یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

بنیامین صدر: خبرگزاری دانشجویان ایران هفته گذشته خبر داد که مطالعه و تحلیل تمامی موارد کودک‌آزاری گزارش شده در روزنامه‌ها بین سال‌های 1375 تا 1377حاکی از آن است، که بیشتر موارد کودک آزاری که خبر آنها به رسانه‌ها کشیده شده‌ (موارد حاد)، در محیط خانه رخ داده.

و بیشترین گروه سنی را کودکان 5 تا 9 سال و سپس گروه 10 تا 14 سال تشکیل می‌دهند که دختران بیشترین آزار دیدگان و بیشتر آزاردهندگان پدران بوده‌اند!

در این میان و از آنجایی که اختلافات خانوادگی از مهمترین علل آزار کودکان است، بدین ترتیب باید انتظار افزایش موارد کودک آزاری را نیز داشت.

این در حالی است که تنها10 تا 15 درصد آزاردهندگان دچار مشکلات روحی ـ روانی هستند و کودک‌آزاران می‌توانند از میان تمامی گروه‌های  اجتماعی وفرهنگی  باشند و هر چند این آزارگران در تمامی طبقات اعم از پردرآمد و کم‌درآمد دیده می‌شوند، اما کودک آزاری در میان گروه‌های کم درآمد به‌دلیل محدودیت امکانات برای دفاع و حمایت از کودکان بیشتر انجام می‌شود.

با استناد به خبرمذکور که به نقل از یک پژوهشگر اجتماعی منتشر شد، انواع کودک آزاری در ایران از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است که شایع‌ترین الگوی آن آزار جسمی کودکان همچون تنبیه است.

از سوی دیگر گزارشات با این اوصاف آمار و ارقام یادآور این واقعیت‌ تلخ‌اند که روند کودک‌آزاری رو به افزایش است، واقعیتی که تحلیل آن را باید در موضوعاتی همچون؛ دو رقمی شدن تورم، افزایش بیکاری و در نتیجه گسترده شدن دامنه فقر و مشکلات اجتماعی دنبال کرد.

دلایلی که اگر مهار نشوند حتی می‌توانند به خارج از محیط خانه، همچون ماجرای کودک‌آزاری زنجان به یک مرکز حمایتی بهزیستی نیز رخنه کنند.

کد خبر 59171

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز