اکران نوروز ۱۴۰۰ برخلاف ادوار گذشته اما طبق پیش‌بینی‌ها روزهای سردی را پشت سر می‌گذارد؛ جدا از ماجرای کرونا که طولانی شدنش گویا سنت سینما رفتن و فیلم دیدن در سالن‌ها را به کلی نابود کرده، تبلیغات ضعیف تلویزیونی هم به رکود گیشه دامن زده است.

جواد عزتي در فيلم سينمايي خورشيد

به گزارش همشهری آنلاین، اغلب مخاطبان سینمای ایران نمی‌دانند که سینماها مدت‌هاست آغاز به کار کرده و بسیاری از آنها اخبار و اطلاعی از چینش اکران نوروزی ندارند. اکرانی که پیش از کرونا، اولین نقطه امید سینماداران و تهیه‌کنندگان بود و برای به دست آوردن فرصت حضور در آن سر و دست می‌شکستند.

امسال فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی که از اکران سال ۹۹ جا ماند به اکران نوروزی پیوست. فیلمی دوست‌داشتنی با قصه و شخصیت‌هایی جذاب که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ستایش و به اسکار هم معرفی شد، اما در نهایت از حضور در فهرست نهایی بازماند. «خورشید» اگر چه به واسطه نام سازنده‌اش پرافتخارترین و مهم‌ترین فیلم نوروز ۱۴۰۰ است اما ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل شدن به پدیده اکران نوروزی ندارد. با این همه طبق آمارها، فیلم تازه مجیدی بیش از دیگر آثار روی پرده تماشاگر داشته است.

تا یک دهه پیش هر وقت فیلمی از مسعود کیمیایی اکران می‌شد، دوستداران پرشمارش مشتاقانه به سینما می‌رفتند و کمتر پیش می‌آمد فیلمی از او در گیشه شکست بخورد. «خون شد» تازه‌ترین فیلم این سینماگر قدیمی که یک سعید آقاخانی درجه یک و متفاوت دارد، این روزها روی پرده است. «خون شد» انتظارها را برآورده نکرده اما به نظر می‌رسد با پایان تعطیلات، گیشه فیلم پررونق‌تر شود.

«لاله» (اسدالله نیک‌نژاد) که بیش از هر چیز با حاشیه‌هایش به یادها مانده، پس از یک دهه روی پرده رفته است. «لاله» متفاوت‌ترین فیلم ترکیب نوروزی است، فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و روایت ورود لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی به این عرصه و تلاش او برای کسب عنوان قهرمانی است. «لاله» کاملا به زبان انگلیسی ساخته شده و البته یک نسخه دوبله هم دارد که همزمان با نسخه زیرنویس روی پرده می‌رود. «لاله» بعد از «سرعت» که محمدحسین لطیفی در دهه ۷۰ ساخت دومین فیلم ایرانی است که به طور مشخص روی موضوع رقابت‌های اتومبیلرانی تمرکز می‌کند و باید اعتراف کرد فصل‌های اکشن آن خیلی خوب درآمده است. فیلم در روزهای نخست اکران موفقیتی در جذب مخاطب نداشته اما با شروع تبلیغات تلویزیونی و اطلاع خانواده‌ها از مضمون خانوادگی و داستان زنانه آن می‌تواند بخت بالایی برای جذب مخاطب داشته باشد.

«تکخال» به کارگردانی جواد منافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش یک کمدی موزیکال با بازی پوریا پورسرخ، سحر قریشی، شبنم قلی‌خانی، امیر کربلایی‌زاده و یوسف تیموری است. پویافیلم که سال‌هاست فیلم پرفروش نساخته هنوز و همچنان با بازیگران درجه دو سینمای ایران مشغول ساختن کمدی‌هایی سطح پایین است که زمانی در شهرستان‌ها فروش خوبی داشت اما این روزها با ساخته شدن پردیس‌ها و امکان همزمان اکران چند فیلم در اغلب شهرها، دوره رونق و فروش محصولات پویافیلم هم گذشته است. «تکخال» مثل بیشتر فیلم‌های این دفتر نام یک فیلمفارسی است که اواخر دهه ۴۰ شمسی روی پرده رفته بود.

«هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر با بازی پژمان جمشیدی، پژمان بازغی و رعنا آزادی‌ور دیگر فیلم نوروز امسال است که بیشترین توانش را از شهرت ستاره این سال‌های سینمای ایران یعنی جمشیدی می‌گیرد. مهاجر، تدوینگر باسابقه سینمای ایران در این فیلم تلاش کرده سمت مخاطب انبوه برود اما آمار فروش‌های ناامیدکننده از اکران نوروزی نشان می‌دهد او نیز مانند دیگر تهیه‌کنندگانی که فیلمشان در روزهای نخست امسال اکران شده باید منتظر روزهای بعد باشد.

کد خبر 591721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha