مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان بوشهر سبب شده که این استان تا حدودی از پیامدهای خشکسالی در امان بماند. در چند سال اخیر ۴۲۹ سازه آبخیزداری در استان ساخته شده است که این سازه‌ها توانسته‌اند تا حدودی روان آب‌ها را کنترل کرده و از فرسایش خاک جلوگیری کنند.

آبخيرداري

به گزارش همشهری آنلاین، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در این باره گفت: سطح ۴۲۹ سازه آبخیزداری ساخته شده در این استان ۲۳۳ هزارو ۳۱۹ هکتار است که برای اجرای آنها تاکنون ۱۵۲میلیارد و ۸۱ میلیون تومان اعتبار هزینه شده‌ است.

علی جعفری نقش سازه‌های آبخیزداری در استان را بسیار مفید دانست و افزود: در ۸ سال اخیر این سازه‌ها توانسته‌اند ۵۶میلیون و ۸۶۲ هزار و ۴۱۶ مترمکعب آب استحصال و به سفره‌های زیرزمینی تزریق کنند.
وی اضافه کرد: نفوذ سالانه آب سیلاب به آبخوان‌ها و سفره‌های آب‌های زیرزمینی به طور میانگین یک‌هزار مترمکعب در هکتار برآورد می‌شود و با توجه به اینکه در این سال‌ها تغییرات اقلیمی سبب وقوع سیل‌های متعددی در شهرها شده، کاهش خسارات سیلاب در اراضی پایین دست از مهم‌ترین مزایای سازه‌های آبخیزداری در استان است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهربا اشاره به دیگر مزایای سازه‌های آبخیزداری افزود: کمک به معیشت روستاییان با افزایش درآمدزایی و ایجاد اشتغال، حفظ گونه‌های گیاهی و حیوانی، کمک به توسعه کشاورزی و حفظ آب و خاک، کنترل فرسایش خاک و نفوذ سیلاب‌ها به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی از دیگر مزایای سازه‌های آبخیزداری به شمار می‌روند.

جعفری به ۶۳ مورد پروژه مطالعاتی حوزه‌های آبخیز در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد پروژه به مساحت یک میلیارد و ۲۲۶ هزار و ۹ هکتار انجام شده ‌که از این مجموع ۲۷ مورد به مساحت ۴۸۱هزار و ۸۳۵ هکتار با ۲ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان اعتبار در ۸ سال اخیر اجرا شده‌ است.

براساس این گزارش، اکنون ۸۳۳ انواع سازه آبخیزداری در استان بوشهر در سطح ۴۳۸ هزار و ۹۸۵ هکتار وجود دارد که برای اجرای آنها تاکنون بیش از ۱۹۶ میلیارد و ۳۵۷ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و این سازه‌ها توانسته‌اند تاکنون ۱۳۲ میلیون و ۱۵هزار و ۹۰۴ مترمکعب آب استحصال کنند.

در استان بوشهر۳۲ دشت وجود دارد که تعدادی از آنها از جمله دشت بوشکان، تنگ ارم، دشت پلنگ و حوزه جم و ریز از لحاظ برداشت آب ممنوعه شده‌اند و باتوجه به اینکه استان از پتانسیل سیل خیز بالایی برخوردار است، همین مساله یکی از دلایل قانع کننده برای اجرای سازه‌های آبخیزداری است.

کد خبر 594509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha