سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی ایران در اسفند ماه، هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.

صادرات

به گزارش همشهری آنلاین از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار کرد: کارنامه تجارت خارجی ایران در آخرین ماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه، افزایش ۶۴۱ میلیون دلاری و  رشد ۹.۴ درصدی داشته است.
لطیفی در خصوص جزئیات تجارت خارجی کشور در اسفندماه گفت: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در این ماه در مقایسه با بهمن ماه، با افزایش ۱۹۳ میلیون دلاری و رشد ۶ درصدی در صادرات و افزایش ۴۴۸ میلیون دلاری و رشد ۱۲ درصدی در واردات همراه بوده است.
وی افزود: در بهمن ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۱۳۵میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است اما در اسفند ماه، تجارت خارجی کشور بهبود یافته و  به هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار رسید که نسبت به بهمن ماه ۶۴۱ میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.
سخنگوی گمرک در خصوص پنج مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در اسفندماه، توضیح داد: چین با دو میلیون و ۶۷ هزار تن به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار و رشد ۲۰ درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به بهمن، عراق با یک میلیون و ۵۶۵ هزار تن به ارزش ۵۱۶ میلیون دلار و رشد هشت درصدی در ارزش، امارات با یک میلیون و ۲۹۱ هزار تن به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی در وزن و سه درصدی در ارزش، ترکیه با ۴۲۲ هزار تن به ارزش ۲۸۱ میلیون دلاری و رشد ۱۵۵ درصدی در وزن و ۳۵ درصدی در ارزش و افغانستان با ۵۷۱ هزار تن به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار و رشد ۷.۵ درصدی ارزش کالا نسبت به بهمن ماه، پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی بودند.
وی افزود: این کشورها با پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار  ۶۴ درصد وزن و ۶۹ درصد ارزش کل صادرات ایران در اسفندماه را به خود اختصاص دادند.
لطیفی در خصوص کشورهای طرف معامله با ایران برای واردات کالا نیز گفت: امارات با ۵۵۱ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۵ میلیون دلار و رشد ۴۸ درصدی در وزن و ۱۳ درصدی در ارزش نسبت به بهمن ماه، چین با ۳۰۱ هزار تن به ارزش ۹۶۵ میلیون دلار و کاهش ۲ درصدی در وزن و افزایش ۶ درصدی در ارزش، ترکیه با ۴۳۶ هزار تن به ارزش ۵۰۶ میلیون دلار و افزایش ۲۱ درصدی در وزن و ۱۸ درصدی در ارزش، آلمان با ۹۷ هزار تن به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار  و کاهش ۴۸درصدی در وزن و ۱۸درصدی در ارزش و هند با ۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۸ میلیون دلار با کاهش ۵۵ درصدی در وزن و ۳۱ درصدی در ارزش نسبت به بهمن‌ماه به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا در اسفند ماه بودند.
به گفته سخنگوی گمرک، این کشورها با یک میلیون و ۴۸۴ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۶ میلیون دلار، ۵۶ درصد وزن و ۷۲ درصد ارزش کل واردات در اسفند ماه را  به خود  اختصاص داده اند.

 

کد خبر 592970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha