معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد؛ گفت: رسانه‌های معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.

حسین ذوالفقاری

به گزارش همشری آنلاین به نقل از ایرنا معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: با تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور و دستگاه‌های نظامی و انتظامی بسیاری از تهدیداتی که می‌توانست در داخل کشور ناامنی ایجاد کند، اتفاق نیفتاد، اما واقعیت این است که آنچه در حوزه امنیت احتمال می‌رود که اتفاق بیفتد، اما نمی‌افتد قابل گزارش‌دهی نیست و آنچه که اتفاق می‌افتد بیشتر نمود پیدا می‌کند. یعنی اگر ۱۰۰ گروه تروریستی قصد عملیات تروریستی داخل کشور را داشته باشند ۹۹ درصد آن خنثی شود قابل گزارش دهی نیست اما اگر یک مورد رخ دهد مبنای اظهار نظر قرار می‌گیرد که البته آن یک مورد هم زیاد است.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: تامین امنیت کشور شبانه‌روزی است و تعطیل و غیرتعطیل ندارد. با این حال گاهی وقایعی رخ می‌دهد که دست‌اندرکاران امنیت و مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ذوالفقاری با اشاره به حوادث دی ماه ۹۸ اظهار داشت: حوادث دی ماه دلایل متعددی داشت که مسئولان و مقامات در جریان هستند. واقعیت این است که دولت از سال ۹۷ وارد شرایط دیگری شد. در آن سال مباحثی از سوی دولت ترامپ مطرح می شد مبنی بر اینکه تابستان داغی پیش روی ایران است و یا ایرانیان جشن چهلمین سال انقلاب را نخواهند گرفت. تهدیدات در این حد در سطح بین‌الملل، منطقه و داخل مطرح شد که با هوشیاری مردم و تلاش شبانه‌روزی دست اندرکاران و تمرکز بر روی نقاط پیشگیرانه چنین اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌ها این بود که بحث اعتصاب از اعتراض جلوتر بیفتد یعنی ابتدا اعتصاب و بعد اعتراض و بعد از آن اغتشاش را داشته باشیم. همه اینها در دستگاه‌ها و اتاق برآوردهای امنیتی بررسی و تلاش می‌شد از وقوع اتفاق جلوگیری شود. اگر به حافظه خود برگردیم در سال ۹۷ با وجود همه تنش‌ها از حیث اقتصادی و وجود بسترهای اعتراضی در جامعه، با اقدامات ایجابی مشکلی در بحث امنیت به وجود نیامد. در همین سال مراسم اربعین را هم داشتیم که مسوولیتش بر عهده همین حوزه امنیتی بود.

امیدوارم روزی روایت صحیحی از حوادث آبان ۹۸ بیان شود

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به تداوم اعمال فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران در سال ۹۸ گفت: اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود که امیدوارم روایت صحیح آن روزی در جای خود بیان شود که چه بود و چه شد.

وی اظهار کرد: البته در آنجا هم ما شاهد فضاسازی‌ها و دامن زدن‌ها بودیم مثلاً برخی مسئولان اخیراً تعداد جانباختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم. در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود.

ذوالفقاری اضافه کرد: با دستور مقام معظم رهبری، برخی جانباختگان در حکم شهید قرار گرفتند و برخی دیگر هم دیه‌بگیر شدند که این موضوع در سازمان برنامه و بودجه پیگیری شد. نیمی از دیه این افراد در یک مرحله پرداخت شد و بخش دوم آن هم در حال انجام است. البته انحصار وراثت برخی طول کشید اما اعتبار آن تامین شده است.

وی گفت: برخی هم در درگیری با نیروهای نظامی و انتظامی جلوی مقر این نیروها جان باختند که تعداد همه اینها مشخص است. علاوه براین فردی در جایی جان باخته و در شهر دیگری به خاک سپرده شده است برای همین دوباره‌شماری وجود داشت که اصلاح شد. آمار جانباختگان همان ۲۳۰ نفر است که رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد اما رسانه‌های معاند تعداد جان باختگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند که اصلاً چنین نبود.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه جان باختن حتی یک نفر هم برای همه مقامات و مسئولان کشور، به ویژه دست‌اندرکاران حوزه امنیتی بسیار سخت است، گفت: شاید بیش از هر جای دیگری خود مسوولان مربوطه در دستگاه‌های مختلف و بالاترین نیروها وارد عمل شدند و بررسی کردند. فقط به چه علت این قضایا به وجود آمد که آن هم در جای خود مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون امنیتی وزارت کشور افزود: این داستان به لحاظ نوع حوادث رخ داده،  نوع خسارت وارد شده و نوع خشونت‌هایی که برخی از صحنه اغتشاش داشتند، تلخ‌ترین حادثه ای بود که اتفاق افتاد. خسارت زیادی به اموال مردم و اموال نیروهای تامین‌کننده امنیت وارد شد و اتفاقاتی که رخ داد کاملاً متفاوت بود.

 عده‌ای از اعتراضات مردم سوء‌استفاده کردند

وی ادامه داد: سال ۹۹ با وجود تجمعات گسترده و مختلف از جمله تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر و استان و اعتراض آنان، هیچ خشونتی بین پلیس و این اعتراضات وجود نداشت. اگر منظور در آبان ۹۸ اعتراض به سهمیه بندی سوخت بود، اعتراض روش دارد. اعلام اینکه این قیمت روی تورم تاثیر می‌گذارد، جای خود را دارد اما عده‌ای از اعتراض عادی مردم با نیات و اهداف دیگری سوء استفاده کردند و دست به خشونت زدند و با نیروهای تامین کننده امنیت در داخل شهرها درگیر شدند و این اتفاقات تلخ رخ داد

کد خبر 592475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha