مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

میزان ذخایر آب سدهای خراسان شمالی در حاضر۱۲۳ میلیون متر مکعب است و در سال زراعی جاری ورودی آب به سدهای استان ۳۲ درصد کاهش یافته است.

سد

معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در گفت وگو با خبرگار همشهری آنلاین افزود: امسال وضعیت آب ورودی به سدهای استان امیدوارکننده نیست اگر چه شرایط کم آبی در کل کشور حاکم است.

وحید واسطه افزود: سال زراعی جاری ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شد در حالی که در مدت مشابه پارسال، ۷۵ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده بود.  

وی اضافه کرد: آبگیری رودخانه‌ها هم متاثر از بارندگی است و امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۹ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. اگر باران به میزان لازم نبارد منابع آبی شرایط خوبی ندارد.

واسطه افزود: در این مدت از مجموع ۲۳۴ میلیون مترمکعب ظرفیت سدهای استان، ۱۲۳ میلیون مترمکعب معادل ۵۲ درصد آبگیری شده است. در واقع ۵۰ در صد ظرفیت سدهای استان خالی و صرفه‌جویی در این زمینه امری ضروری است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به تعداد سدهای موجود در استان ادامه داد: ۸ سد در حال بهره‌برداری با ظرفیت ۲۴۰ میلیون لیتر آب در استان وجود دارد. این سدها شامل شیرین دره، شیروان، اسفراین(بیدواز)، شورک، چری، گلیل، غلامان و قزلداش هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته ۳۰ درصد سدها فقط پر بود و با سیلاب‌های دو سال گذشته این کسری جبران شد. البته باز هم این ۸ سد کفاف منابع و مصرف آب استان را نمی‌دهد.

همچنین در استان خراسان شمالی ۱۱ دشت وجود دارد که ۸ دشت استان از نظر آبی جزو مناطق ممنوعه است و به همین دلیل توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی این دشت‌ها از سوی وزارت نیرو ممنوع اعلام شده است.  

براساس تحقیق مرکز تغییر اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی بارندگی در ادامه سال جاری، کمتر از حد معمول (نرمال) پیش بینی شده و با توجه به کاهش ۳۸ درصدی بارش‌ها تاکنون، مدیریت آب و الگوی کشت، ضرورت دارد.

بر اساس سیاست‌های وزارت نیرو برای جبران کم آبی در خراسان شمالی باید سراغ راه‌هایی غیر از بهره‌برداری از منابع زیرزمینی باشیم. یکی از این راه‌ها نگهداری و استفاده از آب‌های سطحی است.

کد خبر 593339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha