بندرعباس که در گذشته با نام بندر گمبرون شناخته می‌شد، یکی از مهمترین مراکز فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کشور است که در جنوب ایران قرار دارد و مرکز استان هرمزگان شناخته می‌‎شود. در بندرعباس در فصل زمستان آب و هوا بهاری است و می‌توان گفت بهترین زمان برای سفر به این شهر در این فصل است.

image-20210314122311-1.jpeg

بندرعباس جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیار زیادی را در خود جای داده است که بسیار ارزشمند هستند و بسیاری از گردشگران برای بازدید از این جاذبه ها به این شهر سفر می‏کنند. علاوه بر این مکان های فوق‎العاده بسیاری دلایل دیگر برای سفر به این شهر وجود دارد. به عنوان مثال آشنایی با فرهنگ بومی و سنتی این منطقه و حتی آشنایی با غذاهای سنتی و محلی بندرعباس می‎تواند عامل بسیار مهم و ارزشمندی برای بازدید از شهر بندرعباس باشد.

سالیانه گرشگران و مسافران زیادی با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به بندرعباس سفر می‎کنند. لازم به ذکر است که سفر به شهرهای جنوبی ایران به همراه خانواده و دوستان می‎تواند سفری پر از خاطرات و مزه های تکرارنشدنی و جذاب باشد که این اتفاق مطمئنن با چشیدن و امتحان کردن غذاهای محلی این منطقه چندین برابر خواهد شد. طعم غذاهای محلی جنوب ایران به قدری منحصر به فرد و متفاوت اند که حتما ارزش یک بار امتحان کردن را دارند و مطمئن باشید با یک بار چشیدن طعم غذاهای محلی بندرعباس هیچوقت طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

یکی از مهمترین بخش های فرهنگ هر قومیت و منطقه‎ای غذا های مخصوص آن ناحیه است. بخشی از آیین های سنتی ماندگار  در میان مردم بومی بندرعباس، خوردنی هایی با ارزش غذایی بالایی است که با دقت، هنر و ظرافت در کنار مواد باکیفیت و مرغوب پدیدار می‎شود. بنابراین پخت و پز غذاهای محلی بندرعباس، نمادی از فرهنگ و هنر مردمان این منطقه از ایران است و در همین راستا ما تلاش بر این داریم تا شما را بیشتر با این غذاهای محلی و قومیتی آشنا کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زیبون

یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای محلی بندر عباس، زیبون نام دارد. این غذا در میان گردشگرانی که با خرید بلیط هواپیما بندرعباس سفر می‌کنند نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. زیبون از دو ماده اصلی ماهی و سیب‌زمینی و ترکیب این دو تهیه می‌شود به این صورت که ماهی تازه را چند ساعت قبل از پخت با ادویه‌های مخصوص و تند، مزه‌دار کرده و سرخ می‌کنند. بعد از این مرحله سیب زمینی هارا سرخ کرده و سپس با گوجه فرنگی تفت داده شده با پیاز مخلوط می‌کنند. در انتها تمامی این مواد آماده شده را به همراه ماهی از قبل سرخ شده درون نان های محلی مخصوص میگذارند و در کنار برنج دمی به عنوان خورشت سرو می‌کنند.

هواری

هواری نام غذایی است که در بین مردم محلی استان هرمزگان به نام هووری شناخته می‌شود. این غذا مخصوص استان هرمزگان است و طعم بسیار لذیذ آن تبدیل به یکی از جاذبه های شهر بندرعباس شده است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. البته این غذا در بسیاری از مناطق دیگر پخت می‌شود و در میان مردم مختلی از محبوبیت زیادی برخوردار است اما بهتر است بدانید که زادگاه اصلی آن در بندرعباس است پس چه بهتر هنگام سفر به بندرعباس تجربه چشیدن طعم هواری را فراموش نکنید. تهیه این غذا بیشتر با ماهی و یا میگو امکان پذیر است که به همین دلیل به آن هواری میگو یا هواری ماهی می‌گویند البته بیشتر مواقع این غذا با ماهی هوور طبخ می‌شود. ماهیت این غذا به این شکل است که مخلوطی از سبزیجات معطر، ماهی و یا میگو به همراه سیر، پیاز داغ و ادویه با برنج مخلوط کرده و گاهی برای طعم و عطر بهتر رب گوجه و زعفران هم به این مخلوط اضافه می‌شود.

بلالیت

بلالیت غذایی معروف و خوشمزه در بندرعباس است که به صورت شیرین سرو می‌شود. از این غذا بیشتر در وعده صبحانه استفاده می‌شود و طعم دلنشین آن از محبوبیت بسیاری میان گردشگران برخوردار است به شکلی که معمولا رستوران های سنتی بندرعباس این غذا را در منوی مخصوص خود قرار می‌دهند. طرز تهیه بلالیت به این شکل است که مقداری از ماکارونی رشته‌ای نازک را به همراه هل و روغن که به آن گلاب شیره خرما یا شکر اضافه می‌کنند سرو می‌کنند و همچنین از زعفران برای رنگ و عطر مخصوص آن نیز استفاده می‌کنند.

معرفی غذاهای محلی و سنتی بندرعباس، غذاهایی که حتما یک بار باید طعم متفاوت آنها را بچشید!

هزاری

هزاری نیز یکی از لذیذ ترین و خوشمزه ترین غذا های محلی بندرعباس است که با ماهی و برنج طبخ می شود. این غذا که بیشتر در مجالس مردم بومی بندرعباس سرو می‌شود در تهیه آن از مهمترین ماده اولیه جنوب ایران و بندر عباس که همان ماهی است استفاده می‌شود. طبخ این غذا به این صورت است که ابتدا ماهی را با ادویه‌های تند مزه‌دار کرده و سپس آن را در آبلیمو می‌خوابانند بعد از آن مقداری پیاز را تفت داده با ماهی سرخ شده به صورت تکه تکه درمی‌آورند و آن را به صورت لایه به لایه داخل برنج می‌ریزند و به مدت یک ساعت و نیم منتظر می‌مانند تا برنج دم بکشد و در انتها هنگام سرو غذا، آن را با فلفل دلمه ای سرو می‌کنند.

عنکاس یا ماهی مرکب خشک شده

عنکاس در زبان محلی استان هرمزگان همان ماهی مرکب است که در میان مردم هرمزگان بسیار محبوبیت دارد. این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و نهوه طبخ ان همانند بسیاری از غذاهای بومی برای گردشگران میتواند خیلی جالب باشد. تهیه این غذا معمولا پر زحمت است و این غذا بیشتر در فصل تابستان آماده می‌شود و به این شکل است که در ابتدا گوشت ماهی عنکاس را تکه تکه برش می‌دهند و سپس این گوشت را به مدت ده روز در زیر آفتاب مستقیم قرار می‌دهند تا خشک شود. وقتی گوشت ماهی کاملا خشک شد آن ها را کباب کرده و بعد می‌کوبند و در نهایت این غذارا به همراه لیمو و خارک خرما سرو می‌کنند تا طعم خوب آن چند برابر شود.

مهیاوه

معرفی غذاهای محلی و سنتی بندرعباس، غذاهایی که حتما یک بار باید طعم متفاوت آنها را بچشید!

یکی از خوراک مورد علاقه مردم بندرعباس مهیاوه است. این غذا طرفداران بسیاری در میان مردمان بومی استان هرمزگان دارد و بسیاری از آن به عنوان سس برای غذاهای دیگر استفاده می‌کنند اما بعضی از مردم بومی از این غذا در وعده صبحانه به عنوان غذایی کامل صرف می‌کنند. مهیاه در گویش محلی به معنی آب و ماهی است و طرز تهیه آن به این شکل است که یک نوع ماهی کوچک مثل ساردین را تمیز و خشک می‌کنند، سپس آن را پودر کرده و با آب و نمک در خمره به مدت زیادی نگهداری می‌کنند و سپس ادویه های مخصوص و تندی را به آن اضافه می‌کنند تا سس مخصوص مهیاوه آماده شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر به بندرعباس با خرید بلیط هواپیما لحظه آخری و یا از طریق روش های دیگر سفر می‌کنید، حتما این نوع غذا را امتحان کنید.

موفلک

موفلک یکی دیگر از غذاهای معروف و محلی جنوب ایران و بندرعباس است. این غذا از جو پرک و گندم تهیه می‌شود به این صورت که که ابتدا در یک دیگ گندم را برشته می‌کنند تا رنگ آن عوض شده و کاملا قهوه ای شود و سپس ماهی جنوب را بدون پوست و استخوان با پیاز سرخ کرده و به گندم اضافه می‌کنند و می‌گذارند که غذا خوب دم بکشد. دو ادویه تخم گیشنیزو ادویه هندی طعم خیلی خاص و خوشمزه ای را به این غذا می‌دهد.

کد خبر 590552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha