سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه ورزشی: کسب نخستین سهمیه‌ تیروکمان ایران برای بازی‌های المپیک پکن شگفت‌آور و دومین سهمیه‌ المپیک ایران در این رشته باورنکردنی بود.

در تیروکمان دو رشته کامپوند و ریکرو وجود دارد که رشته‌ دومی المپیکی است و جوانان تیروکمان ایران برای نخستین بار موفق شده‌اند سهمیه‌ حضور در مسابقه‌های ریکرو المپیک را کسب کنند. این در حالی است که فدراسیون تیروکمان ایران در آستانه‌ بازی‌های المپیک آتن تشکیل شد و هم‌اکنون پس از 4 سال توانسته دو سهمیه برای المپیک به دست بیاورد. حضور ایران در این بازی‌ها براساس منشور المپیک صرف‌نظر از کسب هر نتیجه‌ای، افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

نخستین سهمیه‌ تیروکمان ایران در بخش مردان حدود یک‌ سال قبل توسط حجت‌الله واعظی در آلمان کسب شد. رقابت‌‌های جام‌جهانی لایپزیک سال گذشته با حضور 173 ورزشکار ریکرو در بخش مردان از 80 کشور برگزار شد. کمانداران ایران که برای نخستین بار در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند، یکی پس از دیگری در مراحل مختلف حذف شدند اما حجت‌الله واعظی توانست به جمع 16 نفر پایانی راه یابد و سهمیه‌ حضور در بازی‌های المپیک را کسب کند. این افتخاری بزرگ برای واعظی بود، چراکه نه خود وی و نه هیچ کدام از مربیان و مسئولان فکر نمی‌کردند که بتواند چنین نتیجه‌ درخشانی را در آلمان کسب کند.

یک سال از آن ماجرا گذشت تا اینکه در ابتدای تابستان نجمه آبتین  در فرانسه عملکرد باورنکردنی داشت. او در تورنمنت بین‌المللی که به عنوان آخرین مرحله‌ کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شد، توانست حریفان خود را یکی پس از دیگری شکست دهد و جواز حضور در بازی‌های المپیک را به دست بیاورد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با اشاره به وضعیت کمانداران المپیکی ایران، وضعیت آمادگی جسمانی و روحی آنها را بررسی می‌کند: «کمانداران ایران مدت 4 سال است که زیرنظر آقای پارک و خانم لی کار می‌کنند. این دو مربی کره‌ای به عنوان نخستین مربیان تیروکمان ایران ورزشکاران را از جای جای ایران استعدادیابی کرده و به مرحله کسب سهمیه‌ المپیک رسانده‌اند. از طرفی دیگر، با توجه به تازه تاسیس بودن رشته تیروکمان با مشکلات زیادی در سال‌های اخیر مواجه بوده  که یکی از آنها فضای تمرینی است. هم‌اکنون کمانداران ایران ورزشگاه شهدای طرشت که متعلق به شهرداری تهران است را مرکز اصلی تمرینی خود قرار داده‌اند.

واعظی و امید به مدال‌آوری در المپیک

حجت‌الله واعظی، ورزشکار 30 ساله‌ رشته‌ تیروکمان ایران است که پس از 3 سال و 4 ماه حضور در تیم‌ملی تیروکمان ایران توانسته سهمیه‌ المپیک را کسب کند. وی که اعتماد به نفس و آرامش زیادی در کارهایش دیده می‌شود، امیدوار است بتواند در پکن بدرخشد. او توانایی خود را در حد کسب مدال المپیک می‌داند و می‌گوید: «هیچ کدام از حریفان برای من مهم نیستند. تنها حریف من فیس (سیبل) مقابل است.»

کماندار المپیکی ایران می‌گوید: «وقتی وارد تیروکمان شدم، هنوز این رشته فدراسیون نداشت. بنابراین زیرنظر انجمن کار کردیم تا اینکه به یک فدراسیون جداگانه تبدیل شد و کریم صفایی ریاست آن را برعهده گرفت. خوشحالم او توانسته این فدراسیون نوپا را که هیچ افتخاری نداشت، پس از 4 سال به جایی برساند که دو سهمیه‌ در بازی‌های المپیک داشته باشد. من فکر می‌کنم این بزرگترین افتخار برای یک فدراسیون است.» کماندار المپیکی ایران با بیان اینکه این روزها به بهترین رکوردهایم می‌رسم، ادامه داد: «اکنون به سمت بهتر شدن حرکت می‌کنم. من باید به یک باور جدی و تکنیک و تاکتیک درستی برسم تا در المپیک حذف نشوم. در حال حاضر شرایط من از سال قبل بهتر است.»

واعظی با بیان اینکه هدف من حضور در المپیک نبوده، بلکه کسب مدال در این باز‌ی‌هاست، خاطرنشان کرد: «من می‌خواهم به مدارج عالی این رشته برسم. در المپیک هم می‌خواهم به جایگاهی که استحقاقش را دارم، برسم. خودم می‌خواهم مدال بگیرم و فکر می‌کنم این مسئله دور از دسترس و توان من نیست.»

آبتین: استرس ندارم

نجمه آبتین، ورزشکار شیرازی تیم ملی ایران با کسب سهمیه‌اش برای بازی‌های المپیک پکن نه تنها همه را شگفت‌زده کرد، بلکه باور این مسئله برای علاقه‌مندان به ورزش سخت بود که او توانسته در بین بزرگان این رشته سهمیه المپیک را کسب کند اما با این حال آبتین نه تنها برای حضور در المپیک استرس ندارد، بلکه می‌گوید: «می‌توانم در المپیک خوب کار کنم.»

نجمه آبتین برای رسیدن به تیم ملی تیروکمان مراحل پرفراز و نشیبی را طی کرد. او برای نخستین بار در شیراز کمان را به دست گرفت. البته آن موقع که به قول خودش 8 سال پیش بود، چند کمان چوبی به شیراز برده بودند و وی هرازچندگاهی یک بار به سختی می‌توانست با آنها پرتاب کند، اما پس از مدتی که مسابقه‌های انتخابی را از سوی مربیان کره‌ای در تهران برگزار کردند، آبتین توانست به جمع ملی‌پوشان بپیوندد. این شروعی برای دختر المپیکی ایران بود.

کد خبر 59333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز