مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
۰ نفر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست با استاندار خراسان شمالی از پیگیری مشکلات و حل درگیری‌های مهم‌ترین پروژه گردشگری و بخشی از موقوفات استان خبر داد.

مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین، مجموعه فرهنگی و تاریخی مفخم شامل عمارت و  آیینه‌خانه مفخم با ۱۴۱ سال قدمت به عنوان نگین انگشتری میراث فرهنگی مرکز استان خراسان شمالی مطرح و قرار است نقشی نو در حوزه گردشگری این خطه ایفا کرده و به تعبیری میدان «نقش جهان» بجنورد باشد.  هدف از ایجاد این مجموعه فرهنگی، تاریخی، تفریحی و مذهبی در محدوده عمارت مفخم  بهره‌مندی از ظرفیت عبور و مرور سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از استان است. اما در اجرای این پروژه بزرگ گردشگری استان درگیری با بخشی از موقوفات مطرح است که در نشست محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این باره گفت‌وگو و با قول حجت‌الاسلام سیدخاموشی قرار است مشکلات مربوط به وقف برای اجرای طرح توسعه مجموعه مفخم برطرف شود.

حجت‌الاسلام خاموشی درباره بررسی طرح‌های مربوط به حوزه اوقاف اظهار کرد: در پروژه توسعه مجموعه مفخم بحث درگیری عرصه اجرای طرح با بخشی از موقوفات مطرح بود که در طرح جامع مشکلات مربوط به وقف را حل خواهیم کرد و عرصه در خدمت انجام پروژه خواهد بود.

وی با بیان اینکه تبدیل به احسن در وقف در جایی مطرح است که بتوانیم بهتر را جایگزین وقف سابق کنیم، افزود: اگر پروژه جامعی در این مجموعه برای جایگزینی و ایجاد بیمارستان جدید دیده شود از موضوع استقبال می‌کنیم و مانعی وجود ندارد.

این مسئول تاکید کرد: استاندار خراسان شمالی از عزم جدی برای پشتیبانی از حوزه تولید برخوردار است و سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را با استانداری برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای دارد.

استاندار خراسان شمالی هم با تاکید بر این که استان برای پیشرفت نیاز به دویدن و حرکت پرشتاب دارد، اظهار کرد: خراسان شمالی به لحاظ موهبت‌های الهی و مردم همیشه پای کار چیزی کم ندارد و این داشته‌ها باید تبدیل به برنامه و اجرا شود.

محمدعلی شجاعی انجام کارهای ماندگار را موجب ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای مردم استان دانست و افزود: تا چند روز آینده با تشکیل کمیته جمع‌بندی، وضعیت استان در بخش‌های مختلف اطلاعات لازم احصا و در تهران بررسی می‌شود.  

گره «نقش جهان» بجنورد باز می‌شود

عمارت مفخم در دهه ۱۲۵۰ خورشیدی، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار، به فرمان یارمحمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، ایلخان طایفه کرد شادلو و حاکم آن روزگار منطقه شمال خراسان و استرآباد (گرگان کنونی) ساخته شد. نقشه عمارت مفخم توسط میرزامهدی خان شقاقی (ممتحن الدوله) کشیده شده است و او از نخستین معماران ایرانی بود که پس از تحصیل در دارالفنون، تحصیلات خود را در پاریس گذرانده بود. وسعت عمارت مفخم که ۲ طبقه دارد، ۵۰ در ۲۳ متر است و همچنین ارتفاع آن به ۹ متر می‌رسد.  در دوره قاجار عمارت مفخم همراه با بناهای دیگری از جمله آیینه ‌خانه، کلاه فرنگی، حوضخانه و سردر آن در باغی بزرگ واقع بوده که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌داده است. این عمارت دارای ۳۲ اتاق و ۲ تالار با آینه ‌کاری‌ها، کاشی ‌کاری‌ها و گچبری‌های بسیار زیبا و تماشایی است و یکی از آثار بی‌نظیر عصر ناصرالدین شاه به شمار می‌رود.  

احیا مرکز تاریخی و هویتی و ایجاد برند گردشگری تاریخی مرکز استان خراسان شمالی، ایجاد مرکز سرزنده اجتماعی شهری، مرکز پویا و فعال اقتصادی و ارائه سوغات و صنایع‌دستی استان، فراهم شدن شرایط مناسب مکانی برای صنعتگران و هنرمندان، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری، ایجاد ظرفیت‌های بالقوه در حوزه خدمات اقامتی، پذیرایی و... از جمله اهداف طرح احیا و بازآفرینی مجموعه مفخم بجنورد عنوان می‌شود. قرار است در این مرکز گردشگری گالری و نمایشگاه، فضاهای اقامتی، پذیرایی و رستوران سنتی، فضای نمایش و مراسم روباز، پارک و فضای سبز، و آب نما، حوض خانه، غرفه‌های میراث فرهنگی، یادمان شهدا و آثاری بر آمده از مستندات عکاسان دوره قاجار اجرا شود.  

خراسان شمالی با برخورداری ۱۲۰۰ اثر تاریخی ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس در فهرست ملی کشور و ۱۱ اثر نیز در ثبت جهانی دارد.

کد خبر 594239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha