رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌ وزیر انگلیس پیشنهاد داد که کشورهای غربی یک طرح زیربنایی برای مقابله با ابتکار «کمربند و راه» چین ارائه کنند.

بایدن

رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با نخست‌ وزیر انگلیس پیشنهاد داد که کشورهای غربی یک طرح زیربنایی برای مقابله با ابتکار «کمربند و راه» چین ارائه کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، جو بایدن درباره این تماس تلفنی به خبرنگاران گفت: «من پیشنهاد دادم که ما باید یک طرح ابتکاری مشابه داشته باشیم تا از کشورهایی که نیاز به کمک دارند، حمایت کنیم».

طرح  کمربند و راه چین (BRI) یک برنامه زیربنایی چند تریلیون دلاری است که سال ۲۰۱۳ از سوی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور پایه‌گذاری شد. این طرح توسعه و سرمایه‌گذاری که از شرق آسیا تا اروپا را دربرمی‌گیرد، منجر به توسعه نفوذ سیاسی و اقتصادی پکن خواهد شد و به همین دلیل، نگرانی واشنگتن و دیگر کشورهای جهان را به دنبال داشته است.

این گفته‌های بایدن در حالی مطرح شد که او روز پنجشنبه در نخستین نشست خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که اجازه نخواهد داد که چین تبدیل به قدرتمندترین کشور جهان شود. بایدن وعده داد که در راه رسیدن به این هدف و اطمینان از برتری آمریکا در رقابت بین ۲ قدرت بزرگ اقتصادی جهان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین قرار است هفته آینده یک طرح چند تریلیون دلاری برای توسعه زیرساخت‌های کشورش در حوزه فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فناوری زیستی را معرفی کند.

واشنگتن اما با وجود تلاش برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارجی برای رقابت با طرح کمربند و راه چین، هنوز نتوانسته کشورهای دیگر را متقاعد کند که آمریکا توانایی ارائه جایگزین بهتری برای طرح ابتکاری چین ارائه کند. این ها در حالی است که چین اکنون به شریک تجاری اول اروپا تبدیل شده و دامنه تجارت خود با دیگر نقاط جهان را هم افزایش داده است.

بیش از ۱۰۰ کشور برای مشارکت در طرح کمربند و راه، با چین قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. این همکاری در حوزه‌هایی مانند خطوط ریلی، حمل ونقل، بزرگراه و دیگر زیرساخت‌هاست. تا اواسط سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۶۰۰ پروژه به ارزش ۳.۷ تریلیون دلار مرتبط به این طرح ابتکاری شناسایی شده بود. با این حال چین سال گذشته اعلام کرد که ۲۰ درصد پروژه‌های مرتبط با طرح کمربند و راه از همه‌گیری کرونا آسیب جدی دیده‌اند. برخی کشورها نیز به هزینه بالا و غیرضروری بودن پروژه‌ها انتقاد کرده‌اند و به همین دلیل پکن برخی از آن‌ها را متوقف کرده است.

کد خبر 592027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha