مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

عملیات اجرایی نخستین مزرعه سازگار کشور (تجمیع فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامپروری در یک مجموعه) در بخش چمستان شهرستان نور با حضور مسئولان استان و شهرستان و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار پروژه آغاز شد.

کشت گلخانه‌ای

به گزارش همشهری آنلاین، مزرعه سازگاری عنوان طرحی است که برای تجمیع فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامپروری در یک مجموعه در نظر گرفته شده و با اجرای آن واحدهای تولیدی وابسته به یکدیگر در کنار هم فعالیت‌های مختلفی مانند آبزی‌پروری، کشت محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، پرورش دام و طیور و بسیاری از مشاغل مرتبط را انجام می‌دهند. بر همین اساس به این مجتمع‌ها شهرک‌های کشاورزی نیز گفته می‌شود.

اخیراً توافقنامه‌ای بین استانداری مازندران و شرکت شاهد بنیاد شهید انقلاب اسلامی به امضا رسید که طی آن مقرر شد این شرکت با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در دو شهرستان نور آمل و مجتمع‌هایی به مساحت ۴۰۰ هکتار با کاربری تولید کشاورزی و دامی در قالب طرح مزرعه سازگاری تاسیس کند که کلنگ عملیات اجرایی این طرح امروز با حضور استاندار مازندران در بخش چمستان شهرستان نور به زمین زده شد.

استاندار مازندران در این مراسم با اشاره به شعار در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: صادر شدن تمام مجوزها برای تأسیس این مجموعه بزرگ طی کمتر از یک ماه مصداق عینی همدلی و هم‌افزایی در زمینه پشتیبانی از تولید بین مدیران و سرمایه‌گذاران است که تحقق یافتن آن گام بلندی برای مازندران در راستای عینیت بخشیدن به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است. زیرا در صورت وجود بوروکراسی‌های معمول چنین پروژه بزرگی به این زودی وارد فاز اجرایی نمی‌شد.

ساخت نخستین مزرعه سازگاری کشور در چمستان

احمد حسین‌زادگان با بیان این که راه‌اندازی چنین مجموعه‌ای نه تنها در کشور، بلکه در خاور میانه هم بی‌نظیر است، گفت: این مجتمع در واقع نخستین مزرعه بزرگ سازگاری کشور است که در بخش چمستان ساخته می‌شود. در شهرک بهدشت نور بدون این که آسیبی به محیط زیست و بهداشت منطقه وارد شود قرار است چندین مجموعه تولیدی در زمینه‌های دامپروری، طیور، زنبورداری، کشت گلخانه‌ای، آبزی‌پروری و کشاورزی به صورت مدرن و با استفاده از دانش روز فعالیت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز درباره اجرای این طرح در مازندران به همشهری آنلاین گفت: دلیل انتخاب عنوان مزرعه سازگاری، مرتبط بودن بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی و دامپروری با یکدیگر در حوزه اجرایی و اداری است.

حسن خیریانپور افزود: بسیاری از این فعالیت‌ها مانند آبزی‌پروری، کشت گلخانه‌ای، کشت چوب، دامپروری و پرورش طیور امکان فعالیت در کنار یکدیگر را دارند و می‌توانند در مجتمع‌هایی مانند شهرک کشاورزی فعالیت کنند. طرح مزرعه سازگاری برای حمایت بیشتر از سرمایه‌گذاری در این بخش که یکی از مزیت‌های اصلی اقتصاد مازندران محسوب می‌شود در نظر گرفته شده و در راستای تحقق شعار سال است.

وی اظهار کرد: برای پشتیبانی از اجرای این قبیل طرح‌ها از سوی استاندار مازندران اعلام شد که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه اقدامات ویژه‌ای در زمینه صدور مجوزها مد نظر قرار گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با دستور استاندار مازندران و اعلام آمادگی سازمان جهاد کشاورزی و همچنین نظام مهندسی کشاورزی استان مقرر شد به سرمایه‌گذارانی که دارای پنج هزار متر مربع یا بیشتر از این مساحت زمین با کاربری کشاورزی هستند، بر حسب نوع پروژه مجوزهای لازم برای چند نوع فعالیت مرتبط در کمترین زمان ممکن صادر شود. به این ترتیب هم شاهد رونق اقتصاد کشاورزی خواهیم بود و هم روند مهاجرت معکوس به روستاهای مازندران شتاب بیشتری می‌گیرد.

کد خبر 594574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha