شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما تلاش خود را برای بهبود کارنامه سیاست خارجی خود ادامه می‌دهد.

فوکوس آنلاین در گزارشی در خصوص سفر این نامزد دموکرات برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فرانسه نوشت: در پاریس او ایران را در کانون توجه قرار داد و همچنین درخواست خود را برای حمایت بیشتر اروپایی‌ها در افغانستان تکرار کرد.

وی روز جمعه پس از ملاقات کوتاهی با نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه گفت ایران بایست در مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای خود با غرب کوتاه بیاید و منتظر آن نباشد که آمریکا رییس جمهور بعدی خود را برگزیند. او مدعی شد در غیر این صورت فشار بر تهران افزایش خواهد یافت.

اوباما همچنین گفت در مذاکراتش با سارکوزی از فرانسوی‌ها به خاطر «عملیات فوق‌العاده‌» آنها در افغانستان قدردانی کرده است.

در همین حال او از اروپایی‌ها خواست نیروی بیشتری به افغانستان گسیل دارند. اوباما گفت: «هر چه متحدان ناتو بیشتر خود را درگیر کنند، آمریکا کمتر متعهد به اعزام نیروی بیشتر خواهد شد.»

به گفته وی آمریکا باید دستکم دو لشکر دیگر را به این کشور اعزام کند. این سناتور آمریکایی علاوه بر این از ضرورت محدود نکردن اختیارات این نیروها سخن گفت و اظهار داشت: «جنگ آسان نیست و ما هیچ گزینه دیگری نداریم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم القاعده در آنجا به مامنی امن برای تروریست‌ها دست یابد. ما باید کار را تمام کنیم.»

آمریکایی‌ها دوست فرانسوی‌ها
اوباما پس از مذاکراتش با سارکوزی که حدود یک ساعت به طول انجامید، گفت آمریکایی‌ها از رییس جمهور فرانسه به خاطر نگاهش به آمریکا تقدیر می‌کنند.

این سناتور دموکرات با بیان اینکه سارکوزی با پیشدواری بسیاری از اروپایی‌ها مواجه بوده است، گفت: «فکر می‌کنم به طور متوسط آمریکایی‌ها فرانسوی‌ها را دوست دارند، خیلی زیاد.» در فرانسه، اوباما ملاقات عمومی غیر از نشست خبری که با سارکوزی داشت، انجام نداد.

سارکوزی در جریان نشست خبری مشترک گفت از نگاه او در بسیاری از مسایل با اوباما موافق است. او بحث «پرحرارتی» را با این دموکرات داشته و «به شدت بی‌صبرانه» منتظر آن است که آمریکا در ماه نوامبر رییس جمهور بعدی خود را برگزیند. به گفته وی، بسیاری موضوعات هستند که اروپا و آمریکا باید همراه با هم با آنها برخورد کنند از جمله عملیات مشترک در افغانستان و همچنین مشکل تغییرات جوی.

سارکوزی تاکید کرد: «ما حق نداریم در افغانستان ببازیم.» وی ادامه داد که نباید اجازه داد گروه تندرو طالبان دوباره قدرت را در سراسر این کشور در دست بگیرد و قرون وسطی را به افغانستان بازگرداند.

گرم شدن روابط پس از شیراک
سارکوزی گفت زمانی که وزیر کشور بود با سناتور اوباما سال 2006 در واشنگتن ملاقات کرده و خوشحال است که اکنون دوباره او را دیده است. «ما در دو سمت مختلف بودیم، یکی از ما اکنون رییس جمهور شده است و دیگر هم همان‌کار را می‌خواهد بکند.»

این رییس جمهور محافظه‌کار گفت ارزش بسیاری برای روابط خوب با ایالات متحده قایل است، به ویژه پس از آنکه به خاطر جنگ عراق روابط پاریس با واشنگتن در دوره زمامداری ژاک شیراک رو به سردی گذاشت. سارکوزی تابستان گذشته اولین تعطیلات خود را به عنوان رییس جمهور فرانسه در آمریکا سپری کرد.

اوباما شب گذشته سفر اروپایی خود را با بازدید از انگلیس ادامه داد. لندن آخرین ایستگاه مسافرت اروپایی اوباما پیش از بازگشت روز شنبه او به شیکاگوست.

اوباما در پاسخ به یکی از خبرنگاران گفت طبعا به شدت علاقمند به حضور بیشتر در پاریس بوده است. اما برنامه زمانی او این اجازه را نمی‌داده است. وی گفت برای یک نامزد ریاست جمهوری نامعمول است بیش از یک هفته را خارج از کشور بماند.

کد خبر 59047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز