مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

زمستان سال گذشته هزاران پرنده مهاجر در خلیج گرگان تلف شدند. انتظار می‌رفت با شروع فصل بهار و کوچ آنها شرایط به حالت عادی برگردد، اما در فروردین امسال شاهد تلف شدن هزاران قطعه ماهی در این خلیج هستیم که وضعیت را به شرایط قبلی بازگرداند.

تلف شدن ماهیان خزر

به گزارش همشهری آنلاین، بنا بر گفته کارشناسان شیلات استان گلستان، بیشتر ماهیان تلف شده از نوع «کفال» و تعدادی هم از نوع «کپور» بوده‌اند، با این وجود  مشاهده لاشه ماهی در سواحل به مقدار کم، امری معمول است، اما صیادان بومی این میزان از تلفات ماهی را غیر متعارف می‌دانند.

اتمام نمونه‌برداری از ماهیان تلف‌شده خلیج گرگان

در این رابطه اداره کل دامپزشکی گلستان اقدام به نمونه‌برداری ماهیان تلف‌شده در پهنه آبی و حاشیه خلیج گرگان  کرده که امروز ۱۷ فروردین خبر اتمام نمونه‌برداری‌ها منتشر شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان گلستان در این باره گفته است که با پایش میدانی کارشناسان دامپزشکی از ماهیان تلف شده، نمونه برداری لازم صورت گرفته و در آزمایشگاه در دست بررسی است.

غلامرضا محرابی اظهار کرد : هر چند احتمال ابتلا به بوتولیسم در آبزیان تلف‌شده وجود دارد، اما سایر بیماری‌های ویژه آبزیان نیز در اولویت بررسی قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی گلستان به آلودگی آب رودخانه های منتهی به خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: افزایش سموم و مواد آلی در این فاضلاب، کیفیت آب خلیج گرگان را تغییر داده و برخی آبزیان از جمله کفال زودتر از دیگر ماهیان به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان پیش‌تر با اشاره به استمرار تلفات پرندگان مهاجر آبزی در خلیج گرگان به سبب ابتلا به بوتولیسم نسبت به احتمال سرایت مرگ و میر پرندگان به آبزیان هشدار داده بود.

مرگ ماهیان در غرب ساحل خزر

اگرچه خبر مرگ ماهیان در شرقی‌ترین بخش ساحل خزر این چند روز نگاه‌ها را به سوی خود معطوف ساخته، اما انتشار خبری دیگر از مرگ ماهیان خزر در قسمت غربی این دریا را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

روز گذشته رئیس اداره شیلات آستارا هم از تلف شدن ده‌ها قطعه ماهی از نوع کفال در ساحل این شهرستان در منتهی‌الیه بخش غربی خزر در استان گیلان خبرداد.

صادق خاصی افزود: در ساحل سفیر امید و صدف بیش از ۱۰۰ قطعه کفال تلف شده به چشم می خورد و بیشتر آنها زیر ۱۰ گرم وزن دارند و صید غیرمجاز ماهی در طی سالیان گذشته نسل ماهیان خزر را با تهدید مواجه کرده است.

وی اما دلیل دیگری درباره تلف شدن این ‌گونه‌ها مطرح کرد و گفت: ماهیگیران، گونه‌های ارزشمند نظیر ماهی سفید را می‌فروشند، اما نمونه‌های کم‌ارزش نظیر کفال را به علت نداشتن صرفه اقتصادی در ساحل رها می‌کنند.

امید می‌رود که تلف شدن ماهیان در دوسوی خزر با هم مرتبط نباشند، اما انتظار هم باید داشت تا مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط در دو استان، همه جوانب را هنگام بررسی دلیل تلف شدن ماهیان خزر در نظر بگیرند.

کد خبر 593329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha