یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلمساز مصری، یوسف شاهین، مشهورترین کارگردان عرب، یکشنبه ۲۷ جولای (۶ مرداد) پس از چندین هفته اغما در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها شاهین که بیش از همه به خاطر رشته فیلم‌هایش که به شهر اسکندریه در کنار دریای مدیترانه شهرت داشت، در ماه ژوئن دچار خونریزی مغزی شد و پس از عمل جراحی چندین هفته را در بیمارستانی در پاریس به حالت اغما گذراند و ۱۰ روز پیش به بیمارستان نظامی معادی در جنوب قاهره منتقل شده بود.

آخرین فیلم این کارگردان مصری با نام "آشوب" (Chaos) که در ابتدای امسال روی پرده آمد، را به خاطر بیماری او همکارش خالد یوسف به اتمام رسانده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی مصر(منا)، مراسم تشییع او روز دوشنبه در قاهره برگزار خواهد شد و سپس او در یک مقبره خانوادگی در شهر اسکندریه، محل تولدش، به خاک سپرده خواهد شد.

شاهین به خاطر نقش پیشگامش در سینمای مصر بارها برنده جوایز سینمایی در این کشور شده بود و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین سالگرد جشنواره سینمایی کن نیز برنده جایزه دستاورد یک عمر کار سینمایی را دریافت کرد.

شاهین اولین فیلمش در مصر را در سال ۱۹۵۰ ساخت و او بود که عمر شریف را به عنوان  یک استعداد بازیگری کشف کرد که بعدها با فیلم‌های مانند "لارنس عربستان" و "دکترژیواگو" به شهرت بیم‌المللی رسید.

او مدعی بود که دولت مصر بعد از فیلم او در سال ۱۹۷۳ با نام "العصفور" (پرنده) که شکست اعراب در جنگ ۱۹۶۷ را به فساد در میان طبقات سیاسی در آن زمان نسبت می‌داد، پرداخت یارانه به فیلم‌های او را متوقف کرد.

 شاهین در اواخر دهه ۱۹۹۰ – سه‌گانه مشهورش فیلم‌های "المهاجر" (مهاجر)، "المسیر" (سرنوشت) و الآخر (دیگری) را ساخت که بر موضوع رواداری و تمایز میان بنیادگرایی اسلامی و تروریسم متمرکز بودند.

گرچه در سال‌های اخیر فعالیت‌های شاهین کمتر شده بود، اما در سال ۲۰۰۱ در تظاهراتی که در دفاع از حقوق کشاورزان در برابر تلاش‌های دولت برای مالک‌شدن زمین‌های آنها شرکت کرد.

اعلام  او در آن زمان که که "دشمن تنها در بیرون ما نیست، بلکه درون خود ما هم هست" را می‌‌توان چکیده پیام کارهای سینمایی او دانست.

کد خبر 59222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز