همشهری آنلاین: آب‌میوه‌های شیرین‌شده که در بازار به عنوان جایگزین‌های سالمتر نوشابه‌های گازدار غیررژیمی تبلیغ می‌شوند، به همان اندازه احتمال دارد باعث افزایش وزن شوند و خطر دیابت را بالا ببرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز جولی پالمر و همکارانش در دانشگاه بوستون در گزارشی در نشریه Archives of Internal Medicine  می‌نویسند: "مردم باید آگاه باشند که این نوشیدنی‌ها نسبت به نوشابه‌‌های گازدار از لحاظ خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بی‌خطرتر نیستند."

دیابت نوع 2،شایع‌ترین نوع دیابت، کاملا با چاقی ارتباط دارد و در سراسر دنیا شایع‌تر شده است.

یافته‌های این محققان از بررسی حدود 44000 زن سیاه‌پوست در آمریکا به دست آمد که در سال‌های 1995 تا 2005 مورد معاینه قرار گرفته بودند.

آنهایی که گفته بودند که دو یا تعداد بیشتری نوشابه گازدار غیررژیمی در روز می‌نوشند، 24 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت به افرادی داشتند که کمتر از یک نوشابه گازدار معمولی در ماه می‌نوشیدند.

زنانی که دو یا تعداد بیشتری آب میوه شیرین‌شده در روز می‌نوشیدند نسبت به آنهایی که کمتر از یک بار در ماه از این آب‌میوه‌ها می‌خوردند، 31 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

نوشابه‌های گازدار رژیمی، آب انگور و آب پرتقال با افزایش خطر دیابت همراهی نداشتند.

این محققان می‌گویند در حالی که آب پرتقال و آب انگور حاوی قندهای طبیعی هستند،ممکن است اثراتی متفاوت بر سوخت‌وساز داشته باشند یا ممکن است با احتمال بیشتری به عنوان بخشی از یک وعده غذایی خورده شوند. به گفته آنها نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های شیرین‌شده اغلب در میان وعده‌های غذایی خورده می‌شوند و ممکن است با خوردن میان‌‌غذا همراه شوند.

یک بررسی قبلی که شامل هزاران زن سفیدپوست می‌شد نیز رابطه دیابت را با هر دوی نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های شیرین‌شده نشان دارده بود.

یک بررسی دیگر که نتایج آن در همین شماره نشریه منتشر شده است، نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزی  شاید با جلوگیری از چاقی و فراهم آوردن مواد مغذی حاوی آنتی‌اکسیدانت باعث محافظت در برابر دیابت نوع 2 می‌شود.

بررسی سومی نشان داده است که به نظر نمی‌رسد رژیم‌ غذایی کم‌چربی خطر دیابت را تغییردهد.

دکتر مارک فینگلوس از مرکز پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی در یادداشتی در همان شماره نشریه می‌نویسد: "مشخصه مشترک که آشکار به نظر می‌رسد این است که میزان کالری دریافتی همه‌چیز را تعیین می‌کند و مواد مغذی معینی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، پرخوری را آسان‌تر می‌کنند.اگر میزان کالری را پایین نگهدارید، احتمالا می‌توانند تقریبا هرچیزی را بخورید."

کد خبر 59391

برچسب‌ها