جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

 بعد از سال‌ها مذاکره بی‌نتیجه میان واشنگتن و سئول در دوران رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر سر تقسیم هزینه‌های استقرار نظامیان آمریکایی در شبه‌جزیره کره، دو کشور سرانجام روز پنجشنبه توافقی را در این خصوص امضا کردند.

امریکا کره جنوبی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، بعد از سال‌ها مذاکرات مشاجره گونه میان آمریکا و کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه‌های نظامی در دولت سابق آمریکا، دو کشور سرانجام روز پنجشنبه توافقی را در این خصوص امضا کردند.

در این توافق شش ساله موسوم به «یازدهمین توافقنامه اقدامات ویژه»، سئول موظف است سهم خود از هزینه را متناسب با افزایش هزینه‌های دفاعی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ تنظیم کند. پیش‌بینی می‌شود این هزینه‌ها سالانه ۶.۱ درصد افزایش داشته باشد. طبق این توافق، کره جنوبی همچنین باید حدود ۱۴ درصد بیشتر برای سال ۲۰۲۱ پرداخت کند و در ارتباط با سال ۲۰۲۰ هزینه مازادی پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری «ان‌کِی نیوز»، توافق اقدامات ویژه میان دو کشور سال ۲۰۱۹ منقضی شد و مذاکرات بعد از آن به نتیجه نرسید. طبق این گزارش، کره جنوبی با افزایش مشارکت ۱۳ درصدی خود (در مجموع ۱.۰۴ میلیارد دلار) موافقت کرده بود اما ترامپ خواستار افزایش ۴۰۰ درصدی از طرف سئول بود.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتظار می‌رود این توافق شرایط پایدرای را برای استقرار نیروهای آمریکایی در کره ایجاد و در تقویت اتحاد ایالات متحده و جمهوری کره کمک کند.

به گفته کارشناسان، این توافق می‌تواند به تقویت اتحاد دو کشور منتهی شود و پیش از اجرایی شدن به تایید شورای (مجلس) ملی کره جنوبی نیاز دارد که دستکم یک ماه زمان می‌برد.

کد خبر 593951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha