علی ابراهیمی: بهینه‌سازی‌ و صرفه‌جویی در مصرف انرژی موضوعی است که در سیاستگذاری‌‌های اقتصادی کشور بر آن تاکید شده است.

 در شرایطی که برای پرداخت حامل‌های انرژی هر ساله در بودجه کشور یارانه‌های هنگفتی پرداخت می‌شود، بخش عمده‌ای از این یارانه‌ها به‌دلیل مصرف بی‌رویه و یا استاندارد نبودن وسایل انرژی‌بر مانند خودروها به هدر می‌رود شاید بتوان تصمیمات دولت در زمینه سهمیه‌بندی مصرف سوخت خودروها و رویکرد اخیر در طرح تحول اقتصادی دولت برای پرداخت نقدی و هدفمند کردن یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های انرژی را اقدامی در این چارچوب ارزیابی کرد.

 از سوی دیگر بخشی از انرژی حاصل از سوخت‌های حرارتی که با پرداخت یارانه‌های کلان تامین شده به هنگام مصرف در ساختمان‌ها هدر می‌رود.

بر این اساس در چند سال اخیر وزارت مسکن و شهرسازی اجرای مقررات ملی مبحث 19ساختمان را با هدف جلوگیری از هدر رفتن و مصرف بهینه انرژی در ساختمان مورد توجه قرار داده است. تازه‌ترین اخبار از معرفی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت توسط دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری آموزش مبحث ‌ ۱۹‌مقررات ملی ساختمان حکایت دارد.

روابط عمومی این شرکت با اعلام این خبر عنوان کرده است، با آموزش موفق بیش از 7 هزار نفر از مهندسان و دست‌اندر کاران ساخت و ساز ساختمان، این شرکت به‌عنوان مجری آموزشی دوره‌های مبحث‌ ۱۹‌مقررات ملی ساختمان به سازمان‌های مسکن و شهرسازی سراسر کشور جهت تاثیر در پروانه‌های اشتغال مهندسان عضو نظام مهندسی کشور معرفی شد.

براساس این گزارش، تاکنون بیش از 7 هزار نفر از مهندسان نظام مهندسی در سراسر کشور در دوره‌های آموزشی مبحث ‌ ۱۹‌مقررات ملی ساختمان شرکت بهینه‌سازی‌ به‌صورت رایگان آموزش دیده‌اند و هم اکنون نیز دوره آموزش 5 هزار نفر در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

دوره‌های آموزشی مبحث ‌ ۱۹‌مقررات ملی ساختمان به‌صورت رایگان و تحت حمایت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت جهت آشنایی و آموزش دست‌اندرکاران و متخصصین فعال در بخش ساختمان با مقوله کیفیت مصرف انرژی و روش‌های بهسازی در ساختمان‌های کشور به اجرا درمی‌آید.

مهم‌ترین هدف از برنامه آموزشی تهیه شده در این دوره‌ها، آموزش نحوه تکمیل چک لیست انرژی ساختمان مطابق با مبحث ‌ ۱۹‌مقررات ملی ساختمان به مهندسان طراح و ناظر فعال در بخش ساختمان و آشنا شدن آنها با نحوه طراحی بهینه ساختمان، استفاده از مصالح نوین و مناسب جهت صرفه‌جویی انرژی ساختمان است. همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای کسانی که دوره‌های آموزشی را با موفقیت بگذرانند، گواهی صادر می‌کند.

کد خبر 59354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز