یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

۳۰ هنرمند تئاتر در سال ۱۳۹۹ جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.

تئاتر سال ۱۳۹۹

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، در حالی که تنها چند روز به آغاز سال ۱۴۰۰ باقی است، جا دارد در این روزهای پایانی سال، یادی کنیم از هنرمندان تئاتری که در سال جاری آسمانی شدند؛ قدرت‌الله صالحی، حسن عقیقی، شکوه نجم‌آبادی، صدیقه کیانفر، محمدعلی کشاورز، سیروس گرجستانی، مسعود سمیعی، بهمن مفید، میلاد حاجی‌زاده، ابراهیم برومندیان، علی باسره، عباس جوانمرد، نصرت‌الله وحدت، هوشنگ معتمدی، خسرو پایاب، سیدحمزه حسینی، کریم اکبری مبارکه، مصطفی جنتی عطایی، عباس زمانی، پرویز پورحسینی، اسفندیار ملایری، رضا نصرالله لنکرانی، محمدعلی بخشنده، ناصر ایزدفر، علیرضا رنجبر، ابراهیم اثباتی، سوسن بقا شانجانی، محمد اسدی، محمدرضا الوند و محمود فتح نیا.

قدرت‌الله صالحی

او بازیگر باسابقه تئاتر و سینما بعد از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان چهارشنبه ۱۳ فروردین در سن ۶۸ سالگی درگذشت. قدرت‌الله سال ۱۳۳۱ در گرگان به دنیا آمد. او کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشگاه تهران و مدرک درجه ۲ هنری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. صالحی در نمایش‌ها، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های زیادی نقش‌آفرینی کرده بود که می‌توان به کارگردانی نمایش‌های همچون دیوارها را پاک نکنیم، چاه، ماهیگیران و یک پوند دریافتی و بازی در نمایش‌هایی همچون گلاب پاش و عیار، تله موش و آن دُر ناب به کارگردانی داود دانشور اشاره کرد.

حسن عقیقی

حسن عقیقی هنرمند تعزیه شامگاه پنجشنبه ۴ اردیبهشت ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او متولد سال ۵۶ بود و از کودکی تعزیه‌خوانی را آغاز کرد. او موافق‌خوان تعزیه بود. عقیقی در آثار نمایشی با علی اصغر دشتی همکاری داشته است.

شکوه نجم‌آبادی

یازدهم اردیبهشت ماه شکوه نجم‌آبادی، بازیگر قدیمی تئاتر در شهر پاریس درگذشت. او در دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی از اعضای کارگاه نمایش بود. نجم‌آبادی، از جمله بازیگران نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی آوانسیان بود که در بهمن سال ۱۳۵۱ با اجرایش، مجموعه تئاتر شهر تهران گشایش یافت.

صدیقه کیانفر

صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت، تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو دوشنبه پنجم خرداد در سن ۸۸ سالگی در منزل شخصی خود به علت ایست قلبی درگذشت. این هنرمند پیشکسوت متولد ۲۰ بهمن ۱۳۱۱ در آبادان بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد.

محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون که به دلیل کهولت سن و عارضه کلیوی مدتی در بیمارستان آتیه بستری بود، عصر یکشنبه ۲۵ خرداد به دیار باقی شتافت. او ۹۰ ساله بود. استاد کشاورز زاده ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در محله سیچان اصفهان بود. خاندان او اصالتاً از گرجی‌تبارانی بودند که در زمان شاه‌عباس به ایران آمدند. از آنجا که کشاورز به هنر علاقه‌مند بود به هنرستان هنرپیشگی تهران رفت و پس از آن در دانشکده هنرهای دراماتیک به تحصیل مشغول شد. اولین حضور کشاورز در عرصه هنر به بازی در تله‌تئاتر خودکشی به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ برمی‌گردد و پس از آن در نمایش‌هایی همچون ویولن ساز کره مونا، آنتیگون، آندورا، ادیپ شهریار و بازی استریندبرگ حضور یافت.

سیروس گرجستانی

زنده‌یاد گرجستانی در مدت بیش از پنج دهه حضوری فعال در سه عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر داشت و در کارهایی شاخص ایفای نقش کرد. او صبح پنجشنبه ۱۲ تیر ماه بر اثر سکته قلبی در سن ۷۶ سالگی درگذشت. گرجستانی متولد سال ۱۳۲۳ در بندر انزلی بود. کلاس اول دبستان را در رشت گذراند و هشت یا ۹ ساله بود که به همراه خانواده به تهران کوچ کرد و در محله ناصرخسرو و کوچه مروی بزرگ شد. در سال ۱۳۴۹ وارد عرصه هنر تئاتر شد و نخستین بار در نمایش سنگ و سورنا به کارگردانی نصرت پرتوی در سنگلج روی صحنه رفت.

مسعود سمیعی

او از هنرمندان استان لرستان بود که بیشتر بخاطر نمایشنامه‌هایش شناخته می‌شد و آثاری را در سالن‌های تئاتری تهران کارگردانی هم کرده است. سمیعی  ۲۴ مردادماه در سن ۶۷ سالگی درگذشت. او که از رزمندگان دفاع مقدس هم بود در ۴۰ سال گذشته در زمینه هنرهای نمایشی، به نمایشنامه نویسی و کارگردانی مشغول بود و نگارش بیش از  ۳۰ نمایش‌نامه را در کارنامه خود دارد. اتاق شماره ۱۳، «ا لنج تا عمق دریا در سنگلج، زیبا ترین سکوت در سنگلج، و...غربتت را هیچ شعری نسرود در خانه نمایش و تالار مولوی، آینه در تالار مولوی، ‌ باشب تا صبح در تالار مولوی بخشی از نوشته‌های او هستند.

بهمن مفید

این هنرمند در یک سال گذشته به دلیل سرطان ریه تحت درمان بود و ۲۶ مردادماه در سن ۷۸ سالگی در منزلش در تهران درگذشت. بهمن مفید متولد ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ بود و یک روز بعد از تولد ۷۸ سالگی از دنیا رفت. مفید از پنج سالگی با نمایش‌های پدرش وارد عرصه تئاتر شد و از سال ۴۷ تا ۵۹ در سینمای ایران حضور داشت و در بیش از ۷۰ فیلم ازجمله فیلم‌های "قیصر"، "طوقی"، "داش آکل" و پس از انقلاب "سرود تولد" .... را بازی کرد.

میلاد حاجی‌زاده

میلاد حاجی‌زاده از هنرمندان جوان تئاتر روز هشتم شهریورماه در سن ۲۷ سالگی هنگام شنا در سد لتیان غرق شد. این هنرمند که به عنوان دستیار کارگردان، مدیر تولید و بازیگر چند سالی در عرصه تئاتر فعال بود در نمایش‌هایی همچون دپوتات به عنوان دستیار اتابک نادری و در نمایش سه‌شنبه‌های لعنتی به کارگردانی محمدمهدی خاتمی به عنوان بازیگر در تئاتر شهر  روی صحنه رفت.

 ابراهیم برومندیان

ابراهیم برومندیان نویسنده و کارگردان قدیمی تئاتر فارس و از پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان به دلیل عارضه کلیوی پس از یک دوره طولانی بیماری، هشتم شهریور ماه درگذشت. ۵ سالی بود که  او با بیماری نادر کلیوی دسته و پنجه نرم می‌کرد.

علی باسره

علی باسره سال‌ها برای تئاتر و هنر استان ایلام تلاش کرد و جریان تئاتر استان با حضور و تلاش هنرمندانی چون او دوام یافته است.  باسره چند دهه به عنوان بازیگر و کارگردان در تئاتر ایلام فعالیت کرد و نخستین پلاتوی تئاتر استان ایلام به نام این هنرمند نامگذاری شده است. این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون   ۱۲ شهریورماه در بیمارستان کوثر پس از طی یک دوره بیماری، دار فانی را وداع گفت.

عباس جوانمرد

عباس جوانمرد نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران صبح دوشنبه هفتم مهر در ۹۲ سالگی در تورنتوی کانادا درگذشت. عباس جوانمرد بنیانگذار و سرپرست گروه هنر ملی و همچنین بنیانگذار سازمان تئاترهای تلویزیونی در اداره هنرهای دراماتیک بود. او در طول دوران فعالیت خود بیش از چهل نمایش صحنه‌ای و تلویزیونی را کارگردانی کرد. او متولد سال ۱۳۰۷ در تهران؛ تحصیل در رشته بازیگری را در سال ۱۳۳۲ در هنرستان هنرپیشگی آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۳۴ دوره کارگردانی و بازیگری را زیر نظر پروفسور دیویدسون در دانشگاه تهران گذراند و در همان سال گروه هنر ملی را با تنی چند از همفکران خود، در خانه شاهین سرکیسیان بنیان نهاد. در سال ۱۳۳۷ دوره‌های آموزش گویندگی و کارگردانی را در تلویزیون ملی ایران تشکیل داد و در سال ۱۳۳۹ سازمان تئاترهای تلویزیونی را در قالب شش گروه تئاتری به سرپرستی عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جعفر والی، موحد دیلمقانی، رکن‌الدین خسروی و خودش پی‌ریزی کرد.  عباس جوانمرد در زمینه تئاتر و نمایش پژوهش‌هایی دارد که در برگیرنده ریشه‌یابی تئاتر اروپا و ایران است و نه تنها در رسانه‌های فارسی‌زبان، بلکه در دانشنامه‌ها، جنبش‌های هنری و ایران‌شناسی در سرتاسر جهان به ثبت رسیده و بازتاب داشته‌است. اولین تله‌تئاتر پخش شده از تلویزیون ملی ایران مارگریت نوشته آرمان سالاکرو ترجمه شاهین سرکیسیان به کارگردانی عباس جوانمرد بوده‌ است. کارگردانی نمایش‌هایی همچون افعی طلایی و بلبل سرگشته علی نصیریان؛ قصه ماه پنهان، غروب در دیاری غریب و پهلوان اکبر می‌میرد نوشته بهرام بیضایی؛ شهر آفتاب مهتاب و قصه طلسم حریر و ماهیگیر نوشته علی حاتمی از جمله آثار عباس جوانمرد است که در تاریخ تئاتر ملی ایران ثبت شده است. "یدایی، تجربه‌ها و کارهای گروه هنر ملی، تکلمه‌ای بر تعزیه و نمایش ملی، تئاتر، هویت و نمایش ملی، غبار منی، پدرخوانده، نقدی به یک نقد و شهر طلایی آثار پژوهشی جوانمرد هستند که تاکنون منتشر شده است.

نصرت‌الله وحدت

مرحوم وحدت یکی از پیشکسوتان تئاتر اصفهان بود. او ۹۵ ساله بود. وحدت متولد ۱۳۰۴ در اصفهان و یکی از پیشکسوتان تئاتر این شهر بود. او از ۱۸ سالگی در تئاتر حرفه‌ای حاضر شد و با شیرینی بیان و کلام خود به دنیای کمدی روی آورد. نخستین نمایش او خلیفه یک روزه در تئاتر المپ بود و پس از آن سال‌ها به همراه رضا ارحام صدر در این تئاتر و تئاتر سپاهان فعالیت کرد. او در ۱۳۹۷ در جشن بازیگر خانه تئاتر تقدیر شد.

هوشنگ معتمدی

هوشنگ معتمدی پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون استان کردستان به دلیل کهولت سن بیستم مهر ماه در سن ۸۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. او سال ۱۳۱۲ در سنندج به دنیا آمد و از سال ۱۳۴۲ فعالیت‌های تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه دکتر قلابی آغاز کرد و از آن زمان به بعد به طور مستمر در دبیرستان‌های دخترانه، دانشسرای دختر و پسران به کارگردانی و طراحی و ساخت دکور مشغول شد. مرحوم معتمدی سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های خود را با بازی در نمایش نادر فرزند شمشیر ادامه داد که در آن نمایش در سمت دکوراتور هم فعالیت می‌کرد. این پیشکسوت تئاتر استان کردستان از سال‌های میانی دهه ۴۰ تا چند سال اخیر در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون استان کردستان فعالیت می‌کرده و در چندین اثر تلویزیونی و سینمایی نیز سابقه بازی داشته است.

خسرو پایاب

خسرو پایاب پیشکسوت تئاتر آذربایجان شرقی در پی ابتلا به کرونا ۲۲ مهرماه در ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت. او از چهره‌های، تاثیرگذار در حوزه هنرهای نمایشی تبریز بود. پایاب متولد مهرماه سال ۱۳۲۲ بود و از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۰ در دبیرستان فردوسی با همکاری مرحوم قبه‌زرین نمایش‌هایی از جمله به‌خاطر مهین، انتقام آر چیب لرو، کلاس هنرپیشگی، حاج آقا وقت دارید را روی صحنه برد. اوهمچنین در قالب سازمان پیش‌آهنگی نمایش‌هایی مانند فداکاران و هیچ وقت دیر نیست را در معرض دید عموم قرار داد. این پیشکسوت تئاتر آذربایجان در سال ۱۳۴۶ گروه هنری آریا را با همکاری فرهنگ و هنر تشکیل داد و آثار ارزشمندی همچون پهلوان اکبر میمیرد، مستاجر و بهترین بابای دنیا را در کارنامه ثبت کرد. خسرو پایاب در بیش از شش دهه فعالیت موثر هنری، در جایگاه کارگردان، بازیگر، دکوراتور، گریمور، طراح صحنه و لباس و همچنین آموزش هنرجویان علاقه‌مند تئاتر فعالیت داشته است.  در آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، نشان تئاتر تبریز بر سینه این هنرمند پیشکسوت تئاتر آذربایجان و تبریز نقش بست.

سیدحمزه حسینی

سیدحمزه حسینی پیرغلام تعزیه گلستان و یکی از چهره های ماندگار استان در سن ۷۲ سالگی ۲۵ مهر ماه امسال فوت کرد. او که از کودکی وارد دنیای تعزیه شده بود با انواع دنیای ردیف‌های موسیقی آشنا بود و از محضر استاد اکبر محسنی در تهران بهره برد. حسینی در بیست و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی به عنوان یک پیشکسوت نمونه در عرصه تعزیه و موسیقی و یکی از چهره‌های ماندگار استان گلستان شناخته شد. او در سال ۱۳۸۴ در کنگره جهانی تعزیه شرکت و مقام اول را کسب کرد.

کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که نقش ماندرگار ابن ملجم مرادی را در سریال امام علی (ع) خلق کرد بر اثر بیماری کرونا در هشتم آبان ماه درگذشت. او متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ در تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ با بازی در تئاتر آغاز کرده و پس از انقلاب در سال ۱۳۵۹ فعالیت تصویری خود را شروع کرد. کریمی مبارکه فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و طی ۵ دهه فعالیت هنری در تئاتر با کارگردانانی همچون بهرام بیضایی، قطب‌الدین صادقی، بهزاد فراهانی، مجید جعفری و... در نمایش‌هایی همچون، پهلوان اکبر می‌میرد، دیکته و زاویه، جانثار"، "کوچ، در اعماق، پرورشگاه، گوهرشاد و سیمرغ سیمرغ همکاری داشت.

مصطفی جنتی عطایی

مصطفی جنتی عطایی مترجم و نویسنده باسابقه تئاتر در سن ۸۷ سالگی و در تهران، نوزدهم آبان ماه بعد از یک دوره بیماری چشم از جهان فروبست. او  متولد ۱۳۱۲ در شهر مشهد، نویسنده، مترجم، نمایشنامه‌نویس و از پیشکسوتان نمایشنامه‌نویسی رادیویی بود که از سال ۱۳۳۷ تاکنونی به فعالیت‌های ادبی ادامه داد. جنتی عطایی نزدیک ۳ دهه با رادیو ایران و سپس با صدای جمهوری اسلامی ایران بین سال‌های ۷۷ تا ۸۲ همکاری داشت که حاصل این فعالیت ۲۵۰ نمایشنامه بود که در ساعات پرمخاطب از رادیو پخش می‌شد. او ۲ بار به‌عنوان نویسنده و مترجم برتر سال برای نمایشنامه‌های درخت گل در سال ۱۳۳۹ و هری گل بنفشه نمی‌فروشد در سال ۱۳۴۹ شد. این هنرمند علاوه‌بر نگارش نمایشنامه، داستان‌های کوتاه، مقالات، مطالب اجتماعی و خانوادگی نیز برای سایر برنامه‌های رادیو می‌نوشت که در مجموع بالغ‌بر ۲ هزار مطلب رادیویی می‌شود.

عباس زمانی

او بازیگر نام آشنای تئاتر و تلویزیون زنجان بود، که نوزدهم آبان ماها بر اثر سکته در گذشت. عباس زمانی مدت زمان طولانی را در زمینه فیلم و تئاتر و مجری‌گری فعالیت داشته‌ و کارهای فرهنگی متععدی انجام می‌داد و در اجرای برنامه‌های کنسرت و موسیقی استان نیز دستی داشت. او در حدود ۲۰ تا ۲۵ سال در حوزه سینما و تئاتر فعالیت داشت و در تئاترهای زیادی نقش‌آفرینی کردند و یکی از اعضای انجمن نمایش استان بود.

پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که به دنبال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری و تحت مراقبت ویژه قرار داشت، بامداد جمعه هفتم آذر ماه دار فانی را وداع گفت. او ۷۹ ساله بود. پرویز پورحسینی در ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ در تهران متولد شد. آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد و بعدها از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری دانش‌آموخته شد. او در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله نمایش‌های معروف پورحسینی می‌توان به شیون و استغاثه پای دیوار بزرگ شهر و جنایت و مکافات به کارگردانی علی رفیعی، لئوکادیا و مرغ دریایی به کارگردانی حمید سمندریان و کارنامه بندار بیدخش به کارگردانی بهرام بیضایی اشاره کرد. دومین جلد از کتاب ماندگاران صحنه تألیف منصور خلج به پرویز پورحسینی اختصاص دارد که شهریور امسال توسط انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

اسفندیار ملایری

اسفندیار ملایری هنرمند لرستانی بیست و هفتم آذر ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او مجری و بازیگر برنامه‌های شبکه استانی افلاک بود که سال‌ها در عرصه بازیگری تئاتر و تلویزیون فعالیت داشت.

رضا نصرالله لنکرانی

استاد رضا نصرالله لنکرانی یکی از بزرگان تعزیه ایران بود و با وجود اینکه چند سالی به دلیل کهولت سن به اجرای تعزیه نمی‌پرداخت ولی وجودش برای تمامی تعزیه‌خوان‌ها دلگرمی و تکیه گاه بود. تسلط او به نسخ تعزیه و شبیه‌خوانی و همچنین جنبه‌های دیگر تعزیه نظیر معین البکایی، موسیقی، وسایل و آکسسوآر استاد لنکرانی را به دایرةالمعارف آگاهی و معرفت تعزیه ایران تبدیل کرده بود. انکرانی بارها و بارها در مجامع دانشگاهی دعوت می‌شد و برای توسعه شناخت و تجربه خود از تعزیه بدون هیچ حب و بغضی همه آنچه را که می‌دانست به اشتراک می‌گذاشت. رضا نصرالله لنکرانی یکشنبه ۱۶ آذر به دلیل کهولت سن در منزل خود چشم از جهان فروبست.

محمدعلی بخشنده

او درام‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر بود که ۲۳ ذ رماه در ۶۸ سالگی درگذشت. محمدعلی بخشنده متولد سال ۱۳۳۱ در شهرستان گلپایگان و از اعضای پیشکسوت کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران درگذشت. او در کنار فعالیت‌های نمایشی‌ خود در دهه‌های پنجاه، شصت، هفتاد و بعدتر، دارای روحیه‌ صنفی و حضور مستمر در نشست‌ها و مجمع‌های عمومی سالیانه‌ کانون نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران بود. نگارش، کارگردانی و بازی در نمایش‌های توان، خانه‌ای در پارک، در عالم هپروت، جناغ، افسرده است رنگ زندگی، تنها، انتظار و نگارش نمایشنامه‌های آتش دل، آتش دل‌های مرده و مداد مذهبی از جمله فعالیت‌های این نمایشنامه‌نویس است.

ناصر ایزدفر

ناصر ایزدفر از هنرمندان بنام عرصه سینما و تئاتر استان قزوین و معاون هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ بر اثر بیماری کرونا درگذشت. ایزدفر متولد سال ۱۳۳۵ و دانش‌آموخته تئاتر بود و از سال ۱۳۵۵ در نمایش‌های متعددی در مقام بازیگر و کارگردان حضور داشت. عشق‌آباد، پایان‌نامه، حمایت همچنان باقی است، ماداگاسکار و... تعدادی از تئاترهایی است که او کارگردانی کرده.

علیرضا رنجبر

او هنرمند جوان تئاتر بود که در حوزه چهره‌پردازی فعالیت می‌کرد و بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. علیرضا رنجبر متولد ٧ بهمن ١٣۶٢ در سوادکوه بود و از سال ٨٨ فعالیت خود را ابتدا به عنوان مجری گریم شروع کرد و بعدتر فعالیت خود را به عنوان طراح گریم ادامه داد ۱۲ دی ماه درگذشت. این هنرمند جوان به عنوان مجری گریم با اجرای نمایش‌هایی همچون تیغ کهنه،  آندورا، خانواده، هزار شلاق، کرگدن، بی‌پدر، این یک پیپ نیست، درس، آخرین بازی، بازی استریندبرگ، چیدا، سونات اشباح، طناب و مرده‌های بی کفن و دفن همکاری داشت. او همچنین طراح گریم نمایش‌هایی همچون بوفالوی آمریکایی، ننه دلاور و فرزندانش، قلاده‌ای برای یک سگ مرده و پوست‌های شکلاتی بود. در کارنامه هنری او همکاری با کارگردان‌هایی همانند سیدمحمد مساوات، نصیر ملکی جو، مریم میرعابدی، افشین زمانی، عباس بابایی و ... به چشم می‌خورد.

 ابراهیم اثباتی

ابراهیم اثباتی آهنگساز، نوازنده دیوان، تنبور، سه‌تار و همسر نسیم ادبی بازیگر سینما و تئاتر بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان،  دوم بهمن ماه دار فانی را وداع گفت. اثباتی در زمان مرگ ۴۹ سال سن داشت. اثباتی سرپرست ارکستر وصال یار بود و آهنگسازی نمایش‌های زیادی را در کارنامه هنری خود داشت. این هنرمند همچنین ریاست هیئت مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر را بر عهده داشت. او موسیقی را از سال‌های ۶۴ با ساز تنبور آغاز کرده و برای چند فیلم سینمایی نیز آهنگ ساخته بود.

سوسن بقا شانجانی

او  هنرمند فعال در حوزه طراحی لباس بود که ظهر امروز ۱۲ بهمن ماه در سن ۳۵ سالگی در منزل شخصی بر اثر ایست قلبی درگذشت. او فارغ‌التحصیل رشته طراحی لباس از دانشگاه هنر و معماری بود و سابقه همکاری در گروه طراحی لباس در نمایش‌های مارلون براندو، خرچنگ خانگی، جتسیمانی، این یک اعتراف است ئو دستیاری طراح لباس نمایش گرگاس‌ها یا روز به خیر آقای وزیر به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در سابقه کاری خود دارد.

محمد اسدی

محمد اسدی بازیگر تئاتر و تلویزیون ۱۷ بهمن ماه به دلیل ایست قلبی درگذشت. خاطرات هنرپیشه نقش دوم و بازار عاشقان به کارگردانی هادی مرزبان، گوریل پشمالو به کارگردانی اکبر زنجانپور، نادر شاه اکتور تئاتر به کارگردانی جمشید جهانزاده و بازی در مجموعه‌های تلویزیونی نابغه‌های قرن بیست و یکم به کارگردانی حسین محب‌اهری، همشهری (طنز) به کارگردانی علیرضا مجلل، روزهای به یاد ماندنی به کارگردانی تورج منصوری، «بچه‌های خیابان» به کارگردانی همایون اسعدیان از جمله آثار او است.

محمدرضا الوند

محمدرضا الوند که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود، هفتم اسفندماه از دنیا رفت. او متولد ۱۳۴۳ از چهره‌های فعال در عرصه تئاتر ایران که سابقه ریاست شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی را در کارنامه کاری خود داشت. الوند به عنوان مدیر امور تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی فعال بود.

محمود فتح نیا

محمود فتح‌نیا طراح صحنه تئاتر، پس از یک دوره بیماری و دست و پنجه نرم کردن با کرونا سه‌شنبه ۱۲ اسفند درگذشت. او در چندی پیش دچار کرونا و سکته مغزی شد و سرانجام بر اثر سکته از دنیا رفت. فتح‌نیا در سال‌های فعالیت خود به عنوان طراح صحنه تئاتر و معلم آموزش و پرورش فعال بود. طراحی صحنه نمایش‌هایی چون خانه من اینجاست!؟، ماضی استمراری، طوفان، خورشید و خاکستر، هزاره‌های آه و... از جمله فعالیت‌های او در تئاتر به شمار می‌رود.

کد خبر 590599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha