مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

بهار صبح روز یکشنبه با رخ دادن پدیده نجومی «اعتدال بهاری» آغاز می‌شود.

equinox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از Space.com «اعتدال بهاری» (vernal equinox) هنگامی رخ می‌دهد که خورشید در ساعت ۹:۳۷ به وقت جهانی (UT) به طور مستقیم بالای خط استوای زمین قرار می‌گیرد. خورشید در این لحظه معین به طور مستقیم در بالای نقطه‌ای در فاصله ۸ کیلومتری جنوب شهر «مرو» (Meru) (شهری با جمعیتی ۲۴۱۰۰۰ نفر) در کنیا می‌درخشد.

 خورشید در آسمان از این هنگام تا زمان بروز «انقلاب تابستانی» (summer solstice) در اول تیر تغییر مکان ظاهری خواهد داد و طول روزها در نیمکره شمالی مرتبا افزایش خواهد یافت. در حالیکه ارتفاع خورشید در آسمان در میانه روز به طور مداوم بالاتر می‌رود، قوسی که خورشید در حین حرکت ظاهری‌اش می‌پیماید، هم بیشتر می‌شود.

خورشید در روز اعتدال بهاری درست در شرق کامل جغرافیایی (۹۰ درجه) طلوع و درست در غرب کامل جغرافیایی (۹۰ درجه) غروب می‌کند. اما در روزها و هفته‌های بعد، پرتوهای مستقیم نور خورشید بیشتر و بیشتر بر نیمکره شمالی متمرکز می‌شوند، موقعیت‌های طلوع و غروب آن به طور فزاینده‌ای بیشتر به سمت شمال جهت شرق کامل و به سمت شمال جهت غرب کامل متمایل می‌شوند.

اعتدال‌ (equinox) دوبار در سال در اول بهار و اول پاییز رخ می‌دهد در این روزها انحراف ۲۳ درجه‌ای مدار چرخش زمین در وضعیت قائم نسبت به خورشید قرار می‌کیرد و مقدار مشابهی از نور روز به نیمکره‌های شمالی و جنوبی می‌رسد. این پدیده نجومی شاخص شروع تغییر فصل‌ها است. اعتدال بهاری در نیمکره شمالی کره زمین زمان شروع پاییز در نیمکره جنوبی کره زمین است

مشت بسته‌شده شما هنگامی که بازویتان را کاملا باز کرده باشید، معادل حدود ۱۰ درجه است. خورشید در نخستین روز تابستان (انقلاب تابستانی) اگر در کشورهای واقع در عرض‌های شمالی میانه جغرافیایی ساکن باشید، نه در شرق کامل بلکه ۳۳ درجه (اندکی بیش از «سه مشت») به سمت شمال آن طلوع می‌کند. اندکی بیشتر از ۱۵ ساعت بعد هم، خورشید نه در غرب کامل، بلکه ۳۳ درجه در شمال (یا راست) آن غروب می‌کند.

آیا روز اول بهار واقعا طول شب و روز برابر می‌شود؟

فصول سال به این علت رخ می‌دهند سیاره ما به دور خورشید می‌گردد و محور چرخش آن با زاویه‌ای ۲۳.۵ درجه‌ای متمایل است. این کجی مداری باعث می‌شود عرض‌های جغرافیایی متفاوت کره زمین مقادیر متفاوت گرما و نور از خورشید در طول سال دریافت کنند.

برای مثال، در نیمکره شمالی انقلاب تابستانی در اول تیر ماه شروع فصل تابستان را نشان می‌دهد و هنگامی رخ می‌دهد که پرتوهای نور خورشید بر بخش‌های از سیاره که ۲۳.۵ درجه در شمال خط استوا قرار دارد یعنی «مدار راس السرطان»، به طور قائم می‌تابد. انقلاب زمستانی در اول دی ماه در آغاز زمستان هنگامی است که پرتوهای خورشید بر بخشی از سیاره که در ۲۳.۵ درجه جنوب خط استوا قرار دارد، یعنی «مدار راس الجدی» به طور قائم می‌تابد.

در اعتدال‌ بهاری (در اول فروردین) و اعتدال پاییزی (در اول مهر) هر دوی نیمکره‌های شمالی و جنوبی کره زمین به طور یکسان روبه خورشید قرار دارند و در همه بخش‌های جهان خورشید ۱۲ ساعت بالای خط افق و ۱۲ ساعت پایین خط افق می‌ماند.

اندکی تفاوت به جای می‌ماند

اما حتی در این زمان‌های اعتدال بر خلاف آنچه شاید از دوران مدرسه به یادتان مانده باشد، طول شب و روز هنوز یکسان نیست و چند دقیقه‌ای اختلاف باقی می‌ماند.

برای مثال امروز در اول فروردین ۱۴۰۰ زمان طلوع خورشید ۰۶:۱۹ صبح و زمان غروب خورشید ۱۸:۲۸ اعلام شده است، به عبارت دیگر مدت روز ۹ دقیقه بیشتر است.

یک عامل این است که لحظات طلوع و غروب خورشید در محاسبات ما هنگامی است که راس قرص خورشید و نه مرکز آن در بالای خط افق است. این موضوع به تنهایی باعث می‌شود زمان طلوع و غروب در این روزها اندکی بیشتر از ۱۲ ساعت باشد. قطر ظاهری خورشید تقریبا معادل نیم درجه است.

اما دلیل اصلی این تفاوت به جو زمین مربوط می‌شود؛ جو زمین مانند یک عدسی عمل می‌کند و نور خورشید را به بالای لبه افق منکسر می‌کند (خم می‌کند).

رصدخانه نیروی دریایی آمریکا معمولا ۳۴ دقیقه قوس را برای زاویه انکسار و ۱۶ دقیقه قوس را برای نیمه قطر صفحه خورشید به کار می‌برد.به عبارت دیگر مرکز هندسی خورشید در هنگام طلوع خورشید در واقع ۰.۸۳ درجه زیر خط افق صاف و بدون مانع در برابر دید قرار دارد.

پس هنگامی که شما بالا آمدن خورشیدن از خط افق در هنگام طلوع یا پایین رفتن آن به پشت خط افق در هنگام غروب را مشاهده می‌کنید، در واقع به ظاهری گول‌زننده نگاه می‌کنید- خورشید در آن هنگام واقعا بالای خط افق نیست، خورشید زیر خط افق است.

به این ترتیب، ما خورشید را چند دقیقه پیش از آنکه واقعا طلوع کند و چند دقیقه‌ای پیش از آنکه واقعا غروب کند، می‌بینیم. انکسار جوی باعث می‌شود طول روشنایی روز در هر روز معین تقریبا شش تا هفت دقیقه‌ افزایش یابد.

کد خبر 591488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha