شبکه خبری فرانس ۲۴ و خبرگزاری یونهاپ کره اعلام کردند ایران نفتکش توقیف‌شده کره‌ای را آزاد کرده است.

نفتکش

به گزارش همشهری‌آنلاین خبرگزاری یونهاپ به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داد که ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است.

دی‌ماه سال گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، یک فروند نفتکش را که با پرچم کره جنوبی از مبدأ بندر الجبیل در شرق عربستان به مقصد کره در حال حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی نزدیک آب‌های ایران توقیف کرده است. 

این کشتی ساخت کشور ژاپن و مخصوص حمل فرآورده‌های نفتی و زمان توقیف حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن محموله اتانول بوده است. کشتی کره‌ای که آخرین نام ثبت‌شده برای آن Hankuk Chemi است، با پرچم کره جنوبی از مبدأ بندر الجبیل در شرق عربستان به سوی بندر الفجیره امارات در حال حرکت بوده است.

محموله این کشتی بیش از ۷ هزار تن اتانول تولیدی پالایشگاه‌های عربستان بود و به ادعای برخی منابع سعودی، محموله آن به مقصد کشور کره جنوبی روی عرشه فروخته شده و دیگر به عربستان ارتباط ندارد.

ایران کشتی کره‌ای را آزاد کرد
ایران، خدمه کشتی کره‌ای را بهمن ماه سال گذشته آزاد کرد

نیمه بهمن‌ماه ۱۳۹۹ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در اظهاراتی از اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه کشتی کره جنوبی خبر داد و اظهار کرد: به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه محترم قضائیه در چارچوب مقررات قضائی، خدمه کشتی کره‌ای که به اتهام ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است، در یک حرکت انسان‌دوستانه توسط جمهوری اسلامی ایران اجازه خروج از کشور را دریافت کردند. 

شایعاتی درباره ارتباط توقیف این کشتی با نزدیک به ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره مطرح شد که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، با رد این ادعا گفت: ایران همه راه‌ها را برای آزادسازی اموال خودش آزموده است. 

خطیب‌زاده با رد این ادعا که هدف ایران از توقیف این نفتکش کره‌ای مجبور کردن کره برای بازپرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران در سئول بوده است، ادامه داد: ما تاکنون راه‌های مختلفی را برای آزادسازی این پول‌ها رفته‌ایم و سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره نیز در همین راستا صورت گرفت.

اسفندماه سال گذشته تصاویری از دیدار سفیر کره جنوبی با عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران منتشر شد و امیدها برای آزادسازی اموال ایران افزایش یافت. 

رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند نخست‌وزیر کره جنوبی احتمالاً ۲۲ فروردین‌ماه برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی و رایزنی درباره وضعیت نفتکش کره جنوبی به تهران سفر خواهد کرد. سفر نخست‌وزیر کره جنوبی چند روز بعد از امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین اعلام شد با این گمانه که شاید کره‌ای‌ها برای جا نماندن از بازار جذاب ایران راهی تهران می‌شوند، شدت گرفت.

وبگاه اس‌بی‌اس کره جنوبی در گزارشی با اشاره به برنامه سفر نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران نوشت چونگ سیه-کیون به محض پایان فرایند انتخاب مجدد نخست‌وزیر، به ایران سفر خواهد کرد و این اولین سفر خارجی وی از زمان تصدی دوباره بر منصب نخست‌وزیری محسوب خواهد شد.

کد خبر 593865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha