سفینه فضایی تیان‌ون-۱ چین تصاویر فوق‌العاده‌ای از مریخ را هنگام را که تابش نور خورشیدی هلال قرمز درخشنده‌ای از آن ایجاد می‌کند، گرفته است.

Mars

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com این عکس‌ها به طور جداگانه از روی نیمکره‌های شمالی و جنوبی مریخ با دوربین با وضوح متوسط سفینه تیان‌ون-۱، نخستین ماموریت بین‌سیاره‌ای چین، گرفته شده است.

نتیجه این دو تصویر شکوهمند از نیمکره شرقی روشن‌شده مریخ است که ویژگی‌های سطحی و لبه محو جو مریخ را نشان می‌دهد. این عکس‌ها از فاصله ۱۱۰۰۰ کیلومتری از مریخ گرفته شده است.

تصویر از طرف قطب جنوب از نیمکره جنوبی مریخ که در آن بخش پایینی تصویر روشن شده است در ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) و تصویر از  قطب شمال از  نیمکره شمالی که در آن بخش بالایی تصویر روشن شده است، با همان دوربین در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) گرفته شده است.

عکس‌های جدید سفینه فضایی چینی تیان‌ون-۱ از هلال مریخ
تصویری که تیان‌ون-۱ در ۱۸ مارس از فاصله ۱۱۰۰۰ کیلومتری از نیمکره شمالی مریخ گرفته است.
عکس‌های جدید سفینه فضایی چینی تیان‌ون-۱ از هلال مریخ
تصویری که سفینه فضایی تیان‌ون-۱ از نیمکره جنوبی مریخ در ۱۶ مارس گرفته است

به گفته سازمان ملی فضایی چین (CNSA) کاوشگر تیان‌ون-۱ اکنون در مدار قطبی به دور مریخ می‌چرخد و نزدیکترین فاصله مداری آن سطح مریخ ۲۸۰ کیلومتر و دورترین فاصله مداری آن ۵۹۰۰۰ کیلومتر است.

این مدار به این سفینه فضایی اجازه می‌دهد از روی محلی که نقطه فرود اصلی نامزدشده برای مریخ‌نورد این ماموریت است، عبور کند.

به گفته CNSA، دوربین با وضوح بالای این سفینه فضایی تصاویر مشروحی از این محل فرود ثبت کرده است تا آمادگی برای اقدام برای فرود آوردن مریخ نورد در ماه مه یا ژوئن (اردیبهشت یا خرداد) به دست آید.

تیان‌ون-۱ در ۱۰ فوریه (۲۲ بهمن) یک روز پس از  کاوشگر «امید» امارات متحده عربی و یک هفته پیش از  کاوشگر «استقامت» ناسا به مدار مریخ رسید.

پای چینی‌ها به سیاره سرخ باز می‌شود: نخستین عکس فضاپیمای تیان‌وین ۱ از مریخ

کد خبر 592774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha