اسپایک لی که قرار بود در دوره لغوشده کن رئیس هیات داوران باشد، تابستان آینده در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن نخستین رئیس سیاهپوست تاریخ این رویداد مهم سینمایی لقب می‌گیرد.

اسپایک لی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین، فیلمساز نامدار آمریکایی قرار بود بهار امسال با «همخون پنج» در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۰ حاضر باشد و خودش هم ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی را بر عهده بگیرد اما شیوع ویروس کرونا باعث شد جشنواره برگزار نشود و صرفا فیلم‌های حاضر در آن معرفی شدند.

سازمان‌دهندگان جشنواره کن تصمیم گرفتند برای دوره آینده که اوایل تابستان ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، بار دیگر از اسپایک لی برای ریاست هیات داوران دعوت کنند. او که دو سال پیش نخستین اسکار کارنامه خود را هم دشت کرد، این دعوت را پذیرفت تا نخستین رئیس سیاهپوست تاریخ ۷۴ ساله کن باشد. پیش‌تر در سال ۲۰۰۳ عبدالرحمن سیساکو، فیلمساز مالیایی زاده موریتانی رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه کن بود.

لی در ۱۹۸۶ با نخستین تجربه کارکردانی خود به جشنواره کن آمد و در بخش دوهفته کارگردانان جایزه برد. سه سال بعد با «کار درست را انجام بده» و در ۱۹۹۱ با «تب جنگل» به بخش مسابقه رسمی کن راه یافت و در ۱۹۹۶ هم در این بخش حضور داشت. پس از ۲۲ سال غیبت، این فیلمساز بروکلینی در ۲۰۱۸ با «بلکککلنزمن» به بخش مسابقه کن بازگشت و با همین کمدی جنایی نامزد شش جایزه اسکار و برنده اسکار بهترین فیلم در دوره ۹۱ جوایز آکادمی شد.

اسپایک لی در یک پیام ویدئویی دعوت مدیران کن را پذیرفت و با اشاره به نخستین حضور خود در این جشنواره گفت: «فرانسه، پاریس و جشنواره فیلم کن جایگاهی ویژه در قلب من دارند. این جشنواره من را به دنیای سینما معرفی کرد و کن همیشه همیشه همیشه یک نقطه عمیق عمیق در قلب من است.»

کد خبر 591351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha