هنوز بازار مرغ با تصمیمات متولیان بازار از جمله افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ، متعادل نشده است که فعالان این حوزه از افزایش قیمت جوجه های یک روزه خبر می دهند، موضوعی که می تواند بار دیگر بر قیمت تمام شده مرغ اثر گذاشته و قیمت آن را افزایش دهد.

جوجه یک روزه

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت جهاد کشاورزی  اعلام کرده است که با توجه به میزان جوجه ریزی‌های اسفند ۹۹ و فرورین امسال در واحدهای پرورش طیور، نگرانی ای برای تامین مرغ ماه مبارک رمضان وجود ندارد. این درحالی است که همزمان با افزایش قیمت جوجه یک روز برخی اخبار از قاچاق آن حکایت دارد؛ موضوعی که با پایین آوردن عرضه جوجه یک روزه در کشور می تواند به طور مستقیم تولید را هدف بگیرد.

گفته می شود، مابه‌التفاوت هزار و ۸۰۰ تومانی نرخ مصوب و بازار آزاد هر قطعه جوجه یک‌روزه، انگیزه لازم برای صادرات این محصول حتی به شیوه قاچاق را فراهم کرده است و افزایش و نوسان نرخ ارز نیز موجب شده تا قاچاق جوجه یک‌روزه به صرفه باشد.

بازار مرغ از اواخر سال گذشته با نزدیک شدن به سال ۱۴۰۰ وضعیتی پرتنش را سپری کرده است و حالا نیز با نزدیک شدن به آغاز ماه رمضان، هر نوع تغییری در وضعیت تولید می تواند  به طور مستقیم بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

مهم‌ترین تصمیم مرتبط با بازار مرغ را در سال جاری را می توان افزایش قیمت مصوب آن از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلوگرم به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان اولین تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور عنوان کرد.

اجازه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام از سوی هیات دولت، ‌ واگذاری تمام فرآیندها از جوجه‌ریزی و تامین خوراک گرفته تا عرضه و توزیع مرغ در بازار به وزارت کشاورزی و تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای ساماندهی بازار مرغ و تخم مرغ از دیگر تصمیمات در این حوزه است. همچنین در این زمینه عرضه مرغ قطعه‌بندی شده از سوی واحدهای صنفی نیز ممنوع شد و صرفاً واحدهای صنعتی منتخب، مجاز به بسته بندی مرغ قطعه شده هستند. همچنین به گفته مسئولان برخورد با متخلفان  تشدید شده است.

با این حال، مشاهدات خبرنگار همشهری آنلاین از بازار مرغ حکایت از آن دارد که حتی با راهکارهای متولیان تنظیم بازار، همچنان بازار مرغ به تعادل نرسیده است و حتی در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیز مرغ به سختی یافت می شود.

عرضه جوجه یک روزه با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: بر اساس آمارها میزان جوجه در کشور کم نیست اما سوال اینجاست که چرا باید در این فصل قیمت جوجه یکروزه بالا باشد؟

محمدعلی کمالی با بیان اینکه  سوال اینجاست که چرا باید در این فصل قیمت جوجه یکروزه بالا باشد، گفت: مرغداران جوجه یکروزه را بیش از ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان خریداری می کنند و قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان رعایت نمی شود.

وی ادامه داد:بر اساس آمارهای اعلام شده جوجه کم نیست و از ابتدای ماه تا امروز حدود ۷۷ میلیون قطعه جوجه تولید شده است.  

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: انتظار می رود معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و انجمن جوجه یکروزه به موضوغ افزایش قیمت جوجه یکروزه ورود و آن را کنترل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی قیمت جوجه افزایش یافته است و آیا این افزایش قیمت ممکن است در قیمت مرغ هم اثرگذار باشد یا خیر؟ به ایسنا گفت: حدود یک ماه است که تولیدکنندگان جوجه را بیش از قیمت مصوب خریداری می کنند و امیدواریم که این افزایش قیمت بر قیمت مرغ اثری نگذارد. البته عامل اصلی موثر در قیمت مرغ، نهاده است که در حال حاضر برای ۵۰ روز پرورش نهاده تامین شده است. اما نباید از این موضوع نیز غافل شد که قیمت جوجه ۱۲ تا ۱۳ درصد بر قیمت تمام شده مرغ اثرگذار است.

وی با بیان اینکه هزینه های تولیدی بر اساس جوجه ۴۲۰۰ تومانی حساب شده نه جوجه ۶۰۰۰ تومانی، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردیم که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

کد خبر 594550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 0
    دولت که نمیتواند قیمت مرغ را مدیریت کند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    3 1
    کسی مقصر نیست یک سامانه شفاف سازی ازنهادهای دامی تولید گوشت مرغ وتوزیع وجونداره تا اتفاقی می افته ارز برمی دارن وچمدان بسته مرغ یخ زده وارد می کنن پول واکسن کرونا حیف ومیل می کنن بجای اینکه داخل بیشتر تولید بشه نگاه به چمدان واردات مرغ وارداتی شکم مردم سیرنمی کنه همیشه گشنه است