وزیر راه و شهرسازی یکی از عوامل ارزان شدن مسکن در کشور را عرضه واحدهای مسکن ملی به متقاضیان دانست.

وزیر راه

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های مسکنی کشور به شمار می‌رود که از سال گذشته اجرای آن کلید خورد، بازار مسکن در یکی دو سال گذشته با رشد چشم‌گیر قیمت‌ها مواجه شده است به طوری که قدرت خرید مسکن برای متقاضیان به شکل چشم گیری کاهش یافته و از بهمن‌ماه سال ۹۸ روند افزایشی قیمت‌ها آغاز و به مرور در اردیبهشت و خرداد سال گذشته شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها شدیم و همین امر باعث ایجاد نوساناتی برای متقاضیان بازار خرید مسکن و همچنین مستاجران در این بازار شد به طوری که قدرت خرید در این ببین نسبت به سال‌های قبل روند نزولی به خود گرفت.

بر اساس این گزارش دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن تمهیداتی را در دستور کار خود قرار داد و طرح اقدام ملی مسکن را کلید زد در این طرح دولت سعی کرده روند خانه‌دار کردن مردم را تسهیل کند و با در اختیار قرار دادن زمین ارزان قیمت و همکاری بخش خصوصی بتواند نهضت خانه سازی را در کشور تقویت کند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، به ارزان شدن مسکن، با افزایش عرضه به ویژه مسکن ملی اشاره کرد.

در زمستان سال ۹۸ طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اوایل شهریورماه سال۹۸، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان‌ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ده استان دیگر آغاز شد. در اولین گام در سیستان و بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی نام‌نویسی شروع شد.

دومین گام، مربوط به کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان است و در گام سوم نیز نام‌نویسی در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد شروع می‌شود.

شرایط متقاضیان برای طرح مسکن ملی چگونه بود؟

چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که عبارت بود از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال. در مورد سایر شرایط، متقاضیان ثبت‌نام می‌توانند با مراجعه به سایت www.tem.mrud.ir شروط نام‌نویسی را مطالعه کنند.

میزان تسهیلات پرداختی و آورده متقاضیان مسکن ملی 

در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند که در گذشته می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسکن وام بگیرند و هم اکنون با تفاهمی که صورت گرفته است، می‌توانند برای ساخت مسکن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده کنند. گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده کنند که در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانک به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان استفاده می‌شود و وام نهایی یک وام ۷۵ تا ۱۵۰میلیون تومانی است که از منابع داخلی بانک‌های عامل از جمله بانک مسکن با نرخ ۱۸ درصد کارمزد در ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

قیمت مسکن ملی براساس هزینه تمام شده ساخت تعیین می‌شود

مسکن ملی در سال‌های اخیر با افزایش قیمت رو به رو بوده است. مسکن ملی ساخته شد تا افراد کم درآمد جامعه امکان خانه دار شدن برایشان محیا شود. مسکن ملی به منظور کاهش قیمت خانه ساخته شد. مسکن ملی از زمان احمدی‌نژاد ساخته شد. مسکن ملی با طرح جدید وام مسکن امکان خانه‌دار شدن را راحت‌تر کرده است.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن ملی همان قیمت تمام شده ساخت است، گفت: در قراردادهای مسکن ملی هم همان زمان اعلام کردیم که قیمت مسکن ملی هم قیمت تمام شده ساخت واحد است و با توجه به افزایش هزینه‌ها از جمله سیمان و فولاد نهایت ۵ تا ۱۰ درصد تغییری در قیمت‌ها ایجاد شود.

درباره هزینه ساخت مسکن ملی و قیمت نهایی آن که اکنون در برخی استان‌ها تا متری ۴ میلیون تومان افزایش داشته است، افزود: در ابتدا تعیین قیمت پروژه‌های مسکن ملی را به عهده استان‌ها گذاشتیم و بعد با قیمت‌های متفاوتی مواجه شدیم که در استان‌های مختلف تصمیم‌گیری شد.

او ادامه داد: البته تاکید می‌کنم درباره قیمت‌های جدید فقط تصمیم‌گیری شد و هیچ وقت اجرایی نشده است. با این حال به این جمع بندی رسیدیم که ساخت مسکن ملی با یک مبلغ مشخص تعیین شود و با یک عدالت نسبی بتوانیم ساخت پروژه‌ها را پیش ببریم.

محمودزاده ادامه داد: از ابتدای پروژه مسکن ملی هم اعلام کردیم بر اساس قیمت تمام‌شده است و آن، یک دلیل دارد؛ در تمام طرح‌های حمایتی دولت از بعد انقلاب، دولت فقط زمین، تسهیلات و خدمات فنی را ارائه می‌کند و پول ساخت توسط مردم از طریق تسهیلات دولتی یا آورده آن‌ها تامین می‌شود.

او توضیح داد: از آنجایی که دولت، سازنده نیست و تامین مصالح نیز انجام نداده است، قیمت تمام شده بستگی به قیمت بازار دارد، اما هزینه ساخت تعیین شده است و بر اساس فهرست بهای مشخص در تمامی استان‌ها اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت ساخت مسکن ملی بر اساس فهرست بهای تعیین شده است که نوسانات بازار را هم با توجه به امکان تعدیل، پوشش می‌دهد.

حذف بیش از ۱۲۷ هزار متقاضی از طرح اقدام ملی مسکن 

جابری مدیر کل مسکن شهری بنیاد مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن به عنوان مهم‌ترین طرح مسکن در دولت دوازدهم برای تحقق تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد طراحی شده است، گفت: این طرح به منظور دستیابی به اهداف کمی سند چشم‌انداز ایران در افق ۱۴۰۴، برای خانوارهای شهری اجرایی شده است و مقرر شده در قالب این طرح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف ساخته شود.

او ادامه داد: بنیاد مسکن در این طرح ملی متولی اجرا در ۵۴۶ نقطه شهری با جمعیت کمتر از یکصدهزار نفر و ۱۸ نقطه شهری بالای یکصد هزار نفر جمعیت است که اقدامات انجام‌شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن شهری با بیان اینکه در شهرهای مورد تعهد بنیاد، ۳۲۲ هزار ۸۶۹ نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۱۱ هزار ۷۲۵ نفر استعلامات سه‌گانه (فرم ج- مالکیت- تسهیلات بانکی) آن‌ها بررسی و تأیید شده است، افزود: ۱۸۲ هزار و ۵۵۲ نفر مدارک مورد نیاز را در سامانه طرح بارگزاری شده و برای انجام ادامه فرایند به شعبات بنیاد مسکن مراجعه نموده و در مرحله بعدی پالایش قرار گرفته‌اند.

جابری با بیان اینکه در این مرحله ۱۲۷ هزار ۸۶۶ نفر به دلایلی همچون (انصراف متقاضی، حائز شرایط نبودن، عدم سابقه سکونت و...) حذف شده‌اند و ۵۳.۳۲۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند، افزود: از این تعداد متقاضی ۴۳ هزار ۶۲۳ نفر افتتاح حساب داشتند که ۳۸ هزار ۳۲۲ نفر آورده اولیه خود را در بانک‌های عامل واریز نموده‌اند.

او بیان کرد: مجموع آورده متقاضیان تا این مرحله ۱۷.۴۳۰ میلیارد ریال است که نزد بانک‌های مسکن به نام خود متقاضی است و تعداد ۲۹.۱۰۰ نفر از متقاضیان به پروژه‌های طرح اقدام ملی تخصیص داده شده‌اند.

مدیر کل مسکن شهری بنیاد مسکن توضیح داد: تامین زمین طرح اقدام ملی یکی از ارکان اصلی و مهم در موفقیت طرح است از این رویکی از اولویت‌های اجرای این طرح مربوط به متقاضیانی است که دارای زمین هستند به طوری که اجرای این طرح در قالب ارایه تسهیلات بانکی به خود مالکان به اجرا در خواهد می‌آید و برای متقاضیانی که فاقد زمین هستند وزارت راه و شهرسازی از طریق سازمان ملی و زمین و مسکن اراضی مورد نیاز را در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد که تاکنون ۷۵۲.۲ هکتار زمین احصاءو تملک شده است که پس از برگزاری مناقصه جهت اجرا به مجری تحویل داده خواهدشد.

تحویل واحدهای مسکن ملی از اردیبهشت‌ماه 

بر اساس این گزارش اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اعلام یک خبر در سال ۱۴۰۰ در حوزه مسکن با بیان اینکه ما باید در سال ۱۴۰۰به گونه‌ای حرکت می‌کنیم که از اردیبهشت ماه پروژه‌های طرح ملی مسکن به ترتیبی که شروع شده به بهره برداری برسانیم، افزود: در اجرای این طرح‌ها مردم خود بیشتر تلاش کرده‌اند و با تکمیل آورده‌های خود می‌توانند واحدیشان را در برخی از استان‌ها و مناطق تحویل بگیرند و سختی‌های که بسیاری از متقاضیان در بحث مسکن کشیده‌اند را کاهش دهیم.

کد خبر 591768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    میدونستید از مسکن مهر قبلی با وجود گذشت ۹ یا ۱۰سال،هنوز واحدهای زیادی مونده که ندادن!!!یا هنوز رو خاکه