آلکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان بالاخره آستین‌هایش را برای زدن واکسن کرونای چینی بالا زد تا شهروندان مردد این کشور را هم ترغیب کند این واکسن را بزنند.

Serbia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس ووسیچ ۵۱ ساله روز سه‌شنبه در یک برنامه زنده تلویزیونی واکسن کرونای ساخت شرکت چینی سینوفارم را در روستای دورافتاده «روندا گالوا» دریافت کرد. او واکسن سینوفارم را برای خودش انتخاب کرده است که برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است علاوه بر تزریق معمول دو دوز آن برای ایجاد حفاظت کافی ممکن است لازم باشد تزریق دوز سوم آن هم به افراد انجام شود.

ووچیچ در صفحه اینستاگرامش گفت: «من واکسن را زدم و حالم عالی است. از کارکنان بهداشتی فوق‌العاده‌مان متشکرم. از برادران چینی‌مان متشکرم.»

رئیس‌جمهور عوامگرای صربستان که ندرتا در طول حضورهای عمومی مکررش ماسک می‌زند، ماه است است که وعده داده بود خودش هم واکسن کرونا را خواهد زد، اما بارها به دلایل متفاوت این کار را به تاخیر انداخت.

این تاخیر باعث گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌های اجتماعی شده بود که ووسیچ از سوزن زدن می‌ترسد یا اینکه به واکسن‌ها اعتماد ندارد یا ماه‌ها پیش مخفیانه واکسن کرونایی از نوع دیگر زده است.

منتقدان رئیس‌جمهور می‌گفتند اکراه ظاهری او از زدن واکسن باعث تشدید جنبش فزاینده ضد واکسن در این کشور به سنتی محافظه‌کار شده است.

صربستان یکی از بالاترین میزان‌های واکسیناسیون کرونا در اروپا را دارد که به علت میزان بالای خرید واکسن چینی سینوفارم بوسیله این کشور است. این کشور منطقه بالکان همچنین از واکسن روسی اسپوتنیک V و واکسن‌های فایزر/بیونتک و آکسفورد/آسترازنکا هم استفاده می‌کنند.

حدود ۱.۵ میلیون نفر از جمعیت ۷ میلیون نفری صربستان تا به حال دست کم یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اما اخیرا روند ثبت نام برای واکسیناسیون در این کشور در حال کاهش بوده است.

ووچیچ اغلب اعتبار کارزار موفق واکسیناسیون کرونا در این کشور را از آن خودش می‌داند و آن را به روابط «دوستانه‌اش» با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نسبت می‌دهد. رهبر صربستان گفته است که پوتین شخصا به عرضه اضطراری واکسن اسپوتنیک V به این کشور کمک کرده است.

گرچه صربستان به طور رسمی به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است، ووسیچ این کشور را بیشتر به چین و روسیه نزدیک کرده است.

صربستان نخستین کشور اروپایی است که هم واکسن چینی سینوفارم و هم واکسن روسی اسپوتنیک V را تایید و استفاده از آنها تایید کرده است.

ماه پیش، پس از آنکه مقامات صربستان اعلام کردند به همه خارجیانی که به این کشور بیایند، واکسن رایگان عرضه می‌کند، هزاران نفر از افراد جویای واکسن از کشورهای همسایه به سوی بلگراد سرازیر شدند. همه این خارجیان دوزهای واکسن آسترازنکا را که به علت عدم تمایل صرب‌ها به زدن این واکسن انگلیسی- سوئدی داشت تاریخ انقضایشان فرا می‌رسید، دریافت کردند.

صربستان در این پاندمی حدود ۵۵۰۰ مرگ مربوط به کرونا را گزارش کرده است و شمار موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس و مرگ ناشی از آن با وجود کارزار واکسیناسیون بالا باقی مانده است.

کد خبر 593456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha