در معرض نابودی قرار گیرد.

مراتع این شهرستان ۱۴۰ هزار هکتار و جمعیت دام کوچک شامل بز و گوسفند بیش از ۹۰ هزار راس دام است، به عبارت ساده تر برای هر دام درمدت یکسال فضایی یک و نیم هکتاری برای چرا مهیا است که البته بخشی ازاین مراتع خارج از دسترس دامداران است.

هزینه پائین چرای دام درمراتع

اصغر نهاری، از دامداران بوکانی با اشاره به قیمت بالای علوفه می‌گوید: علوفه از کیلویی ۱۵ هزار ریال به بیش از ۳۰ هزار ریال رسیده و دو برابر شده، در حالی که قیمت دام زنده نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش مقطعی هم داشته است.

وی ادامه می دهد: قیمت بالای علوفه و تغذیه دام در ۶ ماه اخیر از این علوفه ها از یکسو و آغاز بارش های بهاری و سرسبز شدن مراتع از سوی دیگر، دامداران را برای چرای دام در مراتع بوکان تشویق می‌کند.

وی بیان می کند: هزینه چرای دام در مراتع پائین است و تنها شامل هزینه دستمزد چوپان می شود که گاه تا هزار گوسفند و بز را به تنهایی به چرا می برد.

وی نگرانی مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست را در مورد کاهش پوشش مراتع بی مورد می داند و می گوید: صاحبان دام چون نیاز دائمی به مراتع دارند، خود نگهبان مراتع هستند و چرای بی رویه نخواهند داشت.

اما اسدپور ولی، کارشناس مرتع نظری متفاوت دارد و با بیان اینکه بوکان در حال فرسایش مستمر است، می‌گوید: تخریب و فرسایش مراتع موجب شده تا پوشش گیاهی هم کمتر شود و افزایش جمعیت دامی هم این تخریب را تسریع کرده است.

وی اضافه‌ می‌کند: تنها راه حل، رعایت محدودیت ورود دام به مراتع و زمان استفاده از این مراتع است که باید از سوی دامداران رعایت و به تدریج پوشش گیاهی هم اصلاح شود.

به اعتقاد این کارشناس بدون تامین منافع دامداران و تامین علوفه با قیمت های پائین، امکان اجرای محدودیت چرا ممکن نخواهد بود.

وی عنوان می کند: آتش سوزی‌های متعددی که در مراتع بوکان رخ داده، حساسیت حراست از این مرتع را بیشتر کرده است.

محدودیت ورود به مرتع از نیمه آبان تا نیمه اردیبهشت

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری بوکان نیزبا اشاره به برنامه های این اداره برای حفظ مراتع می ‌گوید: طرح های تلفیقی برای حفاظت از مراتع و طرح های آموزشی در دست اجرا است.  این طرح ها به حفظ منابع و ذخایر ژنتیکی این مراتع منجر می‌شود و همکاری دامداران در این زمینه ضروری است.  

دلبر بهرامپور همچنین از اجرای ساماندهی چرای دام دربوکان خبر داده و عنوان می کند: محدودیت ورود به مرتع از نیمه آبان آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد.

ضرورت تکریم فعالان دامی و مردم

فرماندار بوکان با اشاره به اهمیت و حساسیت ‌های موجود در حوزه منابع طبیعی می گوید: اراضی ملی و منابع طبیعی متعلق به همه مردم است و ضمن حفاظت از این منابع باید تکریم بهره برداران هم مورد توجه باشد.

محمد امین زاده تاکید می کند: علاوه بر توجه به ضوابط، باید از تخریب در منابع طبیعی به شدت جلوگیری شود و مردم در این زمینه همراهی داشته باشند.

کد خبر 594771

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha