دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: همزمان با فرارسیدن سالروز بعثت حضرت رسول (ص) برنامه‌های هنری مختلفی در حوزه‌های گوناگون برگزار می‌شود.

در این میان، سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با محوریت فرهنگسراهای خود، از نظر تعداد و تنوع برنامه در صدر قرار می‌گیرد.

برنامه‌هایی که در 8 فرهنگسرا و یک بوستان امروز در سراسر پایتخت اجرا می‌شوند:
«بوی خوش مهربانی» عنوان برنامه‌ای است که از سوی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در بوستان بعثت، جنب ترمینال جنوب، امروز از ساعت 30/20 برپاست.

شخصیت‌ها و میهمانان محلی و مسئولان فرهنگی در این جشن که با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت و نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف ویژه کودکان و نوجوانان شامل خلاقیت، گریم، نقاشی، خوشنویسی، بازی‌های فکری و مسابقه از جمله برنامه‌های جانبی آن خواهند بود که آزاد و رایگان است.

فرهنگسرای پایداری نیز امروز ساعت 20 جشن مبعث را در بوستان پایداری، خیابان شریعتی، خیابان شهید ناطق نوری برگزار خواهد کرد و برنامه فرهنگسرای تفکر 2 ساعت زودتر، ساعت 18 در شهر زیبا، بلوار شهران با برنامه‌های شاد و متنوع برگزار می‌شود. 

اما برنامه‌های فرهنگسرای کودک با عنوان جشن آخرین نبی، ویژه کودکان است و بنابراین نباید به شب محول شود. بچه‌ها می‌توانند از ساعت 10 تا 12 به این فرهنگسرا بروند و در جشن‌های شاد مبعث، حضور یابند.

دخترخانم‌ها نیز طبیعتا باید به فرهنگسرای دختران بروند، آن‌هم ساعت 19 که زیاد دیر به منزل بازنگردند.

فرهنگسرای تابستانی کوهسار در بلوار فردوس هم همین ساعت را برای برپایی جشن مبعث در نظر گرفته است.

اما همان طور که کودکان به فرهنگسرای خاص خودشان می‌روند، سالمندان گرامی نیز می‌توانند ساعت 21 به فرهنگسرای سالمند در بوستان خیام، خیابان 17 شهریور بروند و در برنامه‌ای که با نام «سرود بعثت» برگزار می‌شود، شرکت کنند.

شهروندان شهر ری نیز جشن مبعث را امروز ساعت 21 در فرهنگسرای ولاء (شهرری، میدان نماز) جشن می‌گیرند. در این جشن نیز برنامه‌هایی از قبیل موسیقی و تواشیح برگزار خواهد شد.

از اینها گذشته، فرهنگسرای بهمن که برنامه‌هایش معمولا مفصل‌تر است، 2 روز را برای برگزاری جشن‌ مبعث در نظر گرفته است. برنامه‌های این فرهنگسرا علاوه بر امروز، پس‌فردا (پنجشنبه) نیز با نام «شب‌‌های مهتابی، روزهای آفتابی» از ساعت 30/20 تا 30/22 برقرار است.

یکی از این برنامه‌ها، اجرای زنده موسیقی سنتی است که با نام «تبسم خورشید» از ساعت 45/19 تا 21 در محوطه فرهنگسرای بهمن به‌صورت رایگان برپا می‌شود.

سپیده نیایش در 200 مسجد

غیر از فرهنگسراها، امسال قرار است در 200 مسجد نیز نخستین جشنواره «کودک، خانواده، نماز» با عنوان «سپیده نیایش»، از عید مبعث تا نیمه شعبان برای نمازگزاران 6 تا 12 سال برگزار شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی - هنری شهرداری، در این جشنواره که در مساجد مناطق 4، 7، 8، 13، 14 و 15 برگزار می‌شود، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز سازمان فرهنگی - هنری و فرهنگسراهای طبیعت، مدرسه، خانواده، سالمند، اخلاق، خاوران و نیز معاونت امور اجتماعی - فرهنگی شهرداری مشارکت دارند.

ارائه بسته‌های فرهنگی با موضوع نماز شامل لوح فشرده آموزش نماز، کتاب، بازی‌ و سرگرمی، بروشور ویژه والدین و برگزاری مسابقات فرهنگی - هنری و سخنرانی امام جماعات مساجد از جمله مهم‌ترین بخش‌های دور مقدماتی این جشنواره است.

جشنواره هنری نماز و نیایش

امروز نخستین جشنواره هنری نماز و نیایش هم در 3‌بخش هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی در فرهنگسرای نیاوران گشایش خواهد یافت.

این جشنواره با افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران آغاز شده و پنجشنبه و جمعه از ساعت 30/15 تا 23 با اجرای 9 نمایشنامه‌خوانی و 5 اجرای موسیقی ادامه خواهد یافت. 

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نماز و نیایش نیز ساعت 17 شنبه 12 مرداد در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

این جشنواره با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار می‌شود.

اجرای ارکستر ملی

ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی  همزمان با عید مبعث در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. در این اجرا که از تاریخ  9 تا 11 مرداد برگزار می‌شود، ارکستر ملی به خوانندگی
سالار عقیلی در 2 بخش به اجرای برنامه می‌پردازد.

قرار است در این برنامه‌ها، بخشی از اجرای کنسرت شیراز نیز که به تازگی اجرا شده بود، دوباره اجرا شود. اما قسمت جالبش، اجرای 7 قطعه است که برای نخستین بار نواخته می‌شود

کد خبر 59318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز