چهارشنبه‌سوری ۹۹ هم با همه هیاهویش به پایان رسید. آخرین آمار حوادث چهارشنبه آخر سال از مصدوم شدن ۱۷۹۰ نفر تا ساعت یک بامداد حکایت دارد. ۹ نفر نیز درگذشتند.

مراسم چهارشنبه‌سوری سال ۹۹

به‌گزارش همشهری‌آنلاین، روند حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری که از هفته گذشته آغاز شده بود در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفت. طوری که در ۲روز گذشته چندین نفر جان خود را از دست دادند و صدها نفر مصدوم شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس صبح امروز در گفت وگو با ایسنا از مصدومیت ١٨٩۴ و جانباختن ٩ تن در چهارشنبه سوری امسال خبر داد.

مجتبی خالدی گفت: در سال گذشته آمار مصدومان ١۴۶٨ نفر بود. وی گفت: امسال ۵٢٧ نفر دچار آسیب به چشم شدند که سال گذشته این آمار ۵١٢ نفر بود. همچنین آمار امسال قطع عضو ١٣١ نفر بود درحالی که در سال ٩٨، ١٩٣ نفر دچار قطع عضو شده بودند. امسال ۵۴۶ نفر نیز دچار سوختگی‌های متوسط تا شدید شدند که سال گذشته ٣١٨ نفر دچار این آسیب شده بودند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در چهارشنبه‌سوری امسال متاسفانه ٩ نفر جان خود را از دست دادند، گفت: سال گذشته چهار نفر جان خود را از دست دادند.

وی افزود: ١٨ درصد از مصدومان امسال خانم و ٨٢ درصد آقا بودند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور درخصوص میانگین سنی مصدومان نیز گفت: ۴۶ درصد مصدومان میانگین سنی ۶ تا ١٨ سال را داشتند. ٧٠ درصد مصدومان استفاده کننده مواد محترقه و متاسفانه ٣٠ درصد عابران پیاده، افراد در حال بازگشت به منازل یا نیروهای امدادی بودند.

وی ادامه داد: تهران و پس از آن تبریز و کرمانشاه بیشترین آمار مصدومان را داشتند.

قربانیان نوجوان

یکی از قربانیان، پسر ۱۵ساله‌ای بود که دوشنبه‌شب بر اثر انفجار مواد محترقه در یکی از میدان‌های ارومیه جانش را از دست داد. این نوجوان چندین نارنجک دست‌ساز را زیر لباسش قرار داده و سوار دوچرخه‌اش بود که ناگهان نارنجک‌ها منفجر شدند و بر اثر شدت جراحات وارده او را به کام مرگ کشاندند. پیش از او نیز ۲نفر در بانه، یک نفر در سقز، یک نفر در تهران و دختری ۶ساله در تبریز بر اثر انفجار مواد محترقه جان خود را از دست داده و خانواده‌هایشان را در آستانه نوروز سیاه‌پوش کرده بودند.

روز گذشته و در فاصله چند ساعت مانده تا شب چهارشنبه‌سوری خبرهای رسیده از شهرهای مختلف از وقوع حوادث تلخ حکایت داشت. در شهر ری نوجوانی ۱۷ساله به‌دلیل انفجار مواد محترقه در دستش دچار سوختگی شدیدی شد.

پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران، در این‌باره گفت: این حادثه در شهر ری، خیابان امام حسین، خیابان دیلمان جنوبی رخ داد و انفجار نارنجک سبب ترومای چشم و سوختگی درجه۲ صورت و دست پسر نوجوان شده بود که وی برای مداوا به بیمارستان امام‌حسین منتقل شد.

در حادثه‌ای دیگر انفجار در مغازه‌ای واقع در شرق تهران ترس و وحشت را به جان ساکنان منطقه انداخت و موجب مصدومیت۲نفر شد.

سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، در توضیح این حادثه گفت: این حادثه در مغازه‌ای واقع در خیابان نبرد جنوبی اتفاق افتاد. این مغازه در زمینه عرضه مواد دخانی فعالیت می‌کرد که انفجار مواد محترقه باعث شکسته‌شدن شیشه و پنجره‌های ساختمان شده بود. با وجود این، این حادثه موجب آتش‌سوزی نشده بود. وی ادامه داد: ۲ مرد جوان در این محل حضور داشتند که از ناحیه چشم دچار آسیب شده بودند که یکی از آنها از هر دو چشم آسیب شدیدی دیده بود. همچنین مادربزرگی ۸۰ساله که در نزدیکی محل حادثه حضور داشت بر اثر شدت انفجار دچار موج گرفتگی شد. ملکی در ادامه گفت: طبق بررسی کارشناسان و با توجه به آثار به‌جا مانده در محل، در این مغازه مواد محترقه دست‌ساز تولید می‌شد.

در ۲حادثه جداگانه در اراک نیز بر اثر انفجار مواد محترقه، ۲منزل مسکونی تخریب شد. مسعود آقازیارتی، رئیس آتش‌نشانی اراک، در این‌باره گفت: این دو خانه در شهرک هجرت و خیابان شهدا قرار داشت که بر اثر شدت انفجار تخرب شدند. وی درباره حادثه‌دیدگان نیز گفت: بر اثر این دو انفجار ۲جوان به‌شدت مصدوم شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال در شرایطی در شهرهای محتلف کشور ادامه داشت که هوشیاری مأموران پلیس مترو از حادثه‌ای تلخ جلوگیری کرد. ماجرا از این قرار بود که ۲پسر جوان با کوله‌ای پر از اکلیل و سرنج وارد خط۵ مترو شده بودند که مأموران به آنها مشکوک شده و این محموله خطرناک را توقیف کردند.

سرهنگ سعید عطااللهی، رئیس پلیس متروی پایتخت، در این‌باره گفت: همکارانم در جریان گشت‌زنی در خط۵ به ۲جوان مشکوک شدند و در بازرسی آنها موفق به کشف ۴کیلوونیم اکلیل و ‌سرنج شدند. وی ادامه داد: این دو نفر اعتراف کردند که قصد داشتند این محموله را با مترو از تهران به کرج منتقل کنند که خوشبختانه با هوشیاری مأموران بازداشت شدند؛ چراکه درصورت انفجار این مواد در مترو باتوجه به ازدحام جمعیت ممکن بود حادثه‌ای جبران‌ناپذیر اتفاق بیفتد.

کد خبر 591103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
    1 1
    به خدا که این ملت دیوانه ان. دیشب پنجره رو باز کردم پر از دود و بوی سوختگی بود. خب چتونه؟ انتقام چیو میخواید از کی بگیرید؟ میزنید خودتون و مردم رو ناکار می کنی کلی آدم رو به وحشت می ندازید که چی؟