سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

محمدشایان طهماسب‌پور با انتقاد از تعطیلی‌های پیاپی سالن‌های نمایشی گفت: در میان مشاغل هنری، تئاتر بیشترین تعطیلی را داشته و متاسفانه کسی از مسئولان به تئاتر اهمیت نمی‌دهد.

نمایش «تلخک و قندک»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایش «تلخک و قندک» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی به کارگردانی محمدشایان طهماسب‌پور از ۷ فروردین ساعت ۱۸:۳۰ در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه بود که در پی ایجاد وضعیت قرمز به دلیل شیوع ویروس کرونا در تهران، تعطیل شد و پس از تعطیلی‌ها اجرای آن از سر گرفته می‌شود.

طهماسب‌پور، کارگردان نمایش «تلخک و قندک» درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نام اصلی این نمایشنامه ابتدا «تخت و خنجر» بود و اثری جهانشمول است. یعنی فقط مخصوص ایرانی‌ها نیست. «تخت و خنجر» تا الآن یک‌بار بیشتر روی صحنه نرفته است. سال ۱۳۶۳ نگارش شد ولی تا سال ۱۳۸۰ اجازه چاپ و نمایش پیدا نکرد. آقای فتحعلی‌بیگی سال ۱۳۸۰ این نمایش را بازنویسی و اجرا کرد اما سرانجام توقیف شد.

این کارگردان تئاتر افزود: پس از اجرای نمایش «دمی در بازار هیزم‌فروشان» برای من جذاب بود که یک نمایش پرچالش روی صحنه ببرم و این‌طور شد که نمایش «تخت و خنجر» را انتخاب کردم. ابتدا کار در مرحله اول بازبینی رد شد ولی من فضای نمایش و متن و نام را آن تغییر دادم و مجوزهای لازم را برای اجرا را گرفتیم.

طهماسب‌پور با بیان اینکه نمایش «تلخک و قندک» سیاه‌بازی است، اظهار داشت: من این نمایش را به صورت مدرن اجرا می‌کنم که تلفیق کمدی‌دلارته و نمایش سیاه‌بازی است. فکر می‌کنم برای اولین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. شکل سیاه نمایش با آن شکل سیاهی که همیشه مرسوم بوده و در ذهن‌ها جا افتاده فرق می‌کند. موسیقی مدرن است که به صورت زنده اجرا می‌شود. یک فرم ۲۴_ ۲۵ نفری داریم که در نمایش‌های آیینی، مرسوم نیست گروه فرم داشته باشند.

وی عنوان کرد: ما انتخاب‌مان این بود که مخاطب عام داشته باشیم. نگاه من از ابتدا این بود که مردم بیایند با تئاتر آیینی آشتی کنند و به‌روزشده آن را ببینند و فهمی درست‌تر نسبت به تئاتر آیینی پیدا کنند.

کارگردان نمایش «تلخک و قندک» در پاسخ به این سئوال که تمرین آن‌ها چه مدت طول کشیده توضیح داد: نمایش ما تیرماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد. سه ماه تمرین کردیم و مرداد سال گذشته مجوز اجرا گرفتیم ولی به خاطر شرایط کرونا نتوانستیم اجرا برویم. در نهایت فروردین امسال توانستیم نمایش را روی صحنه ببریم که وضعیت تهران از نظر ویروس کرونا قرمز و سالن‌های تئاتر بسته شد.

طهماسب‌پور در واکنش به خبر تعطیلی دوباره سالن‌های تئاتر گفت: وقتی همه مشاغل شامل این تعطیلی‌ها می‌شوند، ما بچه‌های تئاتر هم موظفیم به قانون احترام بگذاریم. سلامتی گروه برای من اهمیت دارد ولی بی‌برنامه بودن ما را اذیت می‌کند. هیچ‌کس تکلیف خودش را نمی‌داند و قانونی که به آن پای‌بند باشیم وجود ندارد. فکر می‌کنم در میان مشاغل هنری، تئاتر بیشترین تعطیلی را داشته است. ما باید همبستگی داشته باشیم. اگر یک اتحادی بین بچه‌های تئاتر شکل بگیرد خیلی از مشکلات حل می‌شود. تئاتر ابتدا باید شغل شود و وقتی شغل شد، آن وقت زورمان می‌رسد.

طهماسب‌پور در پایان خاطرنشان کرد: ما مردم را به تماشای تئاتر ترغیب می‌کنیم. تئاتر جایی است که در آن فرهنگ مردم ساخته می‌شود. اگر الآن افول فرهنگی داریم به خاطر این است که به تئاتر اهمیت داده نشده است. در تمام دنیا وقتی می‌خواهند فرهنگ یک کشور را بشناسند تئاتر آن را می‌بینند و موسیقی آن را می‌شنوند. متأسفانه این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد و کسی از مسئولان به تئاتر اهمیت نمی‌دهد. به نظر من هر کدام از ما در فضای مجازی می‌توانیم یک تریبون باشیم و تبلیغ تئاتر کنیم. مدرسه‌ها الآن بچه‌ها را به سینما می‌برند ولی به تئاتر نمی‌برند. باید تئاتر دیدن را از همان دوران به بچه‌ها آموزش بدهیم.

فریدون‌احمدی، زیبا مصطفایی، محمد عبداللهی، محمدمهدی فتاحی، بهار جهانبانی، امید رهبر، مهشید زبردست، مجتبی طباطبایی، مرجان آقانوری، هیوا پورشفیقی، حسین براتی، علی پیله‌ور، رضا حسین‌نژاد، علی‌رضا عباسی، سعید بیرام زاده و مبینا سرلک جیوا بازیگران نمایش «تلخک و قندک» هستند و علاقمندان می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

کد خبر 593423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha