برای محافظت از کشورها در برابر بیماری‌های همه‌گیر، رهبران جهان به فکر تشکیل پیمانی جهانی افتادند. رهبران اروپایی از جمله نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر آلمان در مقاله مشترک تاکید کردند که وقوع همه‌گیری جهانی در آینده اجتناب‌ناپذیر است. این مقاله در روزنامه‌هایی از جمله تلگراف انگلیس، لوموند فرانسه و فرانکفورتر آلمان انتشار یافت

مکرون، جانسون و مرکل

به گزارش همشهری آنلاین، ابتدای سال میلادی جدید بود که بیل گیتس از وقوع یک همه‌گیری به مراتب سخت‌تر در آینده خبر داد. این موضوع نگران‌کننده در حالی مطرح شد که جهان همچنان درگیر همه‌گیری فعلی است و مدیریت شیوع و درمان آن همچنان با چالش‌های زیادی روبروست.

مشکلاتی که همه‌گیری کرونا در حوزه بهداشت و درمان و اقتصاد ایجاد کرده، خود به تنهایی آنقدر شدید و وسیع است که رهبران جهان را به فکر تشکیل یک پیمان در برابر بیماری‌های همه‌گیر انداخت.

بوریس جانسون، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و دیگران با بیان این هشدار که تا وقتی همه در امنیت نباشند هیچ کس در امان نیست، خواستار آن شدند که جهان برای محافظت در برابر بیماری‌های همه‌گیر یک معاهده جهانی تشکیل دهد.

به گزارش گاردین، در مقاله مشترک منتشر شده در رسانه‌های سراسر جهان، رهبران اروپایی از جمله نخست وزیر انگلیس، رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر آلمان تاکید کردند که وقوع همه‌گیری جهانی در آینده اجتناب‌ناپذیر است و کووید یک «یادآوری صریح و دردناک از این است که تا وقتی همه در امنیت نباشند هیچ کس در امان نیست.»

تشدید تنش‌های بین‌المللی بر سر تهیه واکسن منجر به درخواست از کشورها برای کنار گذاشتن انزواطلبی و ن‍ژادگرایی و ابتنا بر اصولی مانند همبستگی و همکاری شده است.

ابعاد جدید مناقشه بر سر واکسن کرونا ا آیا جنگ جهانی دیگری در راه است؟

این فراخوان از سوی ۲۴ رهبر جهانی و همراهی رئیس سازمان بهداشت جهانی، تدروس ادهانوم قبریسوس، مطرح شد و در روزنامه‌هایی از جمله تلگراف انگلیس، لوموند فرانسه و فرانکفورتر آلگماین زیتونگ آلمان انتشار یافت.

در این فراخوان، همه‌گیری کرونا با عنوان «بزرگترین چالش جامعه جهانی از دهه ۱۹۴۰» توصیف و تاکید شد که برای ایجاد همکاری‌های فرامرزی قبل از بحران بعدی، توافقی مانند آنچه پس از ۱۹۴۵ شکل گرفت، ضروری است.

درس‌هایی از مرگبارترین بیماری تاریخ برای مبارزه با کرونا

در آن زمان و به دنبال ویرانی دو جنگ جهانی، رهبران سیاسی گرد هم آمدند تا سیستمی چند جانبه تعریف کنند و اهدافی مانند اتحاد کشورها، از بین بردن وسوسه‌های انزوا طلبی و نژادگرایی و رسیدگی به چالش‌هایی که فقط با روح همبستگی و همکاری، یعنی صلح، رفاه، بهداشت و امنیت حاصل می‌شوند، ترسیم کردند.

پیمان پیشنهادی درباره بیماری‌های همه گیر باید منجر به پاسخگویی متقابل بیشتر و مسئولیت مشترک، شفافیت و همکاری در سیستم بین‌المللی و با قوانین و ضوابط مشخص شود.

جانسون ماه گذشته و به دنبال جلوگیری چین از ورود بازرسان بهداشت جهانی برای بررسی ریشه‌های کووید-۱۹، بر لزوم اشتراک بهتر داده‌های بین‌المللی بهداشتی تاکید کرد و از رهبران گروه G7 خواست تا از این پیشنهاد حمایت کنند.

گزارش سازمان جهانی بهداشت: کووید-۱۹ احتمالا از خفاش به انسان‌ها منتقل شده است

گروه G7 متشکل از کشورهای صنعتی پیشرو در جهان است که ریاست سال جار آن به عهده جانسون قرار داده شده؛ مقرر شد این پیشنهاد در اجلاس ژوئن در کورن وال بیشتر مورد بحث قرار گیرد.

جانسون همچنین خواستار کمک کشورهای ثروتمندتر برای تامین واکسن سیستم کواکس شد تا کشورهای فقیرتر نیز به واکسن کرونا دسترسی پیدا کنند. G۷ همچنین به حمایت مالی از کشورهای در حال توسعه که اقتصاد آنها بشدت تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است تاکید کرد.

قیمت‌های واکسن کرونا در بازار سیاه اینترنت

کد خبر 592301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha