مدیر کل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت سردرگمی و بی‌خیالی در مواجهه کووید-۱۹ به معنای باقی ماندن راه درازی تا پایان این پاندمی است، اما می‌توان با اقدامات بهداشت عمومی تاییدشده آن را کنترل کرد.

tedros

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز به تدروس آدهانوم گفت تا به حال حدود ۷۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در سطح جهان تزریق شده است، اما اقداماتی مانند ماسک زدن و حفظ فاصله جسمی با  دیگران هنوز باید به کار برده شوند تا جلوی شیوع بیشتر این ویروس گرفته شود.

تدروس در یک گردهمایی خبری در ژنو گفت: مما نیز می‌خواهیم که جوامع و اقتصادها بازگشایی شوند و مسافرت و تجارت از سر گرفته شوند. اما در حال حاضر بخش‌های مراقبت ویژه در بسیاری از کشورها دچار ازدحام بیماران شده‌اند و مردم به این علت می‌میرند- و این وضعیت کاملا قابل اجتناب است.»

او افزود: «تا پایان پاندمی کووید-۱۹ راه درازی باقی مانده است. اما ما دلایل بسیاری برای خوش‌بینی هم داریم. کاهش موارد عفونت کرونا و مرگ‌های ناشی از کرونا در دو ماه اول سال نشان می‌دهد که این ویروس و گونه‌های جدید آن را می‌توان متوقف کرد.»

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت سرایت ویروس کرونا به علت «سردرگمی، بی‌خیالی و عدم انسجام در اقدامات بهداشت عمومی» تشدید می‌شود.

اکنون هند جای برزیل را در رده دومین کشور از لحاظ شمار عفونت‌ها در  جهان پس از آمریکا گرفته است و این کشور ۱.۴ میلیارد نفری در حال مبارزه با موج دوم گسترده شیوع کرون، تا به حال حدود ۱۰۵ میلیون دوز واکسن کرونا را به شهروندانش تزریق کرده است.

ماریا وان کرکوف، رهبر گروه مبارزه با کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت در این جلسه خبری گفت: «ما اکنون در نقطه‌ای بحرانی در این پاندمی قرار داریم، روند پاندمی برای هفتمین هفته پیاپی در حال افزایش است.»

او با اشاره به اینکه در هفته گذشته ۹ درصد افزایش در موارد عفونت و ۵ درصد افزایش در موارد مرگ رخ داده است، افزود: «امنحنی‌ همه‌گیری و مسیر پاندمی در زمان فعلی رشد تصاعدی را نشان می‌دهد.»

تدروس گفت در برخی از کشورها با وجود سرایت مداوم، رستوران‌ها و باشگاه‌های شبانه پر از مردم، بازارها باز و شلوغ هستند و شمار معدودی از افراد احتیاطات بهداشتی را راعایت می‌کنند.

او گفت: «ظاهرا برخی از افراد به این عقیده رسیده‌اند که اگر نسبتا جوان باشند، گرفتن کووید-۱۹ اهمیت چندانی ندارد.»

کد خبر 594689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha