مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

سیستان و بلوچستان به علت داشتن ۳ هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی که ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را به خود اختصاص می ‌دهند، با بحران کمبود ذخایر خونی رو به رو شده است.

انتقال خون

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: علاوه بر بیماران تالاسمی، یکی دیگر از عوامل کمبود ذخایر خونی در استان، ‌آمار بالای تصادف‌ها به دلیل جاده‌های غیراستاندارد و قاچاق سوخت است.

دکتر سهیلا خسروی ادامه داد: توزیع به موقع خون به شهرهای استان به دلیل فاصله مکانی زیادی که بین شهرها وجود دارد نیز موضوع دیگری است که ما را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی به تلاش برای جبران کمبود خون در استان اشاره کرد و افزود: با معتمدین و روسای طوایف به دلیل بانفوذ بودن در استان  نشست‌هایی داشتیم تا برای ترغیب مردم به اهدای خون با ما همکاری کنند. همچنین با دسترسی به بانک اطلاعات خون برای این عمل خیرخواهانه فراخوان داده‌ایم.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان با اشاره به کمک صدا و سیما برای تبلیغات در این زمینه ادامه داد: سعی کردیم با افزایش زمان ساعت کاری مراکز اهدای خون و همچنین ایجاد مراکز سیار برای روستاهایی که از مرکز شهر دور هستند، شرایط مناسبی را برای اهدای خون ایجاد کنیم.

خسروی به پرمصرف بودن گروه خونی o+ در استان اشاره و بیان کرد: با وجود تمام تلاش‌هایی که در این باره شده است، اما همچنان با کمبود خون مواجه هستیم.

وی افزود: متاسفانه اهدای خون بانوان بسیار پایین و در حد ۷ درصد بوده و این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته بانوان بیش از ۶۰ درصد خون اهدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و از خون سالم‌تری نسبت به آقایان برخوردار هستند و بیشتر خون‌های اهدایی را این عزیزان مصرف می‌کنند، اگر مشارکتشان به ۳۰ درصد برسد قطعا بسیاری از مشکلات خونی سیستان و بلوچستان برطرف خواهد شد.

به گفته خسروی متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۱ هزارو ۸۳۴ واحد خون و فرآورده خونی است و اکنون این میزان اهدای خون حدود ۶۰ درصد نیاز استان را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کمبودها از پایگاه‌های معین در کشور دریافت شده، افزود: ۴۵ هزارو ۲۹۸ واحد خون از سایر استان‌ها به ویژه شهرهای تهران، بیرجند و سمنان دریافت شده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌ و بلوچستان با بیان اینکه پایگاه‌های انتقال خون در استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند به مردم اطمینان داد که نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز نباشند.

کد خبر 594521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha